לחץ במפלגה הדמוקרטית: אלו המועמדים להחלפת ביידן במקרה של פרישה

לאחר הופעתו המאכזבת של הנשיא המכהן בעימות, בכירים דמוקרטים שוקלים האם לקרוא בפומבי להחלפת מועמד המפלגה לנשיאות - על אף שאין מנגנון המאפשר להזיז את ביידן בניגוד לרצונו. אם הנשיא יפתיע ויפרוש, מספר מועמדים צפויים לנסות להחליפו במרוץ נגד טראמפ

זמן צפייה: 06:36

הופעתו החלשה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעימות שנערך לפנות בוקר (שישי) מעוררת דאגה רבה בקרב גורמים במפלגה הדמוקרטית, ובהם גם בכירים התוהים על-פי דיווחים האם הגיעה העת לקרוא באופן פומבי להחלפת מועמד המפלגה לנשיאות.

חרף תקוותיהם של חלק מהדמוקרטים, אין כל אינדיקציה לכך שהנשיא ביידן מתכוון לפרוש מהמרוץ. על-פי גורמים שונים במפלגתו של הנשיא, היחידה שיכולה לשכנע אותו לוותר על סיכוי לכהונה שנייה בבית הלבן היא רעייתו, הגברת הראשונה ד"ר ג'יל ביידן. בראיונות שהעניקה בחודשים האחרונים, הגברת הראשונה הדגישה פעם אחר פעם כי היא תומכת בקמפיין של בעלה ומאמינה שהוא צריך לכהן כמנהיג העולם החופשי גם בארבע השנים הקרובות.

יש להדגיש כי בשלב זה אין כל מנגנון שמאפשר להזיז את ביידן בניגוד לרצונו. מדינות ארה"ב כבר ערכו פריימריז וכל הצירים שבהם הנשיא זכה מחויבים לתמוך בו בוועידת המפלגה הדמוקרטית שתיערך באוגוסט בשיקגו, אלא אם יודיע להם על פרישתו. כאמור, ביידן לא מתכוון לפרוש כרגע, ואחרי העימות הוא אמר לתומכים שפגש באטלנטה: "אנחנו ממשיכים קדימה". גם הגברת הראשונה אמרה דברים דומים בנוגע להמשך הקמפיין. יועץ של הנשיא הדגיש בשיחה עם CNN: "לא רק שהנשיא לא יפרוש, הוא גם יגיע לעימות השני בספטמבר".

הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה, אחרי העימות באטלנטה
הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה, על במת העימות באטלנטה | צילום: רויטרס

אם ביידן יפתיע ויחליט בכל זאת לפרוש לפני הוועידה הדמוקרטית, ישנם כמה מועמדים דמוקרטים המתחממים על הקווים ועשויים להחליפו במרוץ נגד טראמפ.

קמלה האריס

סגנית הנשיא בת ה-53, קמלה האריס, אמנם רצה גם בבחירות הנוכחיות כסגניתו של ביידן, אך היא לא יכולה להחליף אותו אוטומטית כמועמדת הנשיאותית במקרה של פרישה. יתרה מכך, ביידן לא יכול לקבוע על דעת עצמו כי היא תכנס לנעליו במידה שיפרוש.

בכל אופן, האריס צפויה להיות מועמדת מובילה להחלפת הנשיא המכהן במידת הצורך. לאחר העימות, סגנית הנשיא אמרה: "אנשים יכולים להתווכח על הסגנון, אבל בסופו של דבר הבחירות האלו צריכות להתמקד במהות. ההבדל בין המועמדים בנושא הזה ברור". בהמשך הוסיפה בהתייחסות להופעתו של הבוס שלה: "זו הייתה התחלה איטית, זה ברור לכולם ואני לא הולכת להתווכח על הנושא הזה".

סגנית הנשיא קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

גווין ניוסם

מושל קליפורניה גווין ניוסם בן ה-56 נכח מאחורי הקלעים במהלך העימות הלילה, במטרה להביע את תמיכתו בנשיא ביידן. הוא דחה לחלוטין את האפשרות כי המפלגה הדמוקרטית תחליף את המועמד מטעמה לנשיאות כאשר נשאל על כך בסוף הערב, וכינה את השיח בנושא "ספקולציות טיפשיות". בטרם נבחר למושל לפני 5 שנים, ניוסם כיהן כסגן המושל של קליפורניה וכראש העיר של סן פרנסיסקו. ב-20 באוקטובר קיים ביקור תמיכה בישראל לאחר מתקפת 7 באוקטובר.

מושל קליפורניה גווין ניוסם, אחרי העימות הלילה
מושל קליפורניה גווין ניוסם, אחרי העימות הלילה | צילום: רויטרס

גרטשן ויטמר

מושלת מישיגן גרטשן ויטמר בת ה-52 נחשבת לכוכבת עולה במפלגה הדמוקרטית והיא נשקלה על ידי ביידן כמועמדת לתפקיד סגנית הנשיא בשנת 2020. ויטמר נחשבת מתונה והיא תומכת בהטלת הגבלות על קניית נשק וביטול הגבלות על ביצוע הפלות.

מושלת מישיגן גרטשן ויטמר
מושלת מישיגן גרטשן ויטמר | צילום: רויטרס

פיט בוטיג'ג'

מזכיר התחבורה בממשל ביידן, פיט בוטיג'ג' בן ה-42, נחשב גם הוא לכוכב עולה אצל הדמוקרטים. בשנת 2020 התמודד מול ביידן בפריימריז הדמוקרטיים, והפתיע כאשר הגיע למקום הראשון באסיפת הבחירות שנערכה באייווה במסגרת הבחירות המקדימות. בוטיג'ג' תומך בקידום זכויות להט"ב, מעבר לאנרגיה מתחדשת וביטול חבר האלקטורים בבחירות לנשיאות ארצות הברית.

פיט בוטיג'ג'
פיט בוטיג'ג'

ג'יי. בי. פריצקר

מושל אילינוי ד'יי. בי. פריצקר, בן 50, ידוע בעושרו, כבן למשפחת פריצקר - בעלת רשת המלונות הייאט. הונו הפרטי מוערך ב-3.6 מיליארד דולר. אם יתמודד בבחירות ארציות במקומו של ביידן, פריצקר צפוי להדגיש את המהלכים שקידם כדי להקל על ביצוע הפלות באילינוי. בנוסף, במהלך תקופתו כמושל הוא קידם מהלכים לפיקוח על חלוקת נשקים ואישר לגליזציה של מריחואנה.