בכירי האיחוד האירופי תוהים: כיצד תוצאות הבחירות בבריטניה ישפיעו על ה"ברקזיט"?

לאחר שמיי איבדה הרבה מכוחה בבחירות, תוהה אירופה כולה כיצד אלו ישפיעו על המשא ומתן על ה"ברקזיט" בין האיחוד האירופי לבריטניה. נשיא המועצה האירופית: "עדיין לא יודעים מתי השיחות יתחילו". נשיא הנציבות האירופית: "לתוצאות לא יהיו השפעות גדולות על המשא ומתן"

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מוסרת הודעה לתקשורת אחרי הבחירות במדינה
ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מוסרת הודעה לתקשורת אחרי הבחירות במדינה | צילום: רויטרס

תוצאות הבחירות בבריטניה הדהימו לא רק את הפוליטיקאים ואת תושבי הממלכה המאוחדת, אלא גם את בכירי האיחוד האירופי, שאמורים להתחיל בקרוב מאוד את המשא ומתן בנוגע ל"ברקזיט".

השיחות בין בריטניה ל-27 החברות האחרות באיחוד צפויות להתחיל בעוד 10 ימים בלבד, ב-19 ביוני, ועל הצדדים להגיע להסכם עד מארס 2019 אם הם רוצים שהממלכה המאוחדת לא תעזוב את האיחוד ללא הסכם. "אנחנו עדיין לא יודעים מתי השיחות יתחילו, אך אנו יודעים מתי הן יסתיימו", צייץ היום (שישי) דונלד טוסק, נשיא המועצה האירופית. "עשו את המיטב כדי להימנע ממצב של 'אין עסקה' כתוצאה מ'אין משא ומתן'".

>> הבחירות בבריטניה - כתבות נוספות:

מיי: "נבנה את הממשלה החדשה - ונוביל את בריטניה בתקופה קריטית"

הקמפיין המוצלח וההתמקדות בכלכלה: קורבין המציא את עצמו מחדש
תפנה את כסאה? מיי הפסידה בהימור - ותתקשה להוביל לברקזיט

המלכה אליזבת הטילה על ראשת הממשלה תרזה מיי את המשימה להרכיב את הממשלה הבריטית הבאה, שמשימותיה הגדולות ביותר יהיו המלחמה בטרור והמשך עזיבת המדינה את האיחוד האירופי. נראה שהמשימה תהיה קשה, שכן הממשלה המסתמנת תהיה צרה - וחלשה בהרבה מממשלתה הקודמת.

מיי תגיע לשולחן המשא ומתן עם האיחוד האירופי עם ממשלת רופפת ורוב קטן, אפילו הלייבור אמרו שאין לה לגיטימיות להוביל את המו"מ, ולפתע האיחוד הוא זה שנמצא בעמדת כוח גדולה יותר. ראשת הממשלה הבריטית תיאלץ לשכנע את הנושאים ונותנים שיש לה את הלגיטימציה לכך, ובעיקר להפגין את המשא ומתן הקשוח עליו היא דיברה במשך זמן כה רב.

ז'אן-קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית, אמר כי הוא מוכן להתחיל את המשא ומתן כבר ממחר בבוקר, ושהוא מקווה שלא יהיו עיכובים בתחילתו. "לתוצאות הבחירות לא יהיו השפעות גדולות על המשא ומתן שאנחנו מחכים לו כל כך", אמר.

פדריקה מוגריני, שרת החוץ הנכנסת של האיחוד האירופי
פדריקה מוגריני, שרת החוץ הנכנסת של האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

"אנחנו מוכנים, נישא וניתן בצורה קשה אך הוגנת", אמר גונתר אוטינגר הגרמני, האחראי על תקציב האיחוד. "אך אנו עדיין לא יודעים האם הפרטנר שלנו יכול לשאת ולתת, לכן נצטרך לחכות לשם כך במשך כמה ימים. שני פרטנרים חזקים הם בטוחים, עובדים מהר יותר ומשיגים תוצאות ששניהם יכולים להיות מרוצים מהם". מישל בארנייה הצרפתי, הנציג הבכיר של האיחוד למשא ומתן בנוגע לברקזיט, אמר כי יהיו סבלניים. הוא אף הבהיר כי השיחות לא יתחילו עד ש"הכאוס הפוליטי בבריטניה יסתיים".

מנגד לו, פדריקה מוגריני האיטלקייה, הנציגה העליונה לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי, הייתה פחות מבינה מאשר שותפה הצרפתי. "שנה בלבד אחרי משאל העם ואנחנו עדיין לא יודעים מהי העמדה הבריטית במשא ומתן בנוגע לברקזיט ונראה שזה יהיה קשה לחזות מתי זה יקרה", אמרה.