"אחוזי דיבוק": כלבי הים שמטילים אימה על המתרחצים בקייפטאון

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הדיווחים על כלבי ים חולי כלבת התוקפים בני אדם בחופי הבירה הדרום אפריקנית. לאחר שהטורפים הימיים תקפו ילדים, גולשים ואף שחקנית אמריקנית, הממשלה המקומית פרסמה אזהרות לציבור והחלה בחקירת היקף התופעה שמאיימת על התושבים והמבקרים. אחד ממדריכי הצלילה בעיר סיפר: "לכלבי הים כאן יש עיניים אדומות ומרושעות - והם תוקפים ללא הפסקה"

כלבי ים בקייפטאון
כלבי ים בקייפטאון | צילום: רויטרס

כלבי ים הנגועים בכלבת מעוררים דאגה רבה בקרב מתרחצים ומבלים בחופי הים של קייפטאון שבדרום אפריקה, לאחר שנרשמה עלייה משמעותית במספר הדיווחים על תקיפות בני אדם בידי הטורפים הימיים החולים.

באחת התקריות האחרונות, שלושה גולשים שלקחו חלק בתחרות הותקפו על-ידי כלב ים. אחד הגולשים סיפר מיד לאחר התקיפה: "כלב ים קטן הגיע לכיווני במהירות גבוהה ונשך אותי בגב". לאחר הנשיכה הישירה, הגולש סיפר כי בעל החיים נעץ את שיניו בגלשן וסירב לשחרר אותו.

"הדבר היחיד שיכולתי לעשות היה לנסות ולהוריד אותו מהגלשן, אבל הוא פשוט לא שחרר", סיפר הגולש שהותקף, "בסופו של דבר הוא עזב את זה אבל ניסה לתקוף אותי שוב ושוב לאחר מכן".

בריאונות לערוצי טלוויזיה מקומיים, מדריכי צלילה ועדי ראייה תיארו את האימה שמעוררים הטורפים הימיים הנגועים, המתוארים כ"אחוזי דיבוק". מדריך השנורקלינג ג'רמי מרניץ' אישר בריאיון לתוכנית טלוויזיה מקומית כי ראה מספר תקיפות של כלבי ים המקציפים מהפה. "יש להם עיניים אדומות ומרושעות והם תוקפים ללא הפסקה", סיפר.

בעיית כלבי הים של קייפטאון לא החלה לאחרונה, והיא מלווה את הבירה הדרום אפריקאית כבר כמה שנים. אשתקד, השחקנית האמריקנית לולו טיילור, המוכרת מהסדרה "לגדול בין זאבים" של HBO, ננשכה שש פעמים בידי הטורף הימי.

בתיעודים מהתקרית בה הותקפה טיילור, נראה תחילה כלב ים כשהוא רודף אחר ילד, בזמן שגבר צועק לעברו מהחוף "צא מהמים". לאחר מכן שני גברים קפצו לים וחילצו את הילד, אך בעל החיים המשיך לכיוונה של רוחצת אחרת - שחולצה גם היא על-ידי נוכחים במקום. לאחר שניסה לעלות לחוף, כלב הים התוקפני נתפס בסניפיו על ידי אחד הרוחצים, שהשליך אותו בחזרה למים.

כלבי ים תוקף ילד בדרום אפריקה
כלבי ים תוקף ילד בדרום אפריקה | צילום: מתוך טיקטוק

בעקבות העלייה במספר התקריות, החלו חוקרים לבחון את כלבי הים - שלרוב נמנעים מתקיפת בני אדם. תחילה קושרו התקיפות עם מקרי מוות המוניים של כלבי ים בחופים הדרומיים של דרום אפריקה, בעקבות הרעלה הנגרמת על-ידי רעלן טבעי הגדל על אצות שנאכלות בידי דגים ודיונונים, הנאכלים לאחר מכן על-ידי כלבי הים.

עם זאת, מחקר נוסף העלה כי הסיבה לתקיפות היא התפשטות של מחלת הכלבת - שלא זוהתה בכלבי ים מאז שנת 1981. בחודש שעבר אישרה ממשלת פרובינציית הכף המערבי, בה שוכנת קייפטאון, כי כלבת מתפשטת בקרב כלבי הים בחופים. "תושבים ומבקרים מתבקשים לנהוג בזהירות במהלך ביקורים בקווי החוף שלנו", נכתב באזהרה שפורסמה לציבור.

ממשלת הכף המערבי עדכנה בנוסף כי דגימות שנאספו מהחופים על-ידי חברת מחקר מקומית נבדקות כעת במטרה לקבוע את היקף ההתפרצות והשלכותיה. על-פי הערכות, ישנם כשני מיליון כלבי ים לאורך חופיה של דרום אפריקה.

כלבת היא מחלה נגיפית קטלנית התוקפת את מערכת העצבים של יונקים, והיא עלולה לעבור לבני אדם באמצעות מגע עם רוק של בעל חיים נגוע, בעיקר עקב נשיכה. מרגע התפרצות המחלה והופעת תסמיניה קיים סיכוי אפסי להינצל ממוות, אך ישנו חיסון המונע את ההתפרצות. במקרה של נשיכה על-ידי בעל חיים החשוד כחולה כלבת יש לפנות בהקדם האפשרי ללשכת הבריאות או למיון הקרוב כדי לקבל חיסון.