ברקע חקירת המעורבות הרוסית: טראמפ פיטר את התובע הכללי

בצל החקירה הנוגעת לבחירות לנשיאות ובתום שנה שבה זכה לביקורת מצד נשיא ארה"ב, הודיע ג'ף סשנס על התפטרותו - לבקשת טראמפ. מחליפו הזמני יהיה ראש הסגל שלו, מאט ויטקר

ג'ף סשנס, התובע הכללי של ארצות הברית | צילום: רויטרס

טלטלה בבית הלבן: התובע הכללי האמריקני, ג'ף סשנס, התפטר אמש (רביעי) לבקשת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זאת, ברקע חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות, שבהן ניצח טראמפ. מחליפו בפועל של סשנס יהיה ראש הסגל שלו, מאט ויטקר, כאשר מחליף קבוע יוכרז בהמשך.

"אנו שמחים להודיע שראש הסגל של התובע הכללי, מאט וויטקר, יהפוך להיות התובע הכללי החדש של ארצות הברית. הוא ישרת את מדינתו היטב", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו והוסיף כי "אנחנו מודים לג'ף סשנס על שירותו ומאחלים לו בהצלחה".

 

סשנס הגיש לטראמפ מכתב התפטרות ובו כתב: "לבקשתך, אני מגיש את התפטרותי. מאז היום שבו נשבעתי אמונים לתפקיד התובע הכללי, באתי לעבוד כל יום, נחוש לעשות את חובתי ולשרת את ארצי. עשיתי זאת כמיטב יכולתי".

מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט, צ'אק שומר, הגיב לפיטורים ואמר כי "התזמון של פיטורי סשנס חשוד מאוד. אסור שהמועמד החדש יתערב בחקירתו של מולר". ברשת "פוקס" דווח כי סשנס צפוי לעזוב את משרד המשפטים עד סוף היום ואילו ב-CNN דווח כי סגנו, רוד רוזנשטיין, זומן לבית הלבן.

המכתב שהגיש סשנס לטראמפ
המכתב שהגיש סשנס לטראמפ | צילום: טוויטר

מוקדם יותר, טראמפ נשא נאום לאחר בחירות האמצע שנערכו הלילה ברחבי ארצות הברית ובו הזהיר את הדמוקרטים מזימונו לחקירות, ותקף כתב CNN ששאל אותו שאלות על חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות ועל סוגיית המהגרים.

טראמפ אמר כי הוא יכול לסיים את חקירותיו של התובע המיוחד לחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות בכל זמן, והדגיש: "לא הייתה התערבות". במקביל, הזהיר את הדמוקרטים מהאפשרות שיזומן לחקירות בבית הנבחרים, שכעת נשלט בידיהם. "אני שומע על חקירות כמעט מהרגע שבו הכרזתי על ריצה לנשיאות", אמר. "עבר הרבה זמן והם לא השיגו כלום כי אין כלום. הם יכולים לשחק במשחק הזה אבל אנחנו יכולים לשחק בו טוב יותר, כי יש לנו את הסנאט האמריקני".

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לפני כחודשיים וחצי, הנשיא טראמפ לעג להחלטת סשנס לפסול עצמו מעיסוק בפרשת המעורבות הרוסית, מה שהוביל למינוי התובע המיוחד רוברט מולר, ואמר: "איזה מין אדם זה?". התובע הכללי דאז לא נותר חייב והגיב: "השתלטתי על משרד המשפטים ביום שבו הושבעתי. כל עוד אני התובע הכללי, פעילותו של משרד המשפטים לא תושפע באופן לא ראוי משיקולים פוליטיים".

קודם לכן, כאמור, טען הנשיא בריאיון לרשת "פוקס" כי "מיניתי תובע כללי שמעולם לא השתלט על משרד המשפטים, הוא לקח את העבודה, ואז אמר, 'אני הולך לפסול את עצמי'. אמרתי, 'איזה מין אדם זה?'".

כמה שבועות קודם לכן, אמר טראמפ כי בדיעבד, לא היה בוחר בסשנס לתפקיד. "סשנס לא היה צריך לפסול את עצמו, וכשהתכוון לעשות זאת הוא היה צריך להגיד לי את זה לפני שהסכים לקבל על עצמו את התפקיד. אני הייתי בוחר באדם אחר", אמר בריאיון.

סשנס, סנאטור לשעבר ממדינת אלבמה, היה אחד מהמחוקקים הרפובליקנים הראשונים שתמכו במועמדותו של טראמפ, ומתוקף תפקידו הנוכחי היה אמון על יישום מדיניות ההגירה השנויה במחלוקת של הנשיא. המחלוקת הפומבית בין השניים שהתפרצה עוררה טענות בוושינגטון כי טראמפ עשוי להורות על פיטוריו של סשנס - וקריאות תמיכה לתובע הכללי מצד מחוקקים רפובליקנים.

"אני יודע שזו עמדה קשה מבחינתו, אבל אני חושב שהדחתו בנסיבות האלה תהיה רעה עבור המדינה, רעה עבור הנשיא, ורעה עבור משרד המשפטים", טען הסנאטור הבכיר ג'ון קורנין. בכיר נוסף, לינדזי גרהאם, שנחשב מקורב לטראמפ, העריך שהנשיא ימנה תובע כללי חדש, אולם אמר כי עדיף שיחכה עד אחרי הבחירות לקונגרס בחודש נובמבר.