הבחירות בבריטניה: למרות הפיגועים - המצב הכלכלי הוא שיכריע את הצבעת הבוחרים

תרזה מיי או ג'רמי קורבין? השמרנים או הלייבור? בעוד מספר שעות נדע מי יהיה המנצח הגדול בבחירות בממלכה שנערכות בצל הפיגועים האחרונים והברקזיט הצפוי • כל הפרטים והפרשנויות לקראת התוצאות

תרזה מיי וג'רמי קורבין, המועמדים בבחירות בבריטניה | צילום: רויטרס

בעיצומה של תקופה סוערת בבריטניה, כשברקע ה"ברקזיט" מהאיחוד האירופי וגם הפיגועים בלונדון ובמנצ'סטר, אזרחי בריטניה הלכו היום (חמישי) לקלפיות.

תרזה מיי, פחות משנה כראש ממשלה, עומדת בפעם הראשונה לבחירת הציבור הרחב מִטעם המפלגה השמרנית ומולה ג'רמי קורבין מהלייבור, איש שמאל שהפופולריות שלו זינקה במהלך מסע הבחירות.

לכתבות נוספות בנושא:

מיי: "אם זכויות אדם יפריעו להגנה עלינו - נשנה אותם"
מיי או קורבין? התקשורת הבריטית כבר בחרה את המועמד/ת שלה
בין הברקזיט לפיגועי הטרור: אזרחי בריטניה ייצאו להצביע

 

למרות הפיגועים בבריטניה שאלת הבחירות נסובה סביב הברקזיט. האזרח הממוצע שואל את עצמו מי מהמועמדים יכול לדאוג יותר טוב למצבי הכלכלי? המסר הכלכלי של הלייבור של מיסוי לעשירונים העליונים חלחל עמוק. לבריטים נמאס מקיצוצים חסרי מעצורים אותם הם סופגים שנים רבות ותרזה מיי עשתה טעויות רבות בדרך, במיוחד בהתייחס לכך שמיי והשמרנים הציעו עוד קיצוצים.

צילום: רויטרס

הפיגועים בבריטניה בניגוד לישראל לא תמיד משפיעים לטובת הימין. הבעיות במערכת הבטחונית הבריטית התפתחו כאשר מיי הייתה השרה הממונה על ביטחון הפנים בממלכה. כדי להסיט את האש מיי ניסתה בימים האחרונים להטות את הבחירות לשאלה של פטריוטיות מול קורבין, שהתגאה בעבר כי חמאס וחיזבאללה הם חבריו והודה כי מנע חקיקה כנגד טרור לאורך השנים.

אתמול אמרה מיי כי "עלינו לעשות יותר כדי למנוע את חירותם ותנועתם של חשודים בטרור כשבידינו די ראיות כדי לדעת שהם מהווים איום. אם חוקי זכויות האדם שלנו ימנעו מאיתנו לעשות זאת, נשנה את החוקים כדי שנוכל לפעול".

מבנה הפרלמנט בממלכה הוא היא לרוב דו מפלגתי, כמו בארה"ב, השמרנים מול הלייבור. כעת ניצבת מיי בפני בעיה, שכן היא אפילו לא יודעת אם תקבל רוב, בטח שלא רוב גדול יותר מקודמה, דיוויד קמרון. עם הלייבור היא לא תקים ממשלה, בשל הפער האידאולוגי. גם עם הליברלים יש לה בעיה, שכן הם מעודדים את ההשתייכות לאיחוד האירופי, בעוד מיי נבחרה על מנת להוביל את ה"ברקזיט", וכמוהם גם עם הירוקים והמפלגה הלאומנית הסקוטית.

שיטת הבחירות הנהוגה בבריטניה היא השיטה הרובנית אזורית, במסגרתה מיי צריכה להשיג רוב בפרלמנט, כלומר בין 320 ל-330 מושבים. אם אכן תשיג רוב כזה, היא לא תצטרך לצרף אליה עוד מפלגות קטנות, והיא יכולה להקים ממשלה לבד.

נכון לעכשיו הפערים לטובת מיי קטנים, אך ישנה זהירות שלא ללכת לאחר הסקרים בעקבות התחזיות השגויות שהיו לאחרונה בבחירות ברחבי העולם וגם לקראת הברקזיט. בסוכנויות ההימורים מהמרים על מיי, אך מעטים חושבים כי היא תנצח בפער מרשים כפי שנובא לה בתחילה.