סוף לפרשה, אחרי 14 שנה: הסדר עם מייסד "ויקיליקס" - שישוחרר

ג'וליאן אסאנג', שריצה כחמש שנות מאסר בכלא הבריטי, הגיע לעסקת טיעון במסגרתה יודה בהפרה של חוק הריגול, וארה"ב תמיר את העונש הדרוש בתקופת המאסר שכבר עברה. אסאנג', שנעצר בשגרירות אקוודור בלונדון בשנת 2019, פרסם במשך שנים באתר ההדלפות שלו מאות אלפי מסמכים מסווגים של צבא ארה"ב

ג'וליאן אסאנג' עולה למטוס בבריטניה ויקיליקס
ג'וליאן אסאנג' עולה למטוס בבריטניה | צילום: רויטרס

אחרי חמש שנות מאסר שריצה, מייסד אתר ההדלפות "ויקיליקס", ג'וליאן אסאנג', הגיע להסדר, ישוחרר מהכלא הבריטי ויחזור לביתו שבאוסטרליה. אסאנג', שחשף מאות אלפי מסמכים מסוווגים של צבא ארצות הברית, ישוחרר בעזרת הסדר טיעון שקיבל.

אסאנג' קיבל את ההסדר מבית המשפט העליון בלונדון, ושוחרר לנמל התעופה סטנסטד, ממנו המריא מבריטניה. לפי הסדר הטיעון, שהושג מול משרד המשפטים של ארה"ב, אסאנג' יימנע ממעצר בידי האמריקנים, שייקחו בחשבון את תקופת המאסר בבריטניה, אך ייצטרך להודות בהפרת חוק הריגול בעקבות חשיפת המסמכים.

אסאנג' נכנס לכלא הבריטי בשנת 2019, לאחר שנים בהן קיבל הגנה בשגרירות אקוודור במדינה. כל העת ארה"ב ביקשה את הסגרתו, אך כעת, תדרוש באופן פורמלי 62 חודשי מאסר - שיומרו בתקופת המאסר שכבר ריצה.

אתר "ויקיליקס" הוקם על-ידי אסאנג' בשנת 2006, ולטענת האתר נחשפו בו יותר מ-10 מיליון מסמכים מסווגים הקשורים לפעילות הצבא האמריקני. ארה"ב תיארה מאוחר יותר את הפרשה כ"אחת הפרשות הגדולות בהיסטוריה של הקשורת לביטחון מידע".

בין היתר פרסם האתר בשנת 2010 פרסום של מסוק אמריקני בו נמצאים יותר מ-12 אזרחים עיראקים, כולל שני כתבים של סוכנות הידיעות "רויטרס", נהרגים בבגדאד. אחד ממשתפי הפעולה ההדוקים ביותר של אסאנג', אנליסט מודיעין בצבא ארה"ב בשם צ'לסי מאנינג, נידון ל-35 שנות מאסר לפני שהנשיא לשעבר ברק אובמה הקל את עונשו בשנת 2017.