דרמה בתוניסיה: מצב חירום הוכרז - הנשיא ובני משפחתו נמלטו מהמדינה

ראש ממשלת תוניסיה מסר הודעה לפיה נשיא המדינה לא יוכל למלא את תפקידו והוא ישמש כממלא מקומו. בתקשורת הערבית דווח כי הנשיא בן עלי נמלט עם משפחתו והוא שוהה כעת במלטה. מוקדם יותר הוכרז מצב חירום במדינה שהוביל לסגירת המרחב האווירי ונתן לכוחות הביטחון אפשרות לדכא בכוח את המהומות שהובילו למותם של 45 בני אדם

ההפגנות בתוניסיה על מחירי האוכל והאבטלה
ההפגנות בתוניסיה על מחירי האוכל והאבטלה | צילום: רויטרס

(1:06 דקות)

ההפגנות בתוניסיה מצליחות להשיג את מטרותיהן: בעקבות המהומות האלימות בשבועות האחרונים, הודיע הערב (שישי) ראש הממשלה כי נשיא המדינה, זיין אל-עבדיין בן עלי, לא יכול למלא באופן זמני את תפקידו.

רשת אל-ג'זירה דיווחה כי בתום 23 שנים בשלטון, בן עלי ובני משפחתו נמלטו מהמדינה וכי הם נמצאים במלטה. בטלוויזיה של תוניסיה דווח עוד כי חלק מבני משפחתו של הנשיא נעצרו בנמל התעופה במדינה.

גורם במשטרת צרפת דיווח לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי כוחות הביטחון קיבלו הוראה להיערך לקראת הגעת מטוסו של בן-עלי בשעות הקרובות. אולם עד מהרה משרד החוץ הצרפתי הכחיש את הידיעה. "צרפת לא קיבלתה שום בקשה לקבל את הנשיא בן עלי", הדגיש דובר משרד החוץ הצרפתי.

בהודעה מיוחדת שמסר ראש הממשלה בטלוויזיה הממלכתית של תוניסיה, הודיע ראש הממשלה, מוחמד ג'אנוצ'י, כי הוא ימלא את מקומו של הנשיא הנעדר. "אני נשבע לכבד את החוקה ולהוציא לפועל את הרפורמות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות שהוכרזו בשיתוף כל הצדדים הפוליטיים", הדגיש ראש הממשלה.

טרם עזב את המדינה הכריז בן עלי על מצב חירום במדינה בעקבות ההפגנות האלימות המתנהלות בשבועות האחרונים במחאה על מחירי המזון המאמירים והאבטלה הגואה. במסגרת זו נסגר המרחב האווירי של תוניסיה וכוחות הביטחון קיבלו אישור לפתוח באש חיה ולדכא באלימות כל מחאה.

רגע לפני הבריחה: הנשיא פיזר את הממשלה

מוקדם יותר היום פיזר נשיא תוניסיה את הממשלה. על פי הדיווח של סוכנות הידיעות של תוניסיה, הנשיא בן עלי קבע כי בעקבות המהומות יתקיימו בעוד כחצי שנה בחירות חדשות לפרלמנט התוניסאי. במקביל דווח בתקשורת הערבית כי אשתו וילדיו של בן עלי ברחו מהמדינה מחשש שיפגעו בהם.

הכרזתו של בן עלי הגיעה לאחר שבשעות הצהריים פיזרה המשטרה באמצעות גז מדמיע אלפי מפגינים שמחו מחוץ למשרד הפנים על מחירי המזון והאבטלה הגואה, וקראו להתפטרותו של בן עלי. על פי הנתונים הרשמיים, בשבועות האחרונים נהרגו במהומות לא פחות מ-23 מפגינים. אולם לטענת ארגוני האופוזיציה, במהלך הלילה האחרון נהרגו עוד 12 מפגינים שמחו בעיר הבירה תוניס ובעיר ראס ג'בל שבצפון-מזרח המדינה. אם דיווחיהם נכונים, המהומות גבו עד כה את חייהם של 45 בני אדם.

(עדכון אחרון: 22:05)