החוק הפולני מקודם בפרלמנט – בניגוד להסכמות עם ישראל

בכירים במשרד החוץ הזהירו כי הפרלמנט הפולני עלול להצביע כבר הערב על החוק שאוסר להזכיר את חלקה של המדינה בשואה. זאת בניגוד להסכם בין נתניהו לרה"מ הפולני

שער מחנה ההשמדה אושוויץ
שער מחנה ההשמדה אושוויץ | צילום: רויטרס

סערת החוק הפולני: בכירים במשרד החוץ אמרו היום (רביעי) לחדשות עשר כי ייתכן והחוק, האוסר על הזכרת חלקה של המדינה והאומה הפולנית בשואה, יעלה כבר הערב להצבעה בבית העליון של הפרלמנט.

אם אכן יעלה החוק הערב להצבעה, זו תהיה הפרה של הסיכומים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש ממשלת פולין, מתאוש מורביצקי, שסיכמו על הקמת צוות שיבחן את נוסח החוק. בשיחת טלפון שערך נתניהו עם רה"מ הפולני לפני שלושה ימים הסכימו לפתוח בדיאלוג מיידי בין צוותים של שתי המדינות, כדי לנסות להגיע להבנות בנושא החקיקה.

ביום שישי אישר הבית התחתון של הפרלמנט את החוק, שקובע עונש של עד שלוש שנות מאסר למי שיאשים את העם הפולני בפשעים שבוצעו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, "בפומבי ובניגוד לעובדות".

בתוך כך, ראש ערוץ טלוויזיה ממלכתי הציע היום להתייחס לאושוויץ כ"מחנה השמדה יהודי", זאת בדיון על האיסור להשתמש במונח "מחנה השמדה פולני". בדיון נוסף ששודר באותו ערוץ הציע אחד הדוברים: "אפשר גם להגיד שהאומה היהודית אשמה ברצח ישו, או שיהודים לקחו חלק בשואה״, כשהוא מזכיר את היודנראט והקאפו. יש לציין כי הדוברים לא הציעו לקדם את הנראטיב הזה, אלא העלו אותו כדרך להסביר שהאשמת העם הפולני פסולה.

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי,
ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, | צילום: רויטרס

יו"ר יש עתיד שהתנגד לחוק ואף התעמת עם שגרירות פולין בישראל בנושא, יאיר לפיד, התנגד השבוע להחלטתו של נתניהו לדון עם מקבילו הפולני בנוסח החוק. "על זכר הנספים לא מנהלים משא ומתן. החוק הזה צריך פשוט להיקבר באדמת פולין, הרוויה בדם יהודים. במקום לנהל משא ומתן מדינת ישראל צריכה לומר לממשלת פולין דבר אחד: אם החוק הזה יעבור, תיאלצו לתבוע אותנו", אמר לפיד.

"רוב מוחלט של מחנות ההשמדה היו בפולין, ולא במקרה. אזרחים פולנים סייעו למכונה הנאצית. הם הלשינו על יהודים, מסרו יהודים, הרגו יהודים. אנטישמיות בפולין היתה תמיד, והימים האחרונים הוכיחו שהיא לא נעלמה מן העולם. שיסבירו את החוק הזה ליהודי ידוובינה, שנסגרו באסם בידי שכניהם הפולנים ונשרפו בעודם בחיים. שיסבירו את זה ליהודי קיילצה, שעברו את כל אימי השואה, שניצלו, ואז אחרי המלחמה נטבחו בידי שכניהם הפולנים. אנטישמיות בפולין הייתה תמיד, והימים האחרונים הוכיחו שהיא לא נעלמה מן העולם", הוסיף לפיד.

נשיאת הקהילה היהודית בוורשה, אנה צ'יפצ'ינסקה, הביעה השבוע חשש מהשלכות החוק, אם יעבור. בשיחה עם חדשות עשר אמרה צ'יפצ'ינסקה כי מאז העברת החוק ההרגשה היא כי יש החרפה בשיח האנטישמי בפולין. עוד הוסיפה  כי "מצד אחד אנחנו מגנים את השימוש במונח 'מחנות השמדה פולנים', אבל מצד שני חוששים מההשלכות האפשריות של חוק זה".