טראמפ על משבר הקמת החומה: "אכריז על מצב חירום, ההשבתה תימשך"

לאחר שכשל הניסיון לסיים את השיתוק החלקי בממשל, הבהיר הנשיא כי הוא נחוש לאשר את בניית החומה • על רקע מלחמת הסחר, נשיא סין הורה לראשי צבאו להיות מוכנים למלחמה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בווידיאו: חברת הקונגרס הפלסטינית על טראמפ: נדיח את הבן ז**ה

 

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_miv4118talib_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_aob6vqav' kid='1_aob6vqav' duration='30'']

בצל ההשבתה החלקית של הממשל האמריקני, נוכח המחלוקת בדבר העברת התקציב לבניית חומה בגבול מקסיקו, איים אמש (שישי) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כי יכריז על "מצב חירום לאומי". זאת, במטרה לעקוף את התנגדות הקונגרס ולאשר את הקמת החומה. הערב צפויה להתקיים פגישה של גורמים מהבית הלבן ומהקונגרס, במטרה לנסות להביא לסיום השבתת הממשל.

מוקדם יותר אתמול התקיימה פגישה של הנשיא האמריקני עם מנהיגי הקונגרס, שנועדה לסיים את השיתוק החלקי של הממשל, אך היא הסתיימה ללא תוצאות. העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי לאחר הפגישה, טען הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר כי "טראמפ אמר שההשבתה יכולה להימשך חודשים ואף שנים". מאוחר יותר אישר טראמפ כי אכן אמר זאת, אך הוסיף כי הוא "מקווה שנסיים את זה מוקדם יותר". משמעות השיתוקב ממשל היא ש-800,000 עובדים לא מקבלים שכר. כמו כן, שירותים רבים סגורים והפארקים הלאומיים הפכו לסכנה לציבור, בשל צמצום השירותים בהם.

מוקדם יותר השבוע, נפגשו מנהיגי המפלגה הדמוקרטית, ננסי פלוסי וצ'אק שומר, נפגשו עם הנשיא טראמפ במטרה לדון באבטחת הגבול עם מקסיקו, אך סיימו את המפגש ללא התקדמות בנושא. בריאיון שקיימה היום עם רשת NBC, אמרה פלוסי כי מפלגתה לא תתמוך בכל הצעת תקציב שתכלול מימון לחומה: "דיברנו על הנושא חזור והלוך, והתשובה היא עדיין לא. כמה פעמים אנחנו יכולים לומר 'לא?'".

מנהיגת הדמוקרטים בקונגרס, הוסיפה כי למפלגתה אין אחריות על השבתת הממשל, והאשימה את הנשיא טראמפ כי הוא מחזיק את הממשל הפדרלי כבן בערובה כדי להגשים את הבטחת הקמפיין המרכזית שלו. פלוסי אף הזכירה כי טראמפ הבטיח שמקסיקו תממן את החומה, והוסיפה: "זה מגוחך. ראשית, מקסיקו לא תשלם, ושנית - יש לנו שימושים טובים יותר לתקציב הגנת הגבולות. הנשיא יודע את זה".

החוקה האמריקנית מקצה לקונגרס את הסמכות על מימון הממשלה הפדרלית, כך שהנשיא טראמפ צפוי להתמודד עם אתגרים משפטיים אם ינסה לעקוף את החלטת הקונגרס במימון החומה.

צילום: רויטרס

כזכור, הממשל האמריקני הושבת לפני כשבועיים, לאחר שחברי בית הנבחרים לא הצליחו להגיע להסכמה על התקציב הפדרלי, שכלל הקצאת 5.7 מיליארד דולרים לבניית החומה בגבול עם מקסיקו. הדדליין להסכמה על תקציב חדש הגיע לסיומו בחצות (שעון ארצות הברית), וחברי הסנאט התפזרו ללא הצבעה בנושא.

בינואר שעבר, ביום בו ציין טראמפ שנה להשבעתו כנשיא, נכנס הממשל האמריקני להשבתה, לאחר שלא הצליח להעביר הצעת תקציב. הבסיס למחלוקת בין הצדדים נבע מהצהרת טראמפ לכל אורך מסע הבחירות לנשיאות כי ינקוט במדיניות הגירה נוקשה כלפי מהגרים בלתי חוקיים וכי יבנה חומה על גבול מקסיקו. הנשיא האמריקני ניסה לבטל את תוכנית הגירה DACA ולגרש 700 אלף "חולמים", מהגרים לא חוקיים שהגיעו למדינה כילדים ועד ספטמבר שעבר היו מוגנים מפני גירוש הודות למדיניות ההגירה של הממשל הקודם.