המשטרה הספרדית חזרה בה: החשוד שחוסל אינו הדורס מברצלונה – המצוד אחריו נמשך

לאחר שהתברר כי מוסא אוקביר הוא אחד מהמחבלים שחוסלו בקמברילס, הפך יונס אבו יעקוב לחשוד המרכזי בדריסה – וייתכן שהוא עדיין בחיים. מחקירת הפיגוע עלה שהמחבלים תכננו לפוצץ מכוניות תופת בשלושה מוקדים תיירותיים גדולים, בהם כנסיית סגרדה פמיליה. דאע"ש קיבל אחריות על הפיגוע בקמברילס

שוטרים חמושים בברצלונה לאחר הפיגוע הרצחני בעיר
שוטרים חמושים בברצלונה לאחר הפיגוע הרצחני בעיר | צילום: רויטרס

מבוכה במשטרת קטלוניה: לאחר שהודיעו כי המחבלים המעורבים בפיגוע הדריסה בברצלונה חוסלו, חזרה המשטרה מדבריה - והודיעה כי טעתה בזהות הדורס החשוד, שייתכן ועדיין נמלט.

מוסא אוקביר בן ה-17, שנחשד תחילה כדורס מברצלונה אחריו רדפה המשטרה, היה בכלל אחד המחבלים שחוסלו בפיגוע בקמברילס, שגם עליו דאע"ש קיבלו אחריות. החשוד המרכזי כרגע הוא יונס אבו יעקוב בן ה-22, ובמשטרה המקומית עדיין לא יודע אם הוא בחיים או לא. לפי החשד, אוקביר השתמש במסמכים של אחיו כדי להשכיר את הרכב המסחרי בו בוצע הפיגוע בברצלונה.

>> כתבות נוספות בנושא:

מדממת אבל מאוחדת: באירופה הכריזו מלחמת חורמה בטרור האסלאמי

מנסה לברוח - ונורה למוות: תיעוד חיסול אחד המחבלים בקמברילס

עדת ראייה לפיגוע: "בת הזוג שלי ואני הסתכלנו אחת על השנייה ופשוט רצנו"

ארבעת החשודים במעורבות בפיגועים בספרד שעדיין מתנהל מצוד אחריהם: מוסא אוכביר, סעיד אללה, מוחמד היומי ויונס אבויעקובונב
ארבעת החשודים במעורבות בפיגועים בספרד שעדיין מתנהל מצוד אחריהם: מוסא אוכביר, סעיד אללה, מוחמד היומי ויונס אבויעקובונב | צילום: antena3

בפיצוץ באלקנאר, שבו מתמקדת המשטרה, ככל הנראה תכננה החוליה את הפיגועים מזה זמן רב. "תאונת העבודה שהתרחשה שם גרמה להם לבצע את שתי המתקפות", טען מפקד משטרת קטלוניה. מתוך ארבעת העצורים, לאף אחד מהם אין היסטוריה של טרור, וגילם בין 21 ל-34.

ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, כינה את הפיגוע בברצלונה כ"מתקפה ג'יהדיסטית". בנוסף, שלושה ימי אבל הוכרזו בקטלוניה בשל האירוע. זמן קצר לאחר הפיגוע, סגרה המשטרה המקומית כמה מהמסעדות הסמוכות לאזור - בהן מסעדת "מכבי" הכשרה.

תיירים מתאחדים בברצלונה לאחר הפיגוע הרצחני בעיר
תיירים מתאחדים בברצלונה לאחר הפיגוע הרצחני בעיר | צילום: רויטרס

המשטרה מעריכה כי בעקבות הטעות, נמנע פיגוע גדול הרבה יותר, וכי התכנון המקורי של התא היה לפוצץ מכוניות תופת בשלושה מוקדים תיירותיים גדולים, בהם בכנסייה הידועה סגרדה פמיליה. בנוסף, פיצוצים מבוקרים נערכו בעיר אלקאנאר, שם נהרס בית יממה לפני הפיגוע, ככל הנראה בעקבות "תאונת עבודה" של אחד מחברי התא, שכלל לפחות 12 בני אדם. שר הפנים הספרדי הודיע כי הכוננות במדינה לא תעלה מדרגה 4 ל-5.

בפיגוע הדריסה שאירע בעיירת החוף קמברילס נפצעו שבעה בני אדם, ואחת מהן מתה מפצעיה. חמישה מבין הפצועים שנותרו בחיים הם אזרחים, ושוטר אחד נפצע קל. חמישה מחבלים נהרגו בסך הכל בקרב יריות מול כוחות הביטחון בעיר. "ראיתי מישהו שוכב על הרצפה עם פצע ירי בראשו", סיפר מרקל ארטאבה בן ה-20 שהיה עד לאירוע. "שמעתי יריות וצעקות ועוד צעקות. קפצתי בחוף שהייתי בו ופשוט לא זזתי", אמר עד הראייה חואן מארק סרה סאלינאס בן ה-21.

שתי נשים מדליקות נרות לזכר קורבנות הפיגוע בברצלונה שבספרד
שתי נשים מדליקות נרות לזכר קורבנות הפיגוע בברצלונה שבספרד | צילום: רויטרס