מרקל בנאום לציון 80 שנה לליל הבדולח: האנטישמיות בגרמניה גואה

קנצלרית גרמניה ציינה בבית כנסת בברלין את האסון ואמרה ש"האלימות האנטישמית הנוכחית מזכירה את הפוגרומים מהעבר"; בצרפת תופעל תוכנית למיגור תכנים אנטישמיים ברשת

אנגלה מרקל נושאת נאום לציון שמונים שנים לליל הבדולח
אנגלה מרקל נושאת נאום לציון שמונים שנים לליל הבדולח | צילום: רויטרס

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נשאה היום (שישי) נאום נרגש בבית כנסת בברלין לציון 80 שנה לליל הבדולח וטענה כי האנטישמיות בגרמניה גואה וכי על העם הגרמני מוטלת מחויבות מוסרית להילחם בה.

כשהיא לבושה בבגדים שחורים, הודתה מרקל בפני המנהיגים היהודים שהאלימות נגד בני עמם, מצד גורמים קיצוניים ימנים ואיסלאמיים, גואה בגרמניה שמונה עשורים לאחר האסון הקשה. "החיים היהודיים פורחים בגרמניה - הפתעה לא צפויה לה זכינו לאחר השואה", אמרה תוך שימוש במונח העברי - שואה. "מנגד אנו עדים גם לאנטישמיות שגוברת ומאיימת על מגוון החיים היהודי במדינתנו. האלימות האנטישמית הנוכחית מזכירה לנו את הפוגרומים מהעבר".

אנגלה מרקל נושאת נאום לציון שמונים שנים לליל הבדולח
אנגלה מרקל נושאת נאום לציון שמונים שנים לליל הבדולח | צילום: רויטרס

זמן קצר לפני שנאמה, בית המשפט דחה את בקשת המשטרה לבטל מצעד של קבוצת ימין קיצונית בבירת גרמניה, שהתקיים לאחר מכן. המשטרה ביקשה לא לאפשר לקיים את המצעד, בטענה שלא יתקבל על הדעת שארוע כזה יערך ביום שבו שאר המדינה מציינת את זכרם של קורבנות יהודים, שגבתה האלימות הנאצית. בית המשפט טען שהזכויות לחופש ביטוי ולחופש ההתכנסות מעוגנות בחוקה והן בגדר ערך עליון. כזכור, ב-9 בנובמבר 1938, חוותה האוכלוסייה היהודית בגרמניה ובאוסטריה גל רציחות, ביזה והרס של רכוש. המונח "ליל הבדולח", מרמז לזגוגיות המנופצות שכיסו את הרחובות מחוץ לבתי כנסת לבתים ולחנויות של יהודים לאחר הלילה הקשה.

נוסף לכך, מרקל קראה בנאומה לאפס סובלנות נגד ניסיונות של קבוצות ימין קיצוניות לתקוף את הקהילה המוסלמית בגרמניה. החלטת הקנצלרית ב-2015 לקבל למדינה למיליון מהגרים, ברובם מוסלמים, חיזקה את כוחה של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", שטוענת כי האסלאם אינו תואם את ערכי החוקה הגרמנית.

בתוך כך, במדינות נוספות באירופה ציינו היום את ליל הבדולח. ראש ממשלת צרפת, אדואר פיליפ, אמר היום כי מקרי התקיפות האנטישמיות במדינתו עלו ב-69% בתשעת החודשים הראשונים של 2018. "כל גילוי של אלימות המופנה נגד אזרח צרפתי בשל היותו יהודי, מהדהד כמו צליל ניתוץ הזגוגיות ב"ליל הבדולח". כך כתב פיליפ בפייסבוק. "מדוע אנו מתעסקים בזיכרון הכואב הזה גם בשנת 2018? מכיוון שאנו עדיין רחוקים מאוד מהעלמת האנטישמיות".

בתוך כך ממשלת צרפת יזמה תוכנית לאומית שמטרתה להקשיח את החוקים כנגד דברי הסתה ונאצה באינטרנט ויצירת לחץ על רשתות המדיה החברתיות לפעול יותר על מנת להסיר תכנים אנטישמיים וגזעניים. פיליפ אמר כי מאמצע החודש הנוכחי, יישלחו לבתי ספר צוותים יעודיים שתפקידם יהיה לתמוך במורים בהתמודדות עם מקרי אנטישמיות בכיתות הלימוד.