לקראת הפיכה בוונצואלה? יו"ר האופוזיציה הכריז על עצמו כנשיא

חואן גואידו קרא תיגר על שלטונו של מדורו - ומדינות רבות, ביניהן ארה"ב, הביעו תמיכה בצעד. בתגובה, הנשיא הכריז על ניתוק היחסים עם ארה"ב וגירוש הדיפלומטים שלה

חואן גואידו, יו"ר האופוזיציה בונצואלה
חואן גואידו, יו"ר האופוזיציה בונצואלה | צילום: רויטרס

לקראת הפיכה? מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, הכריז על עצמו אתמול (רביעי) כנשיא הזמני של המדינה. בכך, קרא תיגר על כהונתו של הנשיא ניקולאס מדורו, והחריף את המשבר סביב הלגיטימציה של הנשיא הנוכחי. גואידו הצהיר כי זהו הצעד היחיד שניתן לעשות במטרה להיאבק בשלטון הדיקטטורי של מדורו, ולהשיב את הסדר החוקתי למדינה. צעד זה זכה לתמיכה של מדינות רבות, שמיהרו להכריז על הכרתן בגואידו כנשיא המדינה. בתגובה, מדורו הכריז על ניתוק יחסים עם ארה"ב וגירוש הדיפלומטים תוך 72 שעות.

בווידאו: מפגינים שורפים את מטה המפלגה של מאדורו בעיר מאטורין

 

ההתפתחות המפתיעה הגיעה בעוד שעשרות אלפים הצטרפו לצעדות ברחבי הבירה קראקס וקיימו הפגנות המוניות, בתקווה שהדבר יהווה נקודת תפנית במשטר הנוכחי. כתוצאה מההתרחשות הערה, דווח כי רוב רשתות האינטרנט במדינה קרסו. "אנחנו יודעים שלצעד הזה יהיו השלכות מהפכניות", אמר גואידו לאלפי המפגינים שהתכנסו בבירה קראקס, וזכה לתשואותיהם. "במטרה להשלים את המשימה הזו, ולהשיב את החוקה על כנה, נזדקק להסכמה גורפת של כל האזרחים". בתוך כך, הנשיא מדורו נופף לתומכיו מהמרפסת שבארמון המלוכה - כך דיווחה תחנת הטלוויזיה המקומית.

הפגנות בונצואלה
הפגנות בונצואלה | צילום: רויטרס

מדורו, שהחל החודש את כהונתו השניה לאחר מערכת בחירות סוערת, ניצב בפני לחצי האופוזיציה מחד, ומול עוינות הולכת וגוברת מצד ממשלות ימניות ברחבי העולם, ביניהן ארה"ב, ברזיל וקולומביה. מיד לאחר הכרזתו הדרמטית, זכה גואידו בתמיכתן של מדינות רבות בצעד.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, הכריז כי יעשה שימוש בכל כוחה הדיפלומטי והכלכלי של ארה"ב על מנת לקדם את שיקום הממשל הדמוקרטי במדינה הדרום אמריקנית: "אזרחי ונצואלה סובלים זמן רב מדי משלטונו הבלתי לגיטימי של מדורו. היום אני מכיר באופן רשמי בגואידו בנשיא הזמני של המדינה". בנוסף, קרא טראמפ לשאר מדינות המערב לתמוך בצעד. "אנו ממשיכים לראות במשטר הבלתי לגיטימי של מדורו כאחראי הישיר על כל איום פוטנציאלי על ביטחון התושבים". גורם בכיר בממשל האמריקני הודיע כי "הסנקציות האמריקניות נגד ונצואלה הן רק ההתחלה של הפעולות שניתן לעשות".

 

שרת החוץ הקנדית הודיעה כי שלטונו של מדורו הושרש כדיקטטורה, וקראה לנשיא הנוכחי להעביר את הכוח לאסיפה הלאומית, עד שייערכו בחירות חדשות במדינה. מדינות נוספות שהודיעו כי הן מכירות בגואידו כנשיא הזמני של המדינה הן ארגנטינה, ברזיל, פרגוואי, ו"קבוצת לימה" הכוללת 14 מדינות, בהן צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, גואטמלה,הונדורס, מקסיקו, פנמה, פרגואי, פרו, גיאנה וסנטה לוסיה. מנגד, רוסיה וטורקיה הכריזו כי הן ימשיכו להכיר בניקולאס מדורו כנשיא.

שר ההגנה של ונצואלה, ולדימיר פדרינו, תקף את גואידו בחשבון הטוויטר: "לא נכיר באף מנהיג התובע לעצמו את המנהיגות באופן חד צדדי ופועל מאינטרסים זדוניים".