הפרלמנט הקטלאני הצביע על היפרדות מספרד, סעיף 155 הופעל

70 חברי פרלמנט הצביעו בהצבעה חשאית בעד עצמאות של חבל הארץ. עשרה הצביעו נגד. ראש ממשלת ספרד: "צריך להרגיע את המצב". הממשלה הספרדית הודיעה: "שולטים כעת בקטלוניה" • פרסום ראשון: שגריר ספרד בישראל פנה למשרד החוץ וללשכת ראש הממשלה בבקשה כי ישראל תפרסם הודעה נגד עצמאות קטלוניה

קרלס פוג'דמון בהצבעה בפרלמנט | צילום: רויטרס

משאל העם בקטלוניה. הפרלמנט הקטלאני הצביע היום (שישי) בהליך חשאי בעד היפרדות מספרד. 70 חברי פרלמנט הצביעו בהצבעה חשאית בעד עצמאות של חבל הארץ. עשרה הצביעו נגד בעוד ששניים נמנעו.

בתגובה, הפעילה ממשלת ספרד את סעיף 155 לחוקה והודיעה כי היא שולטת מעתה בקטלוניה. בתוך כך, קרא ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי לשמור על רגיעה באזור והוסיף בחשבון הטוויטר שלו כי "שלטון החוק יחזור לקטלוניה".

 

>> לכתבות נוספות בנושא

ראש ממשלת ספרד: "הצעד הראשון שנעשה - הדחתו של נשיא קטלוניה"

נשיא קטלוניה: "פסלתי את האופציה של בחירות חדשות"

נשיא קטלוניה: "צעדיה של הממשלה הספרדית - הגרועים מאז דיקטטורת פרנקו"

לאחר ההכרזה, אלפי אנשים יצאו לרחובות וחגגו את הכרזת העצמאות. בתוך כך, בית המשפט העליון בספרד נתן שלושה ימים לצדדים כדי שיגישו עתירות בנוגע להצבעה בקטלוניה. התביעה הספרדית צפויה להגיש תביעה נגד נשיא קטלוניה בגין מרד.

לחדשות 10 נודע כי שגריר ספרד בישראל פנה למשרד החוץ וללשכת ראש הממשלה בירושלים וביקש כי ישראל תפרסם בהקדם הודעה רשמית נגד עצמאות קטלוניה ובעד אחדות ספרד. פקיד בכיר בירושלים אמר כי הפניה לישראל היא חלק ממהלך של ממשלת ספרד בשעות האחרונות מול עשרות מדינות ידידותיות ברחבי העולם.

נשיא המדינה ראובן ריבלין צפוי להגיע בחמישה בנובמבר לביקור ממלכתי בן שלושה ימים בספרד. בירושלים מעריכים כי הביקור בעיתוי הנוכחי יחייב את ריבלין כמעט בוודאות להתבטא בסוגיית קטלוניה, מה שייתפס כעמדה רשמית של ישראל.

חגיגות בקטלוניה לאחר הכרזת העצמאות
חגיגות בקטלוניה לאחר הכרזת העצמאות | צילום: רויטרס

בז'ירונה, דגל ספרד הוסר מהכיכר המרכזית כאשר ביום ראשון אמור להתקיים משחק בין ריאל מדריד והקבוצה הקטלאנית. בד בבד, הודיע משרד החוץ האמריקני כי קטלוניה היא חלק בלתי נפרד מספרד וכי הם תומכים במאמצי הממשל לשמור על המדינה מאוחדת. באיחוד האירופי מסרו כי אין מדינה החברה באיחוד שמכירה בהכרזת העצמאות.

בשלטון הגרמני, השלטון הבריטי והשלטון הצרפתי מסרו גם הודעות המגנות את הכרזת העצמאות. בנאט"ו מסרו כי המשבר הקטלוני הוא עניין פנימי שצריך להיפתר על ידי ספרד בלבד.

מוקדם יותר ביקש ראחוי מהסנאט להפעיל את סעיף 155 בחוקה, שמפקיע באופן עקרוני את המעמד האוטונומי של חבל הארץ הקטלוני. "סעיף 155 הוא האפשרות היחידה להשיב את הסדר על כנו", אמר ראחוי, "אם הסנאט יאשר את הפעלתו, הדבר הראשון שנעשה הוא להדיח את הנשיא המכהן, קרלוס פוג'דימון, וכן את יתר השרים בקטלוניה. מה שקורה שם הוא הפרה בוטה של החוק והדמוקרטיה".

עוד הוסיף כי "הפעלת הסעיף, אין מטרתו לפגוע בחופש של תושבי חבל קטלוניה, אלא להגן עליו". אמש פסל הנשיא הקטאלני קרלס פוג'דימון את האפשרות של קיום בחירות חדשות, זאת אחרי שנטען כי יכריז על פיזור הפרלמנט ובחירות ב-20 בדצמבר. "שקלתי את האפשרות של קיום בחירות בזק, אבל האפשרות נפסלה מכיוון שלא קיבלתי ערבויות מספקות מהממשל הספרדי כי לא ישתלט על קטלוניה", הודיע.

סגן נשיא המחוז, אוריול חונקרס, הצהיר שלשום כי "הממשלה הספרדית לא מותירה לקטלוניה ברירה אלא להכריז על עצמאות". עוד הוסיף: "אנו מבינים שהממשלה מכריחה אותנו להגן על זכויות האזרחים בכלים הטובים ביותר העומדים לרשותינו".

חגיגות בקטלוניה לאחר הכרזת העצמאות
חגיגות בקטלוניה לאחר הכרזת העצמאות | צילום: רויטרס