"בגידה במולדת": סערה בארה"ב בעקבות דבריו של טראמפ

רפובליקנים ודמוקרטים ביקרו בחריפות את נשיא ארה"ב על כך שאמר כי "פוטין היה נחרץ בהכחשתו" בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות. "אי אפשר להמשיך להתמקד בעבר", השיב טראמפ

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין לפני מסיבת העיתונאים המשותפת
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין לפני מסיבת העיתונאים המשותפת | צילום: רויטרס

המפגש בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למקבילו הרוסי ולדימיר פוטין היה הפעם הראשונה שבה שני המנהיגים נועדו באופן רשמי מאז נכנס טראמפ לבית הלבן בינואר אשתקד. עם זאת, בארה"ב לא מתרגשים מההיסטוריה אלא מתמקדים בעיקר בביקורת חריפה נגד טראמפ על אמירתו כי למרות המסקנות של ה-CIA בנוגע לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות בשנת 2016 בחר לא להאשים את הרוסים, ואמר כי "פוטין היה נחרץ מאוד בהכחשתו".

הביקורת בארצות הברית חוצה מפלגות, כשרפובליקנים ודמוקרטים מאשימים את טראמפ על דבריו במהלך מסיבת העיתונאים בהלסינקי, בירת פינלנד. יו"ר בית הנבחרים האמריקני, הרפובליקני פול ראיין, אמר כי "אין שום ספק שרוסיה התערבה בבחירות לנשיאות. לא מדובר רק בקביעה של סוכנות המודיעין האמריקנית אלא גם של ועדת המודיעין של הבית הלבן".  ראיין הוסיף כי "טראמפ חייב להבין שרוסיה אינה בת בריתנו. הרוסים עוינים לערכים הבסיסיים ביותר במדינתנו וארה"ב חייבת לשים סוף לפגיעה הרוסית בדמוקרטיה שלנו".

בעקבות הביקורת על דבריו, כתב אמש (שני) דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "כפי שאמרתי פעמים רבות בעבר, יש לי ביטחון מלא בשירותי המודיעין האמריקנים. עם זאת, אני מזהה שכדי לבנות עתיד טוב יותר, אנחנו לא יכולים להתמקד בעבר, כששתי המדינות הן המעצמות הגרעיניות הגדולות בעולם - אנחנו חייבים לצעוד יחד".

ראיין אינו היחיד מהמפלגה הרפובליקנית שמתח ביקורת קשה נגד טראמפ, הסנאטור בוב קורקר, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, אמר כי "התאכזבתי מאוד מתגובתו של טראמפ, במה שהציג את ארה"ב כ'ריבה חלשה'". עוד הוסיף כי "אני לא מצליח להבין מדוע הוא ממשיך להתעקש להכחיש את המעורבות". קורקר התייחס גם לנשיא הרוסי, ואמר כי "לפוטין היה זה הישג עצום. אני סבור שהוא אכל קוויאר בטיסתו חזרה לרוסיה".

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם הצטרף אף הוא לביקורת נגד הנשיא, ואמר כי "טראמפ החמיץ הזדמנות להציג את ההתערבות הרוסית בבחירות ולשלוח מסר חזק בנוגע לבחירות העתידיות במדינה. תשובתו הראתה סימן של חולשה ותגרום יותר בעיות מפתרונות". ג'ון מקיין, שהתמודד בבחירות 2008 מטעם המפלגה הרפובליקנית, אמר כי "הפסגה הייתה טעות טרגית. טראמפ נכשל בהגנה על ארה"ב. הפסגה מסמלת שפל בהיסטוריה הנשיאותית".

גם במפלגה הדמוקרטית לא נשארו אדישים לדבריו של טראמפ. אדם שיף, הדמוקרט הבכיר בוועידה המיוחדת למודיעין בבית הנבחרים האמריקני, המוביל את חקירת המעורבות בבחירות, אמר כי "התבטאויותיו של טראמפ נותנות לפוטין אור ירוק להתערב בחקירת הבחירות לנשיאות ארה"ב. ג'ון ברנן, שכיהן עד שנה שעברה כראש ה-CIA וכיועץ לביטחון המולדת של הנשיא ברק אובמה, אמר כי "מסיבת העיתונאים הייתה לא פחות מאשר בוגדנית. תגובותיו היו אימבציליות וניכר שהוא לחלוטין בתוך הכיס של פוטין".

מלבד ביקורת במערכת הפוליטית, גם בכלי התקשורת האמריקנים הביעו ביקורת חריפה נגד דבריו של טראמפ. אנדרסון קופר, מהעיתונאים הבכירים ברשת CNN, אמר כי "פסגת המנהיגים תיזכר כאחד הרגעים המבישים ביותר של נשיא אמריקני מכהן".

טראמפ ופוטין בפגישתם בהלסינקי
טראמפ ופוטין בפגישתם בהלסינקי | צילום: רויטרס

כאמור, במהלך מסיבת העיתונאים בהלסינקי אתמול, התייחסו שני המנהיגים למעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016. פוטין וטראמפ אמרו כי "רוסיה מעולם לא התערבה בבחירות", ופוטין הוסיף כי "אין לכם (לאמריקנים) עובדה אחת שמוכיחה שהייתה התערבות". טראמפ נשאל ע"י אחד הכתבים למי הוא מאמין - לפוטין שמכחיש את ההתערבות או לסוכנות המודיעין האמריקנית?, והשיב כי "יש לי ביטחון רב בשירותי הביטחון, אך פוטין היה נחרץ מאוד בהכחשתו".

ביום שישי הגיש התובע המיוחד רוברט מולר כתב אישום כנגד 12 אנשי מודיעין בעלי אזרחות רוסית. הם מואשמים כי פרצו למחשבי המפלגה הדמוקרטית במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות בשנת 2016. את ההודעה על האישום העביר סגן שר המשפטים האמריקני, רוד רוזנשטיין. על פי כתבי האישום, ההאקרים פרצו, מלבד למחשבי המפלגה הדמוקרטית, גם למחשביה של הילרי קלינטון עצמה, שהתמודה מולו. לאחר מכן פרסמו את תוכן המיילים שאותם גנבו מהמחשבים ברשת האינטרנט, חודשים לפני הבחירות. עד כה הואשמו עוד 20 בני אדם ושלוש חברות בחקירתו של התובע המיוחד בנושא.

בוושינגטון מיהרו להודיע שכתבי האישום מוכיחים את מה שאומר טראמפ, כי אף אחד מאנשי הקמפיין שלו לא היה מודע לטענות. דוברת בבית הלבן, לינדזי וולטרס, אמרה בתגובה: "ההאשמות אינן כוללות טענות בדבר מעורבות מודעת של גורמים בקמפיין במעשים, ואין שום טענה כי הפריצה לכאורה השפיעה על תוצאות הבחירות".