לאחר הבחירות: הגרמנים חוששים מהמפלגה שמנסה למחוק את זכר השואה

על פי התוצאות הסופיות, מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" זכתה ל-12.6% מקולות הבוחרים ותהיה השלישית בגודלה בבית הנבחרים התחתון. רוב הגרמנים לא האמינו שהמפלגה ששואפת למחוק את העבר הנאצי של המדינה תיכנס לפרלמנט. המשמעות: היחלשות הגוש הדמוקרטי הגרמני • פרשנות

שלטי תמיכה במפלגת הימין הקיצוני בגרמניה AFD
שלטי תמיכה במפלגת הימין הקיצוני בגרמניה AFD | צילום: רויטרס

מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" תיכנס לבונדסטאג, בית הנבחרים התחתון של גרמניה, כמפלגה השלישית בגודלה לאחר שזכתה ב-12.6% מקולות הבוחרים.

הרוב הגדול של הגרמנים לא יכולים היו לדמיין כלל מצב שבו מפלגת AFD, ששואפת לשנות את העבר הנאצי של גרמניה ואף פועלת לביטול מימון פרויקטים לתיעוד הפשעים של הנאצים, תגיע למקום השלישי או תיכנס בכלל לבונדסטאג. במונחים של הפוליטיקה הגרמנית זו דרמה אדירה.

>> לכתבות נוספות בנושא:

נסגרו הקלפיות בגרמניה: מרקל נבחרה כצפוי; הימין הקיצוני במקום השלישי

"שומעים קולות שלא נשמעו": יהודים בגרמניה חוששים מעליית הימין הקיצוני

כהונה נוספת למרקל וכניסת הימין הקיצוני לבונדסטאג: גרמניה בוחרת

המשמעויות עבור הגרמנים הן טלטלה אדירה של המערכת הפוליטית והיחלשות של הגוש הדמוקרטי, שעדיין נותר רחב מאוד. מפלגת הסוציאל דמוקרטים (SPD) ספגה את התבוסה החריפה ביותר מאז שנוצחה על ידי היטלר. גם מפלגתה של אנגלה מרקל, מפלגת הימין המתון השמרנית, רשמה את התבוסה הגדולה ביותר שלה מאז שנת 1949.

על פי התוצאות הסופיות, מפלגתה של אנגלה מרקל זכתה ל-33% מהקולות, ירידה מ-41.5% לעומת הבחירות הקודמות. מפלגתו של מרטין שולץ (הסוציאל-דמוקרטים) קיבלה 20.5% מהקולות, ירידה מ-25.7% לעומת הבחירות שנערכו לפני ארבע שנים. המפלגה הליברלית קיבלה 10.7% מהקולות, מפלגת השמאל הקיצוני "לינקה" זכתה ב-9.2% מהקולות בעוד שהירוקים זכו ב-9%.

למפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" אין סיכוי להיכנס לממשלה משום שאף מפלגה אחרת לא מסכימה לשתף איתה פעולה, אך אם מרקל תקים קואליציה עם מפלגת הסוציאל-דמוקרטים של שולץ, מפלגת הימין הקיצוני תוביל את האופוזיציה בבית הנבחרים.

שולץ מצידו הודיע כי מפלגתו תהיה חלק מהאופוזיציה ובכך דוחק את מרקל להקמת "קואליציית ג'מייקה", המאחדת את מפלגת הימין המתון של הקנצלרית עם המפלגה הליברלית ועם הירוקים. במצב כזה שולץ יוביל כמובן את האופוזיציה במקום מנהיג "אלטנרטיבה לגרמניה", אלכסנדר גאולנד.

מרקל אמרה לאחר היוודע תוצאות המדגמים, כי מבחינתה ישנן עדיין שתי אפשרויות להקמת ממשלה מבחינה מספרית. מנהיג מפלגת FDP הליברלית, כריסטיאן לינדנר, הודיע כי הוא פתוח לשיחות קואליציה עם המפלגה השמרנית של מרקל, "אבל אנחנו צריכים שינוי".