סין על המוקד: השינוי הסודי של ביידן באסטרטגיית הגרעין

"הני יורק טיימס" חשף שינוי שהכניס נשיא ארה"ב במסמך סודי ביותר העוסק באסטרטגיית ההרתעה הגרעינית של ארצות הברית, ומורה לראשונה להעביר את עיקר ההיערכות לאיום שמציבה בייג'ינג. זאת, בעקבות הערכת הפנטגון לפיה ארסנל הנשק הגרעיני של סין יתחרה בזה של ארצות הברית בשנים הקרובות. עוד במסמך: היערכות למתקפה גרעינית משולבת של רוסיה, סין וצפון קוריאה

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר בחודש מרץ תוכנית אסטרטגית מסווגת בנושא נשק גרעיני, אשר לראשונה מתמקדת בראש ובראשונה בסין ובאיום שמציב ארסנל הגרעין הגדל של בייג'ינג' כך על פי דיווח שפורסם היום (רביעי) ב"ניו יורק טיימס".

השינוי באסטרטגיית הגרעין האמריקנית, שהתמקדה מסורתית בעיקר באיום שהציבה רוסיה, מגיע בעקבות הערכה בפנטגון לפיה הארסנל הגרעיני של בייג'ינג יציב בעשור הקרוב תחרות לאלו של וושינגטון ומוסקבה, הן בגודלו והן במגוון שלו.

בנוסף, המסמך שאישר הנשיא ביידן מורה למנגנוני הביטחון האמריקניים להיערך לתרחיש של תקיפה גרעינית משותפת של סין, רוסיה וצפון קוריאה. המסמך שבו הוכנס השינוי באסטרטגיית הגרעין, כפי שנחשף ב"ניו יורק טיימס", מתעדכן כל כארבע שנים והוא מוגדר ברמת סיווג גבוהה במיוחד, כך שאין לו עותקים דיגיטליים והוא מופץ באופן מוגבל ליועצי ביטחון לאומי ומפקדים בפנטגון בלבד.

נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

חרף הסודיות הרבה שאופפת את הנושא, שני בכירים בממשל ביידן הורשו להתייחס לשינויים בדוח החדש, באופן מוגבל ומבוקר, לקראת דיווח מפורט יותר שיימסר לקונגרס לפני סיום כהונת הממשל הנוכחי. "הנשיא הכניס לאחרונה עדכונים בהנחיות הקיימות בנושא נשק גרעיני, כדי לתת מענה לאיומים שעלולים לנבוע ממספר יריבות גרעיניות", אמר החודש ויפין נראנג, מומחה לאסטרטגיה גרעינית מאוניברסיטת MIT המועסק בפנטגון.

ביוני, היועץ הבכיר במועצה לביטון לאומי לבקרת נשק ואי-הפצתו, פראנאי ואדי, התייחס גם הוא למסמך הסודי, העוסק לראשונה במוכנות של ארצות הברית למתקפה סימולטנית של נשקים גרעינים ולא גרעיניים נגדה. לפי ואדי, האסטרטגיה החדשה "משקפת את הצורך להרתיע את סין, רוסיה וצפון קוריאה במקביל".

Us,pentagon,in,washington,dc,building,looking,down,aerial,view
הפנטגון | צילום: שאטרסטוק

בעבר, הסיכוי כי יריבותיה של ארצות הברית יוכלו לקרוא תיגר על הארסנל הגרעיני העצום שלה היה נראה נמוך מאוד. אלא ששיתוף הפעולה הגובר בין מוסקבה לבייג'ינג, והנשק שפיונגיאנג וטהראן מעבירות לרוסיה כדי לסייע לה במלחמתה באוקראינה, שינו את צורת החשיבה בוושינגטון.

ב"ניו יורק טיימס" הדגישו כי מי שיושבע ב-20 בינואר לתפקיד נשיא ארצות הברית ייאלץ להתמודד עם האיומים הגוברים והמציאות הגרעינית החדשה בעולם, שהשתנתה בשלוש השנים האחרונות.