טראמפ: "אם אודח, השווקים יתמוטטו וכולם יהיו עניים מאוד"

נשיא ארה"ב תקף בריאיון את פרקליטו לשעבר מייקל כהן ש"התהפך". ה"וול סטריט ג'ורנל": שיחה עם אביו של כהן, ניצול שואה, היא בין הגורמים להחלטת כהן לחצות את הקווים

הנשיא דונלד טראמפ
הנשיא דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התראיין היום (חמישי) בפוקס ניוז והתייחס להרשעה של מנהל הקמפיין שלו, עסקת הטיעון עליה חתם עורך דינו, ועל האפשרות שיודח.

כשנשאל אם הדמוקרטים נסו להדיח אותו אמר "אני לא יודע איך אפשר להדיח מישהו שעשה עבודה טובה. אם אודח, לדעתי כל השווקים יתמוטטו. עוד הוסיף טראמפ: "אני חושב שכולם יהיו עניים מאוד. בלי החשיבה שלי, תראו מספרים שלא תאמינו".

 

טראמפ בריאיון לרשת
טראמפ בריאיון לרשת "פוקס ניוז" (פוקס ניוז) | צילום: פוקס ניוז

טראמפ תקף בחריפות את פרקליטו לשעבר, מייקל כהן, על ש"התהפך" ושיבח את מנהל הקמפיין לשעבר, פול מנפורט. "כהן עשה עסקה טובה יותר כשהשתמש בי, כמו כולם", אמר נשיא ארה"ב. "אני מכבד את פול מנפורט מאוד. אנשים ממציאים סיפורים".

במשך 40-30 שנה ראיתי אנשים שמתהפכים. הכול נפלא עד שהם מקבלים עשר שנים בכלא, ואז הם מתהפכים על מי שנמצא מעליהם".

"כהן היה עורך דין שלי, אחד מיני רבים", ניסה טראמפ להפחית מחשיבות הקשר בינו לבין מייקל כהן. "הוא לא עשה עסקאות גדולות, אלא קטנות. לא מישהו שהיה איתי הרבה זמן. מסתבר שכהן לא היה עורך דין כל כך טוב".

בד בבד, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי אחת הסיבות להחלטת כהן לחצות את הקווים היא שיחה שערך עם אביו ניצול השואה. לדברי גורם מעורה בפרטי השיחה, אביו של כהן אמר לו שלא שרד את השואה רק כדי ששמו יוכפש על ידי טראמפ.

מייקל כהן, עורך דינו של הנשיא דונלד טראמפ
מייקל כהן, עורך דינו של הנשיא דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

טראמפ אמר כי ידע בדיעבד על תשלום דמי ההשתקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס ולדוגמנית העירום קארן מקדוגל, בניגוד לטענת כהן.

"ידעתי רק מאוחר יותר. הכסף לא היה שייך לקמפיין אלא לי, וזה מה שחשוב", טען טראמפ. "למעשה, השאלה הראשונה ששאלתי כששמעתי על כך היא 'האם הכסף הגיע מהקמפיין? כי זה עלול להיות בעייתי'. הכסף לא הגיע מהקמפיין, זאת אפילו לא עבירה על חוקי הבחירות".

בהמשך התייחס לתובע הכללי, ג'ף סשנס, שלא התערב בחקירת מולר על החשד למעורבות רוסית בבחירות. טראמפ טען כי הוא "מעולם לא תפס פיקוד על משרד המשפטים", אך הסביר כי לא יפטר אותו או את סגנו, כי הוא מעוניין "לא להיות מעורב" בענייני משרד המשפטים.

צילום: רויטרס

"ג'ף סשנס הציל את עצמו, מה שאסור היה לו לעשות. או שהוא אמור היה לומר לי", אמר הנשיא. "הוא נכנס לתפקיד ואז אמר שהוא מעוניין להציל את עצמו. איזה מין אדם זה?". הנשיא הוסיף שהסיבה היחידה לכך שמינה אותו היא "נאמנות". "הוא יודע שלא הייתה מעורבות רוסית בבחירות, וזה מה שהתברר במקרים של כהן ומנפורט". סשנס עצמו הגיב לביקורת וטען בהצהרה רשמית: "נכנסתי לתפקידי כבר מהיום שבו הושבעתי. כל עוד אני בתפקיד, העבודה של משרד המשפטים לא תושפע מפוליטיקה".

טראמפ שיבח את מנפורט, שהורשע אתמול בבית המשפט. "יש לי כבוד גדול למה שהוא עשה במובן של מה שעבר עליו. הוא עבד עבור רונלד רייגן. הוא עבד עבור בוב דול ועבור רבים", אמר. "מה שהוא עשה והואשם הגינה - עושים כל יועץ ושתדלן בוושינגטון".

כזכור, מייקל כהן, עורך הדין האישי לשעבר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שהודה בשורת עבירות מס, מוכן להעביר מידע נוסף לתובע המיוחד רוברט מולר, החוקר את הקשרים בין הקרמלין למטה קמפיין הבחירות של טראמפ. עורך דינו של כהן, לני דייויס, אמר אתמול בריאיון לכלי תקשורת אמריקניים, כי כהן "יותר מישמח להעביר את כל המידע שברשותו". הוא הבהיר כי לכהן יש "מידע על סוגיות מסוימות שיעניינו" את מולר.

לדבריו, כהן "התחיל מחדש", והוא רוצה "החל מעכשיו, לספר את האמת". דייויס הסביר כי הפסגה השנויה במחלוקת בין טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הייתה "נקודת מפנה משמעותית", שעוררה עבור כהן "דאגה לעתיד המדינה". כהן מוכן, לדבריו, "לספר לא רק על האפשרות של שיתוף פעולה, במטרה להשחית את המערכת הדמוקרטית האמריקנית במערכת הבחירות של 2016, אלא גם על פריצות למחשבים, ואום טראמפ ידע מראש על הפשעים האלה ואף עודד אותם".

פול מנפורט, מנהל קמפיין טראמפ לשעבר, בדרך לבית המשפט ( רויטרס)
פול מנפורט, מנהל קמפיין טראמפ לשעבר, בדרך לבית המשפט ( רויטרס) | צילום: רויטרס

עורך דינו של כהן עוד אמר כי הוא חש שטראמפ הוא "אדם מפחיד, שלעתים פועל באופן נפשי מפחיד". הוא הוסיף כי כהן, שהודה בעבירות מסים, הונאה והפרה של תקנות מימון הקמפיין, יסרב לקבל חנינה מטראמפ. "לא רק שהוא לא מקווה לזה, הוא לא יקבל זאת", הסביר דייויס. "חנינה מאדם כה מושחת כמו הנשיא היא דבר שהוא לא יקבל".

בתוך כך, הנשיא טראמפ הגיב אתמול להסדר הטיעון שעליו סיכם כהן עם התביעה הפדרלית, וצייץ בטוויטר: "אם מישהו מחפש עורך דין טוב, אני ממליץ שלא תשכרו את שירותיו של מייקל כהן!". בציוץ נפרד, הוא טען כי מנהל הקמפיין שלו לשעבר, שהורשע אמש בשמונה עבירות של הונאת מס ועבירות נוספות, "סירב להישבר, בניגוד לכהן". טראמפ עוד שב וכינה את המערכה המשפטית נגד אנשיו "ציד מכשפות".

ביום שלישי הרשיע חבר המושבעים בווירג'יניה את מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ, פול מנפורט, בשמונה מתוך 18 האישומים שהועמדו נגדו, בהם חמישה בנוגע להונאת מס. השופט הכריז על פסילת משפט בעשרת האישומים הנוספים, ככל הנראה לאחר שחבר המושבעים לא הצליח להגיע להסכמה פה אחד. הרשעתו מעניקה לתובע המיוחד, רוברט מולר, ניצחון במשפט הראשון שנבע מחקירותיו את חלקה של רוסיה במעורבות בבחירות לנשיאות האמריקנית ב-2016.

לאחר כמעט ארבעה ימים של דיוני הרשיעו שניים עשר המושבעים את מנפורט בשני סעיפי אישום של הונאת בנק, חמישה אישומים של הונאת מס ואישום נוסף של אי חשיפת חשבונות בבנקים זרים. מנפורט צפוי לתקופת מאסר של 30-10 שנים בעקבות הרשעתו.

בזמן שהאישומים נגד מנפורט הם בעיקר מתקופת הזמן שלפני עבודתו עם טראמפ על הקמפיין הנשיאותי, פרשנים משפטיים אמרו כי גזר הדין הוא ניצחון גדול לתובע המיוחד מולר, שחקירתו נמצאת תחת מתקפת גינויים וניסיונות הוקעה חוזרים ונשנים מצד הנשיא האמריקני.

בזמן שגזר דינו הוקרא על-ידי פקיד בית המשפט, עמד מנפורט בשקט, באופן שסימל בעיני רבים את נפילת אחת האושיות המוכרות בפוליטיקה הרפובליקנית בעשורים האחרונים. עורך דינו של מנפורט, קווין דאונינג, אמר לכתבים אחרי ההרשעה כי הלקוח שלו מאוכזב מאוד מגזר הדין וכי הוא שוקל כעת את המשך צעדיו.

התביעה האמריקנית האשימה את מנפורט בהסתרה מפני רשויות המס בארצות הברית של 16 מיליון דולר, אותם הרוויח כיועצו של פוליטיקאי אוקראיני פרו-רוסי. עוד נטען כי לאחר שיובשו מקורות ההכנסה של הפוליטיקאי, שנהג בבזבזנות ובראוותנות, מנפורט שיקר לבנקים כדי להבטיח הלוואות בשיעור של 20 מיליון דולר ללקוח שלו.

שני אישומי הונאת הבנקים בהם הורשע נושאים בחובם פוטנציאל למאסר של עד 30 שנה כאמור, אולם מומחים משפטיים מעריכים כי מנפורט בן ה-69 ישלח למאסר של עשר שנים "בלבד".