קמבודיה: בכיר בחמר רוז' נידון ל-35 שנות מאסר

מפקד מחנה העינויים הנודע לשמצה במדינה שבדרום מזרח אסיה, המכונה "דויק", היה אחראי לחיסולם של יותר מ-16 אלף בני-אדם. בפעולות החמר רוז' בשנות ה-70 נטבחו או מתו ממחלות ומרעב מיליון ו-700 אלף בני אדם, שהם כרבע מאוכלוסיית קמבודיה

קאינג קק יאו (דאץ'), המואשם בביצוע פשעים נגד האנושות בקמבודיה | צילום: רויטרס

(2:18 דקות)

בית דין לזכויות אדם, הרשיע הבוקר (שני) בכיר בתנועת חמר רוז' בקמבודיה, בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות. קיינג גק איב, המכונה "דויק", שהיה אחראי לחיסולם של יותר מ-16 אלף בני אדם, נשלח ל-35 שנות מאסר.

"דויק" הוא הבכיר הראשון שמורשע בבית דין, על פעולות החמר רוז'. הוא יירצה 19 שנים בלבד, בגלל שהשופט הוריד מעונשו 11 שנים שכבר שהה במעצר וחמש שנים נוספות שהוחזק בבית משפט צבאי. קרובי משפחותיהם של הקורבנות שצפו במתן גזר הדין זעמו על כך שעונשו לא היה חמור יותר וחלקם פרצו בבכי.

במהלך משפטו שערך 77 יום, הודה דיוק כי עמד בראש מתקן מעצר סודי ל"אויבים" הכי קשים של המדינה. כאמור, למעלה מ-16 אלף בני אדם עברו בשערי המחנה לפני שהומתו. במקום עונו העצורים בנסיון להוציא מהם הודאות. העינויים כללו כריתת ציפורני הרגליים ומכות חשמל.

על-פי ההערכה, 1.7 מיליון קמבודים מתו מהרעבה, הזנחה רפואית, תנאי עבדות והוצאות להורג תחת המשטר, בשנים 1975-1979. גופותיהם הושלחו בקברי המונים. המנהיג של הקבוצה, פול פוט, מת בשנת 1998 וארבעה חברים נוספים בחמר רוז' מחכים למשפטם.