"'בלאק קיוב' סייעה לקמפיין טראמפ לרגל על בכירים בממשל אובמה"

במגזין "הניו יורקר" האמריקני דווח כי חברת המודיעין העסקי הישראלית היא שאספה מידע עבור הנשיא המכהן על מקורביו של הנשיא לשעבר • תגובת החברה: אין לנו קשר לטראמפ

המכהן ריגל על קודמו? טראמפ ואובמה (רויטרס)
המכהן ריגל על קודמו? טראמפ ואובמה (רויטרס) | צילום: רויטרס

דיווח: מגזין "הניו יורקר" האמריקני דיווח הלילה (שני) כי החברה הישראלית שעומדת מאחורי הריגול אחר הגורמים בממשל אובמה היא "בלאק קיוב", חברה ששמה נקשר בעבר עם פרשת המפיק ההוליוודי הארווי ויינשטין. לפי הדיווח, חברת המודיעין העסקי סייעה לנשיא האמריקני דונלד טראמפ לרגל אחר יועצים בכירים של קודמו בתפקיד שהובילו לחתימה על הסכם הגרעין עם איראן.

לאחר פרסום הדברים, החברה הישראלית הוציאה תגובה לפיה היא אינה מדברת על פרטי לקוחותיה וכי העיסוק בחברה הפך "לספורט במהלך 2018". עוד מסרו בחברה: "אין לנו קשרים עם ממשל טראמפ, עוזריו של טראמפ, מקורבים לממשל או להסכם הגרעין עם איראן".

הפרסום של המגזין האמריקני מגיע זמן קצר לאחר הפרסום של העיתון הבריטי "האובזרבר" כי מקורבים לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ שכרו את שירותיה של סוכנות ריגול ישראלית פרטית, בכדי לרגל אחר דמויות מפתח בממשל אובמה ולהשיג פרטים אודות הליך קבלת ההחלטות, שהוביל לחתימה על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות בשנת 2015. לפי הדיווח, צוותו של טראמפ פנה לחוקרים פרטיים בחודש מאי אשתקד כדי למצוא מידע מפליל על בן רודס וקולין קאהל, מיועציו הבכירים של אובמה.

בדיווח נכתב כי גורמים רשמיים הקשורים לצוותו של טראמפ פנו לחברה הישראלית מספר ימים לאחר ביקורו הראשון של הנשיא האמריקני בישראל, בחודש מאי אשתקד. באותו ביקור הבטיח טראמפ לנתניהו כי איראן לא תהיה לעולם גרעינית. מקורות שהיו מעורבים במקרה סיפרו כי "הרעיון שעמד מאחורי הפעולה היה להכפיש את יועציו הבכירים של אובמה כדי שיהיה ניתן לצאת מהעסקה בצורה קלה יותר".

לפי הדיווח לא ידוע אם הפעילות של חברת הריגול הישראלית הייתה גם נגד ג'ון קרי, שר החוץ האמריקני שייצג את ארה"ב בשיחות הגרעין. היועץ הבכיר רודס אמר כי "לא היה מודע לאיסוף המידע נגדו. מפחיד לחשוב על הקלות שבה ניתן להגיע לגורמים בכירים בממשל". מהבית הלבן לא נמסרה תגובה לדיווחים.

ג'ק סטרו, שר החוץ בבריטניה בין השנים 2006-2001, אמר לגרדיאן: "מדובר בטענות חריגות ויוצאות דופן המדגימות רמה גבוהה של ייאש מצידו של טראמפ ונתניהו שעושים הכל כדי להכפיש את העסקה, גם במחיר של ערעור כל הגורמים המעורבים בה". דיפלומט בריטי בכיר אחר אמר: "כל העניין במשא ומתן הוא לא לשחק מלוכלך".