מלניה טראמפ נגד מדיניות בעלה? "שונאת לראות משפחות מופרדות"

הודעה פוליטית חריגה על מדיניות ההגירה פורסמה מטעם הגברת הראשונה • לורה בוש: "הפרדת ילדים מהוריהם - אכזרית ולא מוסרית". ראש ה-CIA לשעבר הגיב עם תמונה של אושוויץ

מלניה טראמפ, הגברת הראשונה של ארה"ב
מלאניה טראמפ, הגברת הראשונה של ארה"ב | צילום: רויטרס

הגברת הראשונה של ארצות הברית מלניה טראמפ פרסמה אמש (ראשון) הודעה פוליטית חריגה, על רקע חשיפת פרטים חדשים אודות מדיניות ההגירה של ארצות הברית, שמעוררת סערה במדינה וברחבי העולם. בהודעה הרשמית נכתב כי "גברת טראמפ שונאת לראות ילדים מופרדים ממשפחותיהם". הדוברת סטפני גרישהאם הוסיפה כי הגברת הראשונה "מקווה ששני הצדדים (רפובליקנים ודמוקרטים) יעבדו יחד להשגת רפורמה מוצלחת בנושא ההגירה. עלינו להיות מדינה שומרת חוק, אך גם מדינה השולטת ברגישות".

מלניה טראמפ אינה מרבה לנקוט עמדה בנושאים פוליטיים, ואמירה זו נחשבת למפתיעה במיוחד בשל הביקורת המרומזת נגד מדיניותו הנוקשה של בעלה. אך גם גברת טראמפ, שהיגרה לארצות הברית מסלובניה, ככל הנראה לא הייתה יכולה להישאר אדישה לנוכח הפרסומים המרעישים מאזור הגבול הדרומי של ארצות הברית.

בסוף השבוע שעבר דווח לראשונה מפי עיתונאים שהורשו להיכנס למתקנים הממשלתיים שאליהם נשלחו לאחרונה מאות ילדי מהגרים, במסגרת מדיניות "אפס סובלנות" של ממשל טראמפ שנועדה להרתיע את המהגרים שמגיעים מהונדורס, גואטמלה ואל סלוודור, שמחפשים להימלט מעוני ואלימות. על פי הדיווחים, לפחות 500 ילדים וילדות הופרדו מהוריהם מאז הכריז ממשל טראמפ בחודש שעבר על הוראה ברורה - מי שחוצה את הגבול ללא אישור חושף את עצמו לתביעה פלילית ולמעצר. במעמד המעצר מפרידות הרשויות בין ההורים לילדים, שנלקחים למקלטים ממשלתיים שהיו סגורים בפני התקשורת עד לפני מספר ימים.

ילדת מהגרים( חדשות עשר)
ילדת מהגרים( חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר

"המקום הזה נקרא 'המקלט', אבל בפועל הילדים האלה עצורים", דיווח ג'ייקוב סובורוף, כתב MSNBC שביקר במתקנים הממשלתיים. "יש במקום הרגשה של בעלי חיים שכלואים בכלובים", הוסיף, "מותר להם לצאת החוצה לאוויר הצח לשעתיים ביום, כך שבמשך 22 שעות הם כלואים במה שהיה סניף של 'וולמארט'". גם בביקור המורשה נאסר על העיתונאים לדבר עם הילדים במתקן ולהכניס מצלמות - שיטות המתאימות למשטרים הרבה פחות דמוקרטיים.

בתוך כך, הגברת הראשונה לשעבר לורה בוש, שממעטת גם היא להתבטא בנושאים פוליטיים, פרסמה מאמר דעה בנושא בעיתון "וושינגטון פוסט", וכתבה כי מדיניות הפרדת הילדים מהוריהם היא "אכזרית" ו"לא מוסרית". לדבריה, "אני חיה במדינה שנמצאת על הגבול. אני מבינה את הצורך להגן על הגבולות שלנו, אבל מדיניות אפס הסובלנות הזו שוברת את לבי".

"הממשלה שלנו לא אמורה להיות בעסק של אחסון ילדים בחנויות כלבו לשעבר, או לתכנן להעביר אותם לערי אוהלים במדבר שמחוץ לאל פאסו", הבהירה בוש, רעייתו של הנשיא הרפובליקני האחרון, ג'ורג' וו. בוש. "התמונות האלה מזכירות באופן מצמרר את מחנות המעצר ליפנים-אמריקנים בזמן מלחמת העולם השנייה, שנחשבים כיום לאחר מהפרקים המבישים ביותר בהיסטוריה האמריקנית".

גם הגנרל מייקל היידן, שעמד בעבר בראש ארגון ה-CIA האמריקני, התייחס הוא למדיניות "אפס סובלנות" של ממשל טראמפ. היידן פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה של מחנה ההשמדה אוושויץ בירקנאו וכתב: "יש עוד ממשלות שהפרידו בין אמהות לילדיהן".

 

השרה לענייני ביטחון המולדת, קירסטן נילסן, טענה הלילה כי מדובר בטענות שגויות. "כפי שאמרתי בעבר, אם אתה מבקש מקלט עבור משפחתך, אין שום סיבה לעבור על החוק ולחצות את הגבול באופן לא חוקי", כתבה נילסן. "נפריד את הילד רק אם הוא בסכנה, אם אין קשר בין בני ה'משפחה', או אם המבוגר עבר על החוק". היא הבהירה כי "המשרד לביטחון המולדת מתייחס ברצינות מלאה לחובתו להגן על קטינים מפני כנופיות, מבריחים, פושעים והתעללות".