אחמדינג'אד בביירות: "הישות הזרה בפלסטין – איום על העולם"

הנשיא האיראני הגיע לדאחיה והתקבל על ידי אלפי שיעים שנופפו בדגלי איראן וצעקו: "ברוך הבא". אחמדינג'אד אמר בנאומו כי "אסור שישראל תהיה בפלסטין" וקרא ליהודים לחזור לארצותיהם. נסראללה מהבונקר: "תודה על האומץ והתמיכה"

מחמוד אחמדינג'אד נואם בעצרת בלבנון | צילום: רויטרס

(4:26 דקות)

קבלת פנים של גיבור: נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, הגיע הערב (רביעי) לאצטדיון הכדורגל ברובע השיעי דאחיה שבדרום ביירות, המזוהה עם החיזבאללה, והתקבל בחום ובתשואות על ידי עשרות אלפי בני אדם. הנוכחים בעצרת החגיגית קיבלו את אחמדינג'אד בקריאות "ברוך הבא" בשפה הפרסית והניפו אלפי דגלים של איראן, חיזבאללה ולבנון ותמונות של מנהיגים איראנים - במה שהפך למפגן כוח שיעי חסר תקדים בעוצמתו.

אחמדינג'אד נשא במקום נאום, שבה הוא תקף כצפוי את ישראל, כינה אותה "לא לגיטימית" והאשים אותה ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי, בפיגועי ה-11 בספטמבר ואפילו בשינויי האקלים. "תכנון מוקדם וטיפשות של העמים הביאו לכך שכבשו את פלסטין, הרגו אלפים, גירשו מיליונים וזרעו בה ישות זרה ולא לגיטימית, שהפכה לאיום על כל עמי העולם", הצהיר הנשיא האיראני.

לאחר מכן הוא האשים את ישראל בחיסולו של חרירי ואמר: "הציונים הרגו את חרירי, אבל מאשימים אחרים. הם רוצים לסכסך בין סוריה ולבנון". הוא חזר על עמדתו, שלפיה ישראל עומדת מאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר, והצהיר כי "האמת תפתור את כל הבעיות" וקרא להקים ועדת חקירה לפיגועים, כפי שלטענתו רוצים בעולם.

"צריך שעות כדי להכין רשימה של פשעי הציונים", המשיך אחמדינג'אד. הוא התייחס לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ואמר כי "אסור שישראל תהיה בפלסטין". הנשיא האיראני הוסיף כי כדי שיהיה שלום, הפליטים הפלסטינים צריכים לחזור לבתיהם והיהודים צריכים לעזור לארצות מוצאם, "ולא - יחוסלו בסערת זעמו של העם הפלסטיני".

נסראללה: "מודים לאיראן על האומץ והתמיכה"

בתחילת העצרת שודר נאומו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שלא הגיע למקום ונותר במחבואו. נסראללה התייחס להאשמות שלפיהן איראן מעוניינת להשתלט על לבנון באמצעות חיזבאללה והכחיש אותן מכל וכל. הוא התייחס לעמדותיו של אחמדינג'אד כלפי ישראל ואמר: "כועסים עליו כי הוא אומר שישראל מדינה לא לגיטימית ואין לה זכות קיום".

לדברי מזכ"ל חיזבאללה, הנשיא האיראני רק מעוניין לסייע לפלסטינים. "מה שאיראן רוצה לפלסטינים, זה מה שהעם הפלסטיני רוצה. הוא רוצה שפלסטין תחזור לפלסטין", הבהיר נסראללה וקרא לשובם של כל הפליטים לישראל.

נסראללה הודה לאחמדינג'אד על תמיכתה של איראן אמר: "איראן תמיד תומכת בנו, מעולם לא ביקשה מאיתנו דבר ולא הפנתה אלינו פקודה. אנחנו אלה שביקשנו את עזרתה. אנו מודים לכם על האומץ שלכם ועל תמיכתכם". את דבריו סיים מזכ"ל חיזבאללה בפרסית כשאמר לאורחו: "הארת את עינינו, ברוך הבא".

בכיר בירושלים: "נשיא איראן מגיע כמפקד הסוקר את חייליו"

בישראל ובארה"ב מתחו ביקורת קשה על ביקורו של אחמדינג'אד בלבנון. "ביקור אחמדינג'אד ממחיש את השלמת תהליך הפיכתה של לבנון למדינת חסות איראנית. בכך חברה לבנון לציר המדינות הקיצוניות, שמתנגדות לתהליך השלום ותומכות בטרור", אמר גורם מדיני בכיר.

"נשיא איראן מגיע כמפקד הבא לסקור את חייליו, מחבלי חיזבאללה, שמשמשים כזרוע הצבאית האיראנית באזור. כל אלה שהשלום והחופש עומדים לנגד עיניהם, רואים בדאגה את ההתרסה האיראנית. לבנון, שהייתה זכאית ליהנות משלווה ושגשוג הפכה למשרתת התוקפות האיראנית, בהובלת חיזבאללה".

גם בוושינגטון תקפו את ביקורו של אחמדינג'אד בלבנון וכינו אותו "פרובוקציה". דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, מתח ביקורת על הנשיא האיראני ואמר: "הוא ממשיך בדרכיו הפרובוקטיביות. הביקור מראה כי חיזבאללה מעדיף את נאמנותו לאיראן על פני נאמנותו ללבנון".