הטוב, הרע והלא נורא – סיכום המחזור הראשון של יורו 2020

אחרי מחזור ראשון מלא בדרמות, שערים, הפתעות, אכזבות ורגעים מרגשים ומיוחדים, התכנסנו לעשות סיכום ביניים – מה אהבנו? מה פחות? ומה אפשר להסיק מהמשחקים הראשונים על המשך הטורניר? 24 קבוצות על הגריל

צ'ירו אימובילה - הרשים עם נבחרת איטליה | צילום: shutterstock

הצביעו והשפיעו: המרשימים והמאכזבים של הסיבוב הראשון >>

24 קבוצות, 12 משחקים, 11 מדינות, 32 שערים וקהל שחזר ליציעים. זה ההספק של המחזור הראשון ביורו 2020, שהיה בו כמעט הכל מהכל – שליטה של נבחרות חזקות, משחקים מרובי שערים, שיאים היסטוריים שנשברו, אכזבות של קבוצות שחלמו להפתיע, מהפכים, שער מחצי מגרש וכמעט אירוע טרגי בקופנהגן, ברגעים שהראו אנושיות מדהימה של כל האנשים שנכחו באצטדיון.
רגע לפני שריקת הפתיחה של הסיבוב השני, ניקח משהו טוב, משהו רע ומשהו לא נורא מהאירועים שקרו במחזור הראשון.

הטוב - נבחרות מרשימות וקהלים תומכים

בלגיה ואיטליה, שתי נבחרות גדולות שמחפשות להשכיח את האכזבות מטורנירים קודמים, הציגו כדורגל נהדר וניצחו בתוצאה עם ההפרש הגבוה ביותר במחזור הראשון (0-3), כמו גם פורטוגל, עליה נדבר בהמשך. האיטלקים שלטו בצורה מעוררת השראה נגד טורקיה החזקה והאריכה ל-9 את רצף המשחקים בהם היא לא סופגת, כשרק הגנה טורקית חזקה מאוד במחצית הראשונה מנעה מהם לכבוש עוד שערים. הבלגים כבשו שני שערים עוד במחצית הראשונה וקינחו עם עוד אחד לקראת הסיום במשחק שהתנהל בשליטה מלאה של האדומים, וכל זה בלי הכוכב הגדול שלהם, קווין דה בריינה.
צמד החלוצים של הנבחרות, רומלו לוקאקו וצ'ירו אימובילה, הציגו יכולת גבוהה מאוד שצ'יפרה את כל מי שבחר אותם בפנטזי ברחבי העולם, כששווה להזכיר גם את פטריק שיק הצ'כי ברשימת המצטיינים של הטורניר עד כה.

חייבים להזכיר גם את מופע האנושיות בכל הדרמה שהתרחשה בקופנהגן במשחק בין דנמרק לפינלנד, שהראה לנו צד יפיפה ברגע משבר עצום בנבחרת הדנית. שאפו ענק לכל אלפי האנשים ששהו באצטדיון, שהיו חלק מהרגע הכי מלחיץ והכי מרגש בתולדות היורו, על לא עוול בכפם.

לא מסתכלים לאחור - לוח המשחקים המלא של היורו >>

הרע - הנבחרות שציפינו מהן לקצת יותר

מעבר לטורקים והרוסים, שהפסידו לשתי המרשימות של הטורניר, חייבים לדבר על פולין ושבדיה. הראשונה פגשה נבחרת נחותה ממנה וכל התחזיות הימרו על ניצחון קליל, במיוחד כשהחלוץ הטוב בעולם הוא קפטן הנבחרת, אך היא הראתה נרפות יוצאת דופן בהגנה וחוסר תיאום נוראי בהתקפה, שגרם לה להפסיד 2-1 לסלובקים ולסיים את המחזור במקום האחרון בבית. פאולו סוזה ידוע בתור אחד שיודע להשתמש בצורה נהדרת בחלוצים שלו, כמו שעשה עם ערן זהבי במכבי תל אביב, אך הוא לא מצליח להביא זאת לידי ביטוי בפולין, כשלבנדובסקי נראה לא במשחק ומיעט לקבל כדורים באיזור שבו הוא יכול לאיים על השער. אם הפולנים רוצים להימנע מסנסציה ולא לעוף בשלב הבתים, הם יהיו חייבים להתעורר ומהר.

רוברט לבנדובסקי - אכזב במשחק הפתיחה

עוד באותו הבית, שבדיה וספרד הציגו משחק אנמי מאוד, כשכל קבוצה מתעקשת לסיים את המשחק ללא הכרעה. בעוד שהספרדים ניסו טיפה לאיים על שערו של אולסן, השבדים הציגו כדורגל מהסוג שקשה לאהוב – הם משכו זמן מהרגע הראשון, היו פאסיביים מאוד בהתקפה ועשו כמעט הכל כדי לסיים בתיקו, למרות שכמעט והצליחו גם לנצח. עם יכולת שכזאת, השבדים יסיימו את הבית עם 3 נקודות, שאולי יקנו להם את הכרטיס לשלב הבא.

הרוח(ה) יצאה מהמפרשים: על ההדרדרות של נבחרת ספרד >>

הלא נורא - הנבחרות שמתחילות להניע לקראת ההמשך

הרבה נבחרות טובות, כמו פורטוגל, הולנד, ספרד ואנגליה לא הציגו יכולת מרשימה במיוחד כפי שאולי ציפו מהם בהתחלה. למרות שפורטוגל והולנד כבשו שלושה שערים, היכולת שלהן ברוב המשחק הייתה נמוכה, כשלעיתים לא היה ברור מי הפייבוריטית ומי האנדרדוג במשחק. הספרדים נתנו הופעה יחסית אנמית, כיאה לנבחרת אנמית, במשחק שהזכיר לכולם למה היא לא מצליחה להתקדם בטורנירים הגדולים מעבר לשלב שמינית הגמר מאז הזכייה ב-2012. האנגלים עשו שוב פעם את המוטל עליהם ודאגו להנמיך מאוד את הציפיות לקראת ההמשך, דבר שקורה כמעט בכל טורניר למעט המונדיאל האחרון.

למה זה בכל זאת לא נורא? לנבחרות בקושי היה זמן להתכונן למשחקים בסגלם הנוכחי. הספרדים סבלו מקורונה (סרחיו בוסקטס), הפורטוגלים שיחקו נגד ישראל כמשחק הכנה לבית המוות, ההולנדים איבדו מכוחם כשקומאן עזב והקפטן מתיאס דה ליכט נפצע, והאנגלים חזרו לסורם עם הרכב קצת תמוה והופעה מאכזבת. במשחקים הבאים יגיע המבחן האמיתי של כל הקבוצות, שינסו להבטיח כבר בו את המקום בשלב הבא ולהראות שמקומן הוא בשלבי הגמר של יורו 2020.