המחאה בקמפוסים: מפגינים בעד ונגד ישראל התעמתו בלוס אנג'לס

עימות אלים פרץ בין מפגינים משני הצדדים באוני' UCLA - אחרי שהפילו מחסום שנועד להפריד בין הקבוצות. המפגינים התקוטטו, דחפו וזעקו סיסמאות ועלבונות אלה כלפי אלה. חברת הנהלת האוניברסיטה: "שבורי לב מהאלימות בקמפוס". בלינקן: "מבין את הביקורת במוסדות האקדמיים - אבל איפה הלחץ על חמאס?"

זמן צפייה: 02:28

נמשכות ההפגנות נגד ישראל באוניברסיטאות בארצות הברית: עימותים אלימים פרצו בלילה (בין ראשון לשני) בין מפגינים פרו-פלסטינים לפרו-ישראלים באוניברסיטת UCLA שבלוס אנג'לס. זאת, אחרי שפרצו את המחסום שנועד להפריד בין המוחים משתי הקבוצות.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, המפגינים משני הצדדים התקוטטו, דחפו זה את זה וצעקו סיסמאות ועלבונות אלה כלפי אלה. העימותים נמשכו עד שמשטרת הקמפוס הפרידה בין קבוצות המפגינים. חברת הנהלת האוניברסיטה מרי אוסקו אמרה בהצהרה לתקשורת: "ל-UCLA יש היסטוריה ארוכה של מחאה שקטה. אנחנו שבורי לב מהאלימות שפרצה בקמפוס".

שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן התייחס להפגנות הסוערות, ואמר במהלך ביקורו בסעודיה: "אני מבין את הביקורת ואת התחושות הקשות בקמפוסים, אבל חמאס צריך להניח את נשקו ולהיכנע. כך הסבל יסתיים". בלינקן תהה: "איפה הלחץ על חמאס?".

שוטרים מפזרים מחאה פרו-פלסטינית באוניברסיטת דרום קליפורניה
שוטרים מפזרים מחאה פרו-פלסטינית באוניברסיטת דרום קליפורניה | צילום: רויטרס
מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה | צילום: רויטרס

ההפגנות והמעצרים נמשכים בכל רחבי ארצות הברית. באונירסיטת הרווארד היוקרתית, מפגינים תועדו אתמול כשהם מורידים את דגל ארה"ב במקום - ותולים במקומו דגל פלסטין. בשבת, יותר מ-80 מפגינים נעצרו בקמפוס אוניברסיטת וושינגטון, כאשר בין העצורים - ג'יל סטיין, מועמדת לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הירוקה. כמו כן, באוניברסיטת נורת'איסטרן שבבוסטון נעצרו יותר מ-100 בני אדם, אחרי שהקימו מאהל מחאה בלתי-חוקי במקום.

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי התייחס אתמול להפגנות בריאיון לרשת ABC. לדבריו, "הנשיא ביידן מכבד את זכות המפגינים למחאה שקטה. אנשים צריכים להיות מסוגלים להביע את דעותיהם - אבל זה חייב להיעשות בצורה לא-אלימה". קירבי הוסיף כי ביידן מגנה אנטישמיות וקריאות שנאה.

ביום שישי האחרון דווח ב"רויטרס" כי בימים האחרונים נעצרו לפחות 550 מפגינים במסגרת המחאות נגד המלחמה בעזה. בהפגנות נצפו אירועים אנטישמיים רבים: באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, מוקד המחאות המרכזי, קראו מפגינים לעבר יהודים "תחזרו לפולין ולבלארוס", בעוד באוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי נצפה מוחה עם דגל חיזבאללה.