העימות הנשיאותי: ביידן גמגם; טראמפ: "איתי חמאס לא היה פולש"

בעימות נשיאותי דרמטי במיוחד, הנשיא האמריקני נראה חלש וגמגם מספר פעמים במהלך תשובותיו. לאחר ביקורת רבה על הופעתו מצד גורמים במפלגה הדמוקרטית וקריאות לפרישתו מהמירוץ, ביידן טען כי "קשה להתעמת עם שקרן". טראמפ תקף את מדיניות החוץ של הנשיא המכהן: "חמאס לעולם לא היה פולש לישראל אם הייתי הנשיא"

זמן צפייה: 09:00

החולשה הפוליטית הגדולה ביותר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - גילו ומצבו הפיזי - הפכה לאיום ממשי על סיכויו להיבחר לכהונה נוספת לאחר שבעימות הנשיאותי שנערך הלילה (בין חמישי לשישי) הוא נראה חלש מאוד והרבה לגמגם בתשובותיו. בנקודת שפל של הנשיא במהלך הדיון, הוא איבד לכאורה את קו המחשבה שלו בזמן שהגיב לאחת השאלות. מנגד, מועמד המפלגה הרפובליקנית, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, נראה ערני במיוחד ואף תקיף.

הנשיא ביידן נשאל על גילו המבוגר, והשיב: "אני מבוגר מטראמפ בשלוש שנים בלבד, אבל הוא הרבה פחות כשיר ממני". טראמפ אמר שהוא עבר בהצלחה מבחנים קוגניטיביים והציע שביידן יעבור מבחנים דומים. לאחר העימות הייתה תמימות דעים כי הופעתו של הנשיא לא הייתה טובה, וכי הוא לא הצליח להשקיט את החששות לגבי גילו ותפקודו. על-פי דיווחים שונים, בקרב בכירים במפלגה הדמוקרטית כבר מתקיימים דיונים האם לומר לבית הלבן כי ביידן צריך לפרוש.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406291811' autoplay='0' credit='נריה קראוס' desc='כלתו של טראמפ, לארה, בריאיון לחדשות 13' poster='' kid='1_fk0tub31' duration='30']

טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי
טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי | צילום: רויטרס
ביידן בעימות הנשיאותי
הנשיא ביידן | צילום: רויטרס

לאחר הביקורת על הופעתו התמוהה בעימות והקריאות לפרישתו מהמירוץ, הנשיא האמריקני אמר כי "קשה להתעמת עם שקרן". כמו כן, לפי סקר שערכה רשת CNN ששידרה את העימות הדרמטי, 67% מבעלי זכות ההצבעה טוענים שטראמפ ניצח, כשמנגד רק 33% מאמינים שביידן הוא הזוכה.

טראמפ הרבה לתקוף את מדיניות החוץ של ביידן, וטען כי "אם הייתי נשיא, פוטין לעולם לא היה פולש לאוקראינה. לא הייתי נותן לאף אחד להתעסק איתי. בדיוק כמו שחמאס לעולם לא היה פולש לישראל אם הייתי הנשיא. איראן הייתה מרוששת בגללי, נגמר להם הכסף. לא היה להם כסף לחמאס. לא היה להם כסף לשום דבר. שום כסף לטרור. בגלל זה לא היה טרור במהלך כל הכהונה שלי. העולם כולו מתפוצץ תחת ביידן".

טראמפ בעימות הנשיאותי
טראמפ בעימות הנשיאותי | צילום: רויטרס

ביידן הגיב לביקורת הקשה, ואמר כי "איראן תקפה כוחות אמריקניים, וטראמפ לא עשה שום דבר לגבי זה כאשר הוא היה הנשיא. הרפובליקה האסלאמית הרגה חיילים של צבא ארה"ב, גרמה נזק מוחי לחלק מהחיילים הללו, והוא לא עשה כלום".

כמו כן, הנשיא האמריקני התייחס למלחמה בעזה ואמר שהדבר היחיד שהוא מנע מישראל זה פצצות שעלולות לגרום לנזק באזורים מאוכלסים בצפיפות: "אנחנו מספקים לישראל את כל הנשק שהיא זקוקה לו ומתי שהיא זקוקה לו. אני איחדתי את העולם נגד איראן כשהם יצאו במתקפת טילים גדולה נגד ישראל. הצלנו את ישראל. אנחנו התומכים הגדולים ביותר של ישראל בעולם".

טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי
טראמפ וביידן | צילום: רויטרס
טראמפ בעימות הנשיאותי
המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר טראמפ | צילום: רויטרס

מנגד, המועמד הרפובליקני לנשיאות האשים את ביידן שהוא מונע מישראל לנצח את חמאס: "ישראל רוצה להמשיך ואתה צריך לתת להם להמשיך ולסיים את העבודה. ביידן הפך לפלסטיני, אבל הפלסטינים לא אוהבים אותו משום שהוא פלסטיני גרוע, הוא פלסטיני חלש". כמו כן טראמפ התחמק מלענות האם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית במידה וייבחר לנשיאות.

עוד על המלחמה באוקראינה, טראמפ טען שיסיים אותה עוד לפני שייכנס לבית הלבן, ואף כי יביא לכך שהצדדים יגיעו להסדר: "אנשים נהרגו בצורה כל כך מיותרת וטיפשית, ואני אסדר את זה מהר לפני שאכנס לתפקיד". ביידן הגיב לדבריו של טראמפ, והאשים אותו שהוא רוצה להוציא את ארה"ב מברית נאט"ו ולהצית מלחמה רחבה באירופה.

דונלד טראמפ וסטורמי דניאלס
דונלד טראמפ וסטורמי דניאלס | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני התייחס לאישומים העומדים בפני טראמפ והרשעתו בפרשת טיוח דמי השתיקה לסטורמי דניאלס, ואמר: "כמה מיליארדי דולרים אתה חייב בקנסות אזרחיים על תקיפת אישה בפומבי? או על קיום יחסי מין עם כוכבת פורנו בזמן שאשתך הייתה בהריון?".

בהמשך, המועמד הרפובליקני נשאל האם הוא יקבל את תוצאות הבחירות לנשיאות גם אם יפסיד, זאת לאחר שסירב לקבל את תוצאות הבחירות ב-2020, ואמר שיקבל אותן "רק אם הבחירות יהיו הוגנות וחופשיות". ביידן אמר בתגובה: "אתה בכיין, לא מסוגל להפסיד".

סגנית הנשיא קמלה האריס אמרה לאחר העימות: "הערב ראינו נשיא שהוא מועמד שונה לגמרי מהמועמד השני. הייתה התחלה מעט איטית, אך טראמפ הוא אסון ומשקר ללא הרף. הבחירות האלה חייבות להיות על התוכן. יש ביקורת על עימות בן 90 דקות, אך צריך לזכור את שלוש וחצי השנים של העשייה של הנשיא".

תומאס פרידמן
תומאס פרידמן | צילום: רויטרס

עיתונאי "ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן התייחס לעימות הנשיאותי בטור מיוחד, וכתב כי על ביידן לפרוש מהמירוץ. "העימות הטליוויזיוני בין טראמפ לביידן גרם לי לבכות. אני לא יכול לזכור רגע יותר קורע לב במהלך קמפיין לנשיאות אמריקני בכל ימי חיי - בדיוק בגלל מה שהוא חשף: לג'ו ביידן, איש טוב ונשיא טוב, אין שום סיבה להתמודד מחדש בבחירות".

"כדי לתת לאמריקה את ההזדמנות להרתיע את איום טראמפ בבחירות נובמבר, הנשיא צריך להתייצב ולהכריז שהוא לא יתמודד לכהונה נוספת, ושהוא משחרר את כל ציריו לוועידה הלאומית הדמוקרטית. אם יש פעם שבה העולם זקוק לאמריקה במיטבה, זה עכשיו. בצעירותו, ג'ו ביידן יכול היה להיות המנהיג הזה, אבל הזמן סוף סוף השיג אותו. זה היה ברור עד כאב בעימות הנשיאותי", כתב פרידמן.