הרפורמיסט מול המקורב לחמינאי: הבחירות באיראן בדרך לסבב שני

איראן צפויה לקיים סבב בחירות שני לנשיאות הרפובליקה האסלאמית ב-5 ביולי, זאת לאחר שאף אחד מהמועמדים המובילים, מסעוד פז'קיאן המתון וסעיד ג'לילי השמרן, לא השיג יותר מ-50% מהקולות בבחירות שנערכו להחלפתו של הנשיא הקודם ראיסי, שנהרג בהתרסקות מטוס

מסעוד פז'קיאן וסעיד ג'לילי, המועמדים לנשיאות איראן
מסעוד פז'קיאן וסעיד ג'לילי, המועמדים לנשיאות איראן | צילום: מתוך ויקיפדיה

איראן צפויה לקיים סבב בחירות שני לנשיאות הרפובליקה האסלאמית ב-5 ביולי, לאחר שאף אחד מהמועמדים המובילים, מסעוד פז'קיאן הרפורמיסטי וסעיד ג'לילי השמרן, לא השיג יותר מ-50% מהקולות בבחירות שנערכו אתמול במדינה - כך הודיע היום (שבת) משרד הפנים האיראני.

עד כה, ההצבעה להחלפתו של הנשיא הקודם איברהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מטוס בחודש שעבר, הסתכמה במירוץ צמוד בין פז'קיאן, המוגדר כמועמד המתון היחיד מבין ארבעת המועמדים בסבב הבחירות הראשון, לבין ג'לילי, בן חסותו של המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

פז'קיאן עקף את מקורבו של חמינאי והוביל עם למעלה מ-10 מיליון קולות, כשג'לילי קיבל כ-9.4 מיליון קולות, כך לפי התוצאות שפרסמה סוכנות הידיעות האיראנית IRNA. אחוז ההצבעה עמד על 40% - המספר הנמוך ביותר בבחירות לנשיאות מאז שהוקמה הרפובליקה האסלאמית ב-1979 - כשכ-24 מיליון הצביעו מתוך 60 מיליון בעלי זכות בחירה באיראן.

יחד עם זאת, חרף העובדה שהנשיא מנהל את הממשלה ויכול להשפיע על טון המדיניות באיראן, יש להדגיש כי הכוח נמצא בסופו דבר בידיו של המנהיג העליון חמינאי, כך שלא צפוי שתוצאות הבחירות יביאו לשינוי מדיניות משמעותי, בין היתר בכל הקשור לתוכנית הגרעין של איראן או תמיכתה במיליציות שלה ברחבי המזרח התיכון.

האייתוללה חמינאי הפציר באיראנים ללכת לקלפיות ולהצביע: "השתתפותם של האזרחים היא חלק ממהות המדינה והמשך קיומה של הרפובליקה האסלאמית, ומעמדה בעולם קשור למעורבותם של האזרחים בנושאים כמו זה".

הנשיא ראיסי בריאיון בתחילת החודש
הנשיא ראיסי | צילום: רויטרס

הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מטוס ב-19 במאי באזור הגבול עם אזרבייג'ן, ואיתו גם שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן ומספר בכירים נוספים, ביניהם מוחמד עלי אל-האשם, נציג המשטר הדתי של איראן במזרח אזרבייג'ן, וד"ר מאליק רחמטי, מושל מזרח אזרבייג'ן. בנוסף פורסם כי סרדאר סייד מהדי מוסאווי, אחד מבכירי צוות ההגנה של הנשיא, נהרג גם הוא. המסוק שבו טסו ראיסי ועבדאללהיאן אותר לאחר כ-14 שעות, במהלכן צוותי החילוץ התקשו להגיע לזירת ההתרסקות בשל תנאי מזג אוויר קשים במיוחד.

לאחר ההכרזה על מותו על-ידי המשטר בטהרן, הוכרז כי סגנו הראשון של ראיסי, מוחמד מוח'בר דזפולי, ישמש כנשיא הזמני של איראן עד לבחירת נשיא חדש.

התרסקות המסוק של ראיסי
זירת התרסקות המסוק

ראיסי, בן 63 במותו, נבחר לנשיאות איראן בשנת 2021 והוא נחשב לאיש אסלאם קיצוני ואחד מהקולות הבולטים נגד ישראל בבמה הבינלאומית. בטרם נבחר לנשיא כיהן כתובע הכללי של איראן - והוא זכה לכינוי "התליין מטהרן" בעקבות הוצאות להורג של בין 4,482 ל-30,000 אסירים פוליטיים.