"להציל את הסכם הגרעין": זריף יצא לביקור בסין, רוסיה ואירופה

שר החוץ האיראני ייפגש עם מקביליו במדינות השותפות להסכם הגרעין: "אם נמשיך להרוויח מההסכם - נישאר" • טראמפ שוחח בטלפון עם מיי בנוגע להשפעת הסנקציות האמריקניות

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני מוחמד זריף יצא היום (שבת) לביקור רשמי בבייג'ינג, בשלב הראשון של סבב פגישות במטרה להציל את הסכם הגרעין. זאת, לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי ארצות הברית עוזבת את ההסכם. על פי דיווחים בסוכנות הידיעות הרשמית של איראן, הוא יגיע לסין במהלך היום, ולאחר מכן צפוי להגיע לרוסיה, ומשם ימשיך לבריסל לפגישה עם שרי החוץ של גרמניה, בריטניה וצרפת, "על מנת לדון בגורלו של הסכם הגרעין".

נשיא איראן חסן רוחאני ביקש מזריף להיכנס למשא ומתן עם מדינות אירופה, רוסיה וסין במהלך השבועות הקרובים. "במקרה שבו נגיע למסקנה שאנחנו נמשיך להרוויח מהסכם הגרעין, נישאר בו", אמר.

בתוך כך, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סיכמו בשיחת טלפון שקיים צורך לדון בצורה שבה הסנקציות האמריקניות על איראן ישפיעו חברות זרות שפועלות במדינה. דובר מטעם מיי ציין כי "הצדדים סיכמו לדון בהשפעה הפוטנציאלית שתהיה להחלטה האמריקנית על החברות הזרות".

שוחח עם מיי בטלפון. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (רויטרס)
שוחח עם מיי בטלפון. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (רויטרס) | צילום: רויטרס

הדובר הוסיף כי "מיי אף אמרה לטראמפ שבריטניה והשותפות שלה באירופה נשארו מחויבות לכך שיקיימו את הסכם הגרעין בצורה הטובה ביותר על מנת למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני". לטענת הדובר, טראמפ ומיי גם סיכמו כי יש צורך בלהרגיע את הצדדים המעורבים וכי ישנה חשיבות להתמודד עם המעורבות האיראנית במזרח התיכון.

במקביל, התייחסה לסוגיה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "אנחנו צריכים להסתכל על העימותים הנוראיים שמתרחשים סביבנו", אמרה הקנצלרית בביקור בגרמניה, "22 מיליון סורים איבדו את הבית שלהם, האנשים האלה צריכים סימן לתקווה שלא ראו אותו עד עכשיו. אנחנו צריכים לעבוד קשה מבחינה פוליטית. העובדה שארצות הברית עזבה את הסכם הגרעין הפכה את הסיטואציה באזור לקשה יותר".

בהמשך דבריה התייחסה לתקריות האחרונות שהתרחשו בגבול הצפוני של ישראל. "אנחנו עוקבים אחר המתרחש ולוקחים בחשבון שביטחונה של ישראל הוא חלק מהמחויבות של גרמניה. מחויבות זו היא סיבה נוספת לפתור את המתיחות הקיימת. נוכל לעשות זאת רק אם נעבוד ביחד, אף מדינה באירופה לא יכולה לעשות את זה לבד".

טראמפ הודיע ביום שלישי האחרון על החלטתו לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן ועל החלת סנקציות. במקרה של חוזים ועסקאות חדשות, הסנקציות יחולו באופן מיידי. מנגד, בעסקאות ובחוזים מיידיים יהיה תהליך הדרגתי שיימשך בין 90 ל-180 ימים. בתקופה זו, העסקאות והחוזים הקיימים צריכים להסתיים. נוסף לכך, ארה"ב שוקלת הצגת סנקציות חדשות.

"המשטר האיראני הוא המממן העיקרי של טרור במזרח התיכון ותומך במיליציות טרור כמו חיזבאללה, הטליבאן ואל קעידה", אמר טראמפ. "אף פעולה של המשטר לא הייתה מסוכנת כמו הרדיפה אחר נשק גרעיני. הסכם הגרעין אמור היה להגן על ארה"ב ובנות בריתה מפני השגה של נשק גרעיני על די איראן. בפועל ההסכם איפשר להם להעשיר אורניום ולהגיע לנשק שכזה עם הזמן. הוא הסיר את הסנקציות בתמורה למגבלות קלות על תכנית גרעין וללא שום הגבלות על התנהגות אחרת כמו פעילותה של איראן בתימן וברחבי העולם".

נשיא ארה
נשיא ארה"ב טראמפ ורה"מ בריטניה מיי | צילום: רויטרס

שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר בתגובה כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לו שהוא רוצה למצוא פתרון חדש לבעיות שיוצרת איראן. "צריך לדרוש ממנו לעמוד במילתו", אמר ג'ונסון, "האחריות להסבר כיצד וושינגטון תבנה פתרון מוסכם לדאגות המשותפות שלנו נופלת עליהם".

ג'ונסון הוסיף כי ארה"ב צריכה להימנע מלעצור מדינות אחרות מלגרום להסכם לעבוד. "בריטניה קוראת לארה"ב למסור את השקפתה למשא ומתן על הסדר חדש", אמר בפרלמנט הבריטי, "כרגע על ארה"ב להציע הצעות קונקרטיות על איראן". הוא הוסיך כי אין לו בעיה עם מטרתו של טראמפ לפתרון גמיש לאיום הגרעיני מאיראן.