חזרת אל-חרירי ללבנון לא תוציא אותה מהבוץ אליו נקלעה

ראש הממשלה המתפטר אמנם הבטיח כי יחגוג את יום העצמאות שיחול ברביעי על אדמת לבנון, אבל גם אם אכן יישוב - המשבר רחוק מפתרון. חילוקי הדעות בין מחנה תומכי חיזבאללה לאלו של אל חרירי, קשים מידי • פרשנות

סעד אל-חרירי ועמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז
סעד אל-חרירי ועמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז | צילום: רויטרס

סערת ראש ממשלת לבנון המתפטר: סעד אל-חרירי נפגש היום (שבת) בפריז עם נשיא צרפת, עימנואל מקרון, ובמסיבת עיתונאים שאחריה הכריז כי ישוב ללבנון כבר בימים הקרובים. מפריז התקשר אל-חרירי לנשיא לבנון, מישל עון, והודיע לו שישוב ללבנון להשתתף בחגיגות יום העצמאות ברביעי הקרוב.

מתנגדיו לא אוהבים את השהות שלו בניכר, ודורשים ממנו לשוב מיד ללבנון, ולהחליט שם אם הוא מגיש את התפטרותו באופן רשמי - או שמא בכוונתו להמשיך לשמש כראש ממשלת לבנון. מנגד תומכיו של ראש הממשלה, מזרם "אל מוסתקבל" המתנגד בלבנון לחיזבאללה, אומרים כי הוא ישוב, ואז הם צפויים לקיים סדרת התייעצויות, שבסופן יוחלט מה עושים במישור הפוליטי.

סעד אל-חרירי ועמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז
סעד אל-חרירי ועמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז | צילום: רויטרס

כך או כך, גם אם ישוב אל-חרירי ללבנון עד ליום רביעי, הסאגה הפוליטית בלבנון צפויה להסתבך עוד יותר, בשל חילוקי הדעות הקשים בין מחנה חיזבאללה ובין המחנה של אל-חרירי. לבנון ללא ספק שקעה בבוץ, והפתרון למשבר עוד רחוק. נוסף על כך, על פי ההערכות אל-חרירי לא צפוי להישאר בלבנון לזמן רב, אלא לעזוב שוב לחו"ל, מסיבות ברורות.

ובתוך כך הודיעו היום בריאד כי השגריר הסעודי בברלין יוחזר להתייעצויות, זאת בעקבות דבריו של שר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, שאמר כי "פעולות סעודיה במזרח התיכון הן 'הרפתקנות שאירופה לא יכולה להסכים לה'". במקביל נשלח מכתב מחאה חריף לשגריר הגרמני בריאד.