בעקבות פרשת פנאן: השופט הבינלאומי סמי בכר נעצר ושוחרר בערבות, אחרי שנחקר ברשות המיסים

חודשיים וחצי אחרי התאבדותו של מוני פנאן, הגיע סמי בכר, השופט הבינלאומי, לתשאול ברשות המיסים ונעצר. יו"ר איגוד הכדורסל שני: "מצפה שבכר ישעה עצמו לאלתר"

עמר בנוביץ' מאתר ספורט 5 מוסיף:

שופט הכדורסל הבכיר, סמי בכר, נעצר היום (שני) בחשד למעורבות לכאורה בבנק ההשקעות של מוני פנאן, מנהלה המיתולוגי של מכבי ת"א ששם קץ לחייו בחודש אוקטובר 2009. בכר נחקר ברשות המסים, כשהוא תחת אזהרה. החשד: העלמת כספים אותם קיבל כשכר על ניהול משחקים בינלאומיים, והפקדתם ב"בנק" של מוני פנאן. בכר אף הודה בחקירתו כי לא דיווח על הכנסותיו משיפוט בחו"ל וכי העלים הכנסות במאות אלפי שקלים, אותם הפקיד בחשבון בנק ביוון.

בסיום חקירתו, שכללה גם חיפוש בביתו, הובא בכר בפני שופט בית משפט השלום ושוחרר בערבות של 550,000 שקל, כאשר ניתנה לו גם ארכה כדי לגייס את הסכום. שופט הכדורסל צפוי לקבל זימון לחקירה נוספת.

בכר, שאמור היה לנהל הערב את משחק ליגת העל לנשים בין אליצור רמלה לרמה"ש, לא יוכל לעשות כן ויגיע הלילה לבית המשפט, שצפוי להחליט על שחרורו בערבות. יו"ר איגוד הכדורסל שי שני מסר בתגובה: "אין בידינו פרטים על החקירה. כשיהיו לנו פרטים, נגיב בהתאם".

הבאתו של סמי בכר לחקירה צפויה להיות רק הראשונה בסדרת זימונים של שופטי ליגת העל בכדורסל לתשאול ברשות המסים, כפי שפורסם כבר בחודש אוקטובר בבאתר ערוץ הספורט.

פרשת מוני פנאן נחשפה זמן קצר לאחר ששם קץ לחייו בחודש אוקטובר 2009. מאז זומנה שורה ארוכה של אנשי ספורט בעבר, וגם שחקנים פעילים ומאמנים, לחקירה בנוגע לבנק ההשקעות שניהל לכאורה מנהל מכבי ת"א לשעבר. בין הנחקרים: צביקה שרף, עודד קטש, גיא גודס, נדב הנפלד ואיש המשק של הצהובים עמי ביטון.

שי שני: "מצפה שבכר ישעה עצמו לאלתר"

פרשת סמי בכר נותנת אותותיה, כצפוי, גם על איגוד הכדורסל. היו"ר שי שני הגיב הערב (שני) על האירועים אשר ארעו היום, בראשם כמובן מעצרו של השופט הבינ"ל הוותיק ברשות המסים ושחרורו בערבות כאשר החשד הוא שבכר העלים הכנסות ממשחקים אותם שפט בחו"ל והשקיע אותם בבנק של מוני פנאן. "אני מצפה שסמי בכר ישעה את עצמו לאלתר", אמר שני לאתר ערוץ הספורט. "אם הוא לא יעשה כך, הסמכות להשעות אותו היא בידי יו"ר איגוד השופטים עד בירור מהות החקירה. כולי תקווה שהחקירה לא נסובה בשום אופן על תפקודו של סמי בכר כשופט בכדורסל הישראלי".

מעיון בתקנון איגוד השופטים, בכר יכול להמשיך ולכהן בתפקידו אלא אם העבירה תטיל עליו קלון: "שופט כדורסל שהורשע בפלילים, בעבירה שיש עימה קלון, לא יוכל לשמש עוד כשופט כדורסל. אם אין בעבירה אות קלון, ועדת האתיקה תהא רשאית להרחיקו משיפוט פעיל לתקופה שתיקבע על ידה, ו/או להחזירו לפעילות מיידית, הכל בהתאם לשיקול דעתה באשר לעבירה".

בהמשך מוסבר כי הסטטוס הנוכחי של בכר עשוי למרות הכל להביא להשעייתו: "שופט כדורסל המצוי בחקירה תחת אזהרה או שהוגש נגדו כתב אישום פלילי, יהיה רשאי להמשיך ולשפוט באופן פעיל, אולם ועדת האתיקה תהיה רשאית במקרים יוצאים מהכלל להחליט על השעייתו משיפוט פעיל למשך תקופת החקירה או המשפט, וזאת רק במידה ולהערכתה נסיבות החקירה או נסיבות כתב האישום עלולות לפגוע באופן מהותי בכושרו לשפוט כדורסל או במידת האמון והערכה אליו כשופט כדורסל".

הבאתו של סמי בכר, אשר שוחרר בערבות בגובה 550,000 ש"ח ושבוטל שיבוצו למשחק הערב בין רמלה לרמה"ש בליגת השנים, לחקירה צפויה להיות רק הראשונה בסדרת זימונים של שופטי ליגת העל בכדורסל לתשאול ברשות המסים, כפי שפורסם כבר בחודש אוקטובר בבאתר ערוץ הספורט.