ארה"ב: מקווים שהסבלנות הרוסית כלפי תקיפות ישראל בסוריה תימשך

השליח האמריקני לענייני סוריה אמר כי הוא מקווה שמוסקבה תמשיך לאפשר לי-ם להפציץ מטרות איראניות, חרף הצבת ה-S-300. "לישראל יש אינטרס קיומי למנוע התחמשות של טהראן"

מטוס קרב בשמי דמשק
מטוס קרב בשמי דמשק | צילום: רויטרס

השליח האמריקני לענייני סוריה, ג'יימס ג'פרי, אמר היום כי "רוסיה הפגינה בעבר סובלנות כלפי תקיפות ישראליות נגד מטרות איראניות בסוריה. אנחנו מקווים שהגישה הזו של הרוסים תימשך". הדברים נאמרו בשיחת ועידה עם עיתונאים.

לדבריו, רוסיה התירה לישראל לתקוף, בתיאום עימה. כעת, כאמור, ג'פרי מעוניין שחרף הצבת מערכת טילי ה-S-300 בסוריה, "הגישה המתירנית" תימשך. "לישראל יש אינטרס קיומי למנוע מאיראן מערכות ארוכות טווח בסוריה, שמשטר האייתוללות עלול לעשות בהן שימוש נגד ישראל", אמר השליח האמריקני לענייני סוריה. "אנחנו מבינים את הצורך הזה ותומכים בו".

פריסת מערכת הS-300 בסוריה
פריסת מערכת הS-300 בסוריה | צילום: ImageSat International (ISI)

ג'פרי התייחס גם לנוכחות הכוחות האמריקנים בסוריה ואמר כי הפלת המטוס הרוסי הצביעה על המורכבות הסיטואציה שבה מספר צבאות נמצאים באותה מדינה. "המאמץ המיידי שלנו הוא לנסות להרגיע את המצב, ולחתור לפתרון ארוך טווח". לדבריו, ריבוי הצבאות בסוריה הוא "מצב מסוכן".

כזכור, לפני שבועיים פורסם דוח מודיעיני חדש שהציג לראשונה תמונות לווין של סוללות ה-300-S שהעבירה רוסיה לצבא אסד בחודש שעבר. בדוח שערכה חברת ImageSat International) ISI) מוצג מיקום הסוללה, על ארבעת משגריה, ותהליך הגעתה לבסיס בו היא מוצבת. אנשי החברה מעריכים כי הסוללה טרם הפכה מבצעית בשלב זה, שכן בצילומים ניכר לטענתם כי חסרים רכיבים במערכת.

שבוע קודם לכן דיווח העיתון הרוסי "איזבסטיה" מפי גורמים בכירים במשרד ההגנה הרוסי כי שלושת מערכות ההגנה האוויריות שהועברו לסוריה הן למעשה מסוג S-300PM-2, הנחשבות מתקדמות ואיכותיות יותר מהגרסה הרגילה. אחד השדרוגים המשמעותיים במערכת טילי ה-2PM היא מערכת מכ"ם פונקציונלית ומרכז שליטה ובקרת אש מתקדם.

הטלוויזיה הסורית הרשמית מדווחים על סדרת תקיפות ברחבי סוריה
הטלוויזיה הסורית הרשמית מדווחים על סדרת תקיפות ברחבי סוריה | צילום: חדשות עשר

זאת, לאחר שבתקופה האחרונה רוסיה העבירה לסוריה מערכות הגנה אוויריות מסוג 300-S וזאת ברקע הפלת מטוס הביון הרוסי על ידי אש נ"מ סורית בזמן שישראל תקפה בלטקיה. לפי הדיווח, שלוש מערכות ה-PM-2 שהועברו לסוריה כוללות יכולות תיאום עם המערכות הרוסיות, באופן המאפשר העברת תמונת מצב עדכנית בין כלל הגורמים המשתתפים בלחימה ומנהלים אותה.

בתחילת אוקטובר פרסם משרד ההגנה הרוסי בכלי התקשורת במדינה תיעוד של ההעברה הלילית של מערכת ההגנה האווירית המתקדמת מסוג S-300 לצבא סוריה. זאת, לאחר שמוקדם יותר באותו היום הודיע שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, כי המערכות הועברו בהצלחה. "העבודה הסתיימה לפני יממה", הודיע שר ההגנה לנשיא פוטין, בהתייחסו למערכת הקרקע-אוויר שאמורה לשנות את מאזן הכוחות באזור ולהגביל את חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי בסוריה.

בשנים האחרונות פעלה ישראל בקדחתנות מול מוסקבה בניסיון למנוע את העברת היכולת המתקדמת לשכנתה מצפון, אך בעקבות תקרית הפלת המטוס הרוסי בידי טילים סוריים במהלך תקיפת חיל האוויר בלטקיה, עלו המאמצים בתוהו.

זמן קצר לאחר תקרית הפלת המטוס, הודיע שר ההגנה שויגו, כי רוסיה תעביר את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 לידי המשטר הסורי. "בעבר עצרנו אספקת S-300 לסוריה לבקשת ישראל - כעת המצב השתנה ולא באשמתנו", אמר שויגו. לדבריו, הטילים החדשים ישדרגו את יכולת הלחימה של הצבא הסורי. עוד הוסיף כי רוסיה תפעיל אמצעי שיבוש כדי למנוע תקשורת לוויינית בים התיכון מול חופי סוריה.