לפחות 15 הרוגים באירועי הירי ברוסיה: "יום טרגי למדינה כולה"

במחוז דגסטן הודיעו על שלושה ימי אבל בעקבות שתי תקריות הירי שאירוע סמוך לבית כנסת וכנסיות באזור. למרות שאף ארגון לא קיבל עדיין אחריות על הירי, מושל המחוז אמר: "אנו מבינים מי עומד מאחורי הפיגועים". לפחות חמישה מהיורים נהרגו במהלך חילופי האש מול כוחות המשטרה

זמן צפייה: 01:15

לפחות 15 בני אדם נהרגו באירועי הירי שהתרחש אתמול סמוך לבית כנסת ושתי כנסיות במחוז דגסטן שברוסיה, כך מדווח היום (שני) ה"גרדיאן" הבריטי. מדווח כי בין ההרוגים שוטרים, וכומר אחד. "זהו יום של טרגי לדגסטן ולמדינה כולה", אמר סרגיי מליקוב, מושל דגסטן, בסרטון שפורסם בטלגרם.

החמושים פתחו באש בעיר דרבנט, באזור מוסלמי בו נמצאת קהילה יהודית קטנה. בצילומים שהגיעו מהמקום והופצו ברשתות החברתיות, ניתן לראות את החמושים שולפים נשקים באמצע הרחוב - ופותחים בירי. במקביל, במקרה נוסף, קבוצה אחרת פתחה באש לעבר כוחות משטרה במחצ'קלה, בירת דגסטן. לפי הרשויות המקומיות, לפחות שוטר אחד נהרג ושישה נוספים נפצעו.

לאחר המקרה, לא הייתה קבלת אחריות מיידית על ידי אף ארגון. "אנחנו מבינים מי עומד מאחורי ארגון הפיגועים ולאיזו מטרה הם חתרו", אמר מליקוב, מבלי לחשוף פרטים נוספים. בכלי התקשורת הממלכתיים של רוסיה ציטטו את רשויות אכיפת החוק, שטענו כי בין התוקפים היו שני בניו של ראש מחוז סרגוקלה במרכז דגסטן. עוד מדווח כי השניים נעצרו.

לפי מליקוב, שישה מהחמושים נורו ונהרגו במהלך התקריות, אולם סוכנות ידיעות הממלכתית ברוסיה, קבעה כי מדובר בחמישה. בנוסף, עדיין לא ניתן לאמת באופן רשמי את מספר ההרוגים, משני הצדדים. בינתיים, ועדת חקירה ראשונית ברוסיה סיווגה את הירי כמתקפת טרור ופתחה בחקירה. בדגסטן הכריזו על היום, מחר ומחרתיים כימי אבל, והדגלים הורדו לחצי התורן.

האזור שנחשב ליחסית שקט נפגע בשנות האלפיים ממרד איסלאמיסטי שגלש מצ'צ'ניה השכנה, כאשר כוחות הביטחון הרוסיים נלחמים באופן אינטנסיבי באזור. בשנים האחרונות ההתקפות באזור הפכו נדירות עוד יותר, כאשר שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) טען ב-2017 כי הצליח למגר את המרד.

עם זאת, רוסיה חוותה לאחרונה שורה של התקפות טרור, מה שעורר במדינה את השאלה האם תשומת ליבן של רשויות הביטחון הוסחו בעקבות המלחמה באוקראינה. כך, כ-130 בני אדם נהרגו בפיגוע ירי באולם הקונצרטים "קרוקוס סיטי הול" הסמוך למוסקבה, בירת רוסיה, בחודש מרץ. דאעש קיבלו אז אחריות על האירוע.