האם ניתן לתבוע הורים של ילד שלא מחוסן נגד חצבת?

אחרי המקרה הקשה של בן ה-10 מעמנואל שנדבק בחצבת, נשאלת השאלה מה אפשר לעשות מבחינת משפטית נגד הורים ומוסדות שמאפשרים לילד לא מחוסן להסתובב לצד ילדים מחוסנים

חצבת
חצבת | צילום: iStock

עו"ד ירון פסטינגר, מומחה לדיני נזיקין ורשלנות רפואית, מגיע לתוכנית הבוקר ומסביר למי יש כאן קייס נגד ילדים לא מחוסנים בחצבת וכיצד?

 

הורים שלא מחסנים את הילדים שלהם, חושפים את עצמם לתביעות מכל מיני כיוונים. ישנן תביעות רשלנות רפואית מצד מוסדות רפואיים או קופת חולים כאשר יש חשש להזנחה הורית, הם חשופים לתביעות של ילדים אחרים שנדבקו מאותו ילד לא מחוסן כי זה יצירת סיכון ברור.

 

חצבת היא מחלה מדבקת ומסוכנת. החיסון, בין אם ניתן פעם אחת או פעמיים מחסן באחוזים מאד גבוהים ויש כאן בעצם אמצעי ברור למניעת נזק. הכנסת העבירה את החוק החשוב הזה לפני שבוע שאומר שאם הורים לא יחסנו את ילדיהם, תופעל נגדם סנקציה לפגוע בקצבת הילד של הביטוח הלאומי.

 

החוק אוסר למוסדות החינוך ולמוסדות הרפואיים לקבל ילד לא מחוסן בטיפול רגיל. אם בית הספר או המוסד הרפואי לא יוודא שהילד מחוסן או שהוא יודע שהילד איננו מחוסן, הוא חושף את עצמו לתביעת נזיקין מצד הורים אחרים. הורה צריך לנהוג כמו כל הורה סביר ולהשגיח על הילד שלו ולדאוג לרווחתו. לא לקבל חיסון על חצבת, היא התנהגות בלתי סבירה ולא הגיונית לחלוטין.