חקירת הפיגוע בצרפת: "היורה צעק 'אללה אכבר'"

מחקירת אירוע הירי בשטרסבורג עולה כי לחשוד נפתחו בעבר 27 תיקים שונים במשטרה. ארבעה אנשים בקרבתו נעצרו. "הטרור הכה שוב" • שניים נהרגו; אדם נוסף במצב של מוות מוחי

זירת אירוע הירי בשוק חג המולד בשטרסבורג שבצרפת
זירת אירוע הירי בשוק חג המולד בשטרסבורג שבצרפת | צילום: רויטרס

הפיגוע בצרפת: מחקירת אירוע הירי בשטרסבורג, שבו נהרגו אתמול (שלישי) שני בני אדם, עולה כי היורה צעק "אללה אכבר" בזמן האירוע. על פי הרשויות המקומיות, מדובר בטרור אסלאמי. "הטרור הכה שוב", אמר התובע המקומי.

בתוך כך, אמו, אביו ושני אחיו של החשוד נעצרו והם נחקרים במשטרה המקומית. ראש עיריית שטרסבורג הוסיף כי "מה שקרה אתמול בעיר היה ללא ספק התקפת טרור". נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לפיגוע הירי בצרפת: "מה שאירע בשטרסבורג הוא אירוע טרור נוסף, לכן אנחנו צריכים להדק את גבולות מדינתנו אפילו יותר".

כזכור, באירוע הירי שהתרחש בשוק חג המולד המפורסם בעיר, נהרגו שני אנשים, ואדם נוסף נמצא במצב של מוות מוחי. 14 אנשים נוספים נפצעו באירוע, בהם חמישה במצב קשה עד אנוש.

פיגוע בשטרסבורג
פיגוע בשטרסבורג | צילום: רויטרס

בד בבד, כוחות הביטחון בצרפת ממשיכים במצוד אחר היורה. על פי דיווחים מקומיים, החשוד זוהה על ידי הרשויות בשם שריף שקאט, יליד שטרסבורג בן 29, שתויג במדינה כמי שעבר הקצנה אסלאמיסטית. לפי דיווחים בכלי התקשורת בצרפת, היורה הצליח לברוח מהזירה באמצעות השתלטות על מונית. הנהג סיפר מאוחר יותר למשטרה כי היורה נפצע בזרועו השמאלית בעקבות חילופי האש עם כוחות הביטחון.

סגן שר הפנים הצרפתי הבהיר הבוקר כי המצוד נמשך, ובשלב זה לא ברור אם החשוד עדיין בצרפת. חמישה בני אדם תושאלו עד כה בתחנת המשטרה. אתמול בבוקר, עוד לפני שביצע את הירי, פשטה המשטרה על ביתו של היורה משטרסבורג בחשד למעורבות בשוד. המפגע לא נכח בדירה בזמן הפשיטה, אך כלי נשק רבים, בהם רימוני יד, נמצאו בדירתו.

זירת אירוע ירי בשוק חג המולד בשטרסבורג שבצרפת
זירת אירוע ירי בשוק חג המולד בשטרסבורג שבצרפת | צילום: רויטרס

שר הפנים הצרפתי, כריסטוף קסטנר, הודיע לאחר האירוע כי רמת הכוננות בצרפת הועלתה ושהאבטחה בכל אירועי חג המולד, המתקיימים בימים אלה ברחבי המדינה, תתוגבר. קסטנר הוסיף כי כלל אירועי התרבות שתוכננו להתקיים היום בעיר שטרסבורג - בוטלו. במקביל, המחלקה למלחמה בטרור הודיעה כי היא מעורבת בחקירת האירוע. לפי דיווחים במדינה, היורה פתח באש לעבר חיילים, וחייל אחד נפצע באירוע.

בעקבות אירוע הירי הוטל עוצר על מטה הפרלמנט האירופי שנמצא בעיר. דובר בפרלמנט סיפר כי שמע יריות, וכי התבקש להישאר בתוך המסעדה שבה שהה. נסים, עובד בשוק חג המולד, סיפר לרשת bfmtv הצרפתית: "היה ירי, אנשים רצו לכל מקום והגיעו 3 משאיות של משטרה. זה נמשך כ-10 דקות".

שוק חג המולד המפורסם של שטרסבורג, שאליו מגיעים מדי שנה כשני מיליון מבקרים מהעולם כולו, נמצא השנה תחת אבטחה כבדה מחשש לפיגועים הממשיכים לפקוד את המדינה מאז 2015. לפני כשנתיים אירע פיגוע בשוק חג המולד בברלין, אז נהג משאית התפרץ לקהל שפקד את השוק המפורסם ודרס למוות 12 בני אדם. 19 אנשים נפצעו אז באירוע, והנהג, מבקש מקלט מוסלמי ממוצא תוניסאי, נמלט ונורה למוות כעבור ימים אחדים במילאנו.