ארה"ב: חבר קונגרס שהאשים את ישראל ברצח עם הפסיד בפריימריז

ג'מאל באומן, חבר ה"סקוואד" הקיצוני, שידוע כמבקר חריף של ישראל ואף האשים אותה ברצח עם בעזה, הפסיד בפריימריז הדמוקרטיים בניו יורק למועמד המתון ג'ורג' לאטימר. לפי דיווחים, איפא"ק - השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב - השקיעה מיליונים בקמפיין נגדו

קונגרס בית הנבחרים של ארה"ב סקוואד ג'מאל באומן במהלך קמפיין הבחירות בניו יורק
ג'מאל באומן במהלך קמפיין הבחירות בניו יורק | צילום: רויטרס

חבר בית הנבחרים של ארה"ב ג'מאל באומן, מקבוצת ה"סקוואד" הקיצונית במפלגה הדמוקרטית בארה"ב, שידוע כמבקר חריף של ישראל שאף האשים את ישראל ברצח עם בעזה, הפסיד היום (רביעי) בבחירות בניו יורק לדמוקרט המתון ג'ורג' לאטימר, בפריימריז היקר ביותר בבית הנבחרים בהיסטוריה של ארה"ב.

הנציג הנבחר לאטימר ניצח את באומן בבחירות במחוז ווסטצ'סטר של מדינת ניו יורק, והפך את באומן לחבר הראשון ב"סקוואד" שהפסיד בבחירות מאז הקמת קבוצת השמאל הקיצוני ב-2018. הניצחון של לאטימר על הנציג המכהן מבטא את הפער החריף בתוך המפלגה הדמוקרטית על היחס לישראל, ובתוך כך המלחמה בעזה.

קונגרס בית הנבחרים הדמוקרט ג'ורג' לאטימר
הדמוקרט ג'ורג' לאטימר | צילום: מתוך פייסבוק

איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בבתי הקונגרס האמריקניים, הוציאה יותר מ-14 מיליון דולר על קמפיין פרסום כדי להדיח אותו מהתפקיד, ולסייע ללאטימר להיבחר. בקמפיין נגד חבר ה"סקוואד", השדולה התמקדה בנושאים בעלי אופי מקומי יותר כמו בעיות תשתיות, ומיעטה בהתייחסות לנושאים הקשורים לישראל.

קונגרס בית הנבחרים של ארה"ב סקוואד ג'מאל באומן במהלך קמפיין הבחירות בניו יורק
ג'מאל באומן במהלך קמפיין הבחירות בניו יורק | צילום: רויטרס

התבוסה של באומן הפכה לניצחון עבור הדמוקרטים המתונים, שמאז עלייתם האחרונה של הפרוגרסיביים הקיצוניים במפלגה, ביקשו להחזיר את המפלגה הדמוקרטית חזרה למרכז, במיוחד בכל הנוגע למדיניות ישראל. איפא"ק השקיעה כסף רב ברחבי המדינה בניסיון להדיח מתמודדים או נציגים הידועים בגישה חריפה נגד ישראל, אך בשום מקום לא ציפו לניצחון כמו בבחירות במחוזו של באומן, חרף האוכלוסייה היהודית הגדולה יחסית בו.

"הניצחון של לטימר הוא דוגמה נוספת לאופן שבו תמיכה בברית ארה"ב-ישראל היא גם מדיניות טובה וגם פוליטיקה טובה", אמרו באיפא"ק לאחר הבחירות. "נמשיך לתמוך במנהיגים שמקדמים את השותפות שלנו עם ישראל ומתנגדים למסיתים, ללא קשר למפלגה פוליטית".

קונגרס בית הנבחרים של ארה"ב סקוואד אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ברני סנדרס ג'מאל באומן במהלך קמפיין הבחירות בניו יורק
ג'מאל באומן לצד אלכסנדריה אוקסיו-קורטז וברני סנדרס | צילום: רויטרס
קונגרס בית הנבחרים של ארה"ב סקוואד ג'מאל באומן במהלך קמפיין הבחירות בניו יורק
ג'מאל באומן במהלך הקמפיין | צילום: רויטרס

באומן נבחר לראשונה לתפקיד ב-2020, כשהביס את הנציג הדמוקרטי הוותיק המכהן אליוט אנגל. בבחירות הנוכחיות, מבקריו של באומן עודדו רפובליקנים הרשומים להצביע ואנשים שלא נרשמו למפלגה להפוך לדמוקרטים כדי להשתתף בפריימריז המפלגתיים, וקבוצה נוספת הוציאה יותר ממיליון דולר לאורך הקמפיין על מנת לרשום 2,000 רפובליקנים ועצמאיים כדמוקרטים.

חבר ה"סקוואד" הקיצוני הטיל ספק באלימות המינית שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, האשים את ישראל ברצח עם בעזה, קרא להפסקת אש מספר פעמים ואף ביקר את הנשיא ביידן בחריפות על שסיפק נשק לישראל במהלך המלחמה.