ההזדמנות של טראמפ להטות את הכף: שופט ביהמ"ש העליון פרש

אנתוני קנדי הודיע על סיום כהונתו בערכאה המשפטית הגבוהה ביותר בארה"ב. הדמוקרטים חוששים שהנשיא ייבחר מחליף נצי. טראמפ: "אמנה שופט שישרת את ביהמ"ש למשך 40-45 שנים"

טראמפ והשופט קנדי ,רויטרס
טראמפ והשופט קנדי ,רויטרס | צילום: רויטרס

שופט בית המשפט העליון בארה"ב אנתוני קנדי הודיע אתמול (רביעי) כי יפרוש אחרי שלושה עשורים בתפקיד. כעת לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ יש הזדמנות למנות שופט שיפסוק בנושאים מהותיים בארה"ב לשביעות רצונו. קנדי יסיים את תפקידו ב-31 ביולי. בהתבטאות ראשונה בנושא אמר טראמפ כי הוא "מתכוון למנות שופט שישרת את בית המשפט למשך 40-45 שנים".

השופט קנדי שמונה ב-1988 על ידי הנשיא הרפובליקני רונלד רייגן אמנם היה שמרן, אך בפסיקותיו קידם את זכויות קהילת הלהט"ב, את הזכות להפלות. לצד זאת, פעל למחיקת המגבלות על הוצאות בקמפיינים פוליטיים. השופט היה ידוע כ"קול מתנדנד", שמרן שמצביע לעתים עם הליברלים.

 

"זה היה כבוד וזכות גדולה לשרת את המדינה ואת מערכת המשפט הפדרלית במשך 43 שנים, 30 מתוכן בבית המשפט העליון", אמר קנדי. כעת, יוכל בית המשפט העליון לבחון מחדש חוקים כמו נישואים חד-מיניים או הזכות להפלות, זכויות שליברלים בארה"ב חוששים מביטולן.

הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט, אמר שעל הבית העליון לפסול כל מועמד של טראמפ לשופט עליון שיצביע לביטול פסק הדין רו נגד וויד, הקובע כי איסור על הפלות מנוגד לחוקה האמריקנית. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, הבהיר כי יקדם הצבעה לאישור השופט החדש לפני שיושבעו הסנאטורים החדשים שייבחרו בבחירות האמצע בנובמבר, וכך להבטיח את מינויו של שופט שמרן, שלא יוכל להיות ממונה בסנאט בעל רוב דמוקרטי, כפי שעשוי להיות לאחר הבחירות.

"יש לי כבוד עצום לשופט, קנדי הוא אדם שאני מכיר זמן רב וכיבדתי זה זמן רב", אמר הנשיא טראמפ לאחר פרישתו של קנדי. "הוא היה שופט גדול בבית המשפט העליון. הוא הראה חזון ולב. אנחנו נתחיל בחיפוש אחרי שופט חדש, שיהיה טוב באותה מידה".

בית המשפט העליון של קנדי הביא אתמול להישג משמעותי לנשיא טראמפ, כשאישר איסור כניסה מכמה מדינות שבהן רוב מוסלמי. חמישה מתוך תשעה שופטי העליון קבעו כי האיסור, שעורר מחאה נרחבת בארה"ב, לא מפר את החוקה וכי אלה שמתנגדים לו לא הצליחו להוכיח כי האיסור מפר את חוק ההגירה האמריקני. "הבית הלבן הציג מספיק הצדקות ביטחוניות לאיסור", נקבע.

האיסור בגרסתו הנוכחית נוגע לאיראן, לוב, סומליה, סוריה ותימן והוא צפוי להיכנס לתוקף בדצמבר הקרוב. צ'אד הייתה בתחילה ברשימה, אבל הוסרה באפריל. עיראק וסודאן היו גם הן חלק מהאיסור המקורי, אך הוסרו. הנשיא טראמפ הגיב להחלטה בחשבון הטוויטר שלו, וכתב: "וואו".