אוהדת ישראל או "מרקו הקטן": מי יהיה הסגן של טראמפ?

שבועות אחדים לפני שיוכרז רשמית כמועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בוועידת המפלגה במילווקי, דונלד טראמפ ממשיך לחפש אחר שותף למרוץ - ומותיר בינתיים את אמריקה במתח | בנם של המהגרים מקובה, חברת הקונגרס הזכורה מהשימוע לנשיאות האוניברסיטאות ברקע ההפגנות הפרו-פלסטיניות - והסנאטור שביקר את טראמפ ב-2016 ומאז הפך לאחד מתומכיו ההדוקים: אלו המועמדים האפשריים

המועמדים לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מסכם מספר שבועת עמוסים במיוחד במסגרת הקמפיין שלו לכהונה שנייה בבית הלבן. לצד אירועי הבחירות, הראיונות וההכנות לעימות הטלוויזיוני מול הנשיא ג'ו ביידן, טראמפ הורשע בפרשת דמי השתיקה לכוכבת הפורנו בניו יורק, כשבמקביל הוא מתמודד עם שלושה תיקים פליליים נוספים.

כעת ישנה משימה נוספת שטראמפ  נדרש לבצע - בחירת מועמדו לתפקיד סגן הנשיא. הנשיא לשעבר שומר עד כה את הקלפים קרוב לחזה במטרה לעורר עניין, והוא צפוי להכריז על בחירתו רק במהלך הוועידה הרפובליקנית הלאומית, שתתכנס במילווקי שבוויסקונסין בעוד כשלושה שבועות.

על תפקיד סגן הנשיא של טראמפ מתמודדים בשלב זה מספר רב יחסית של בכירים במפלגה הרפובליקנית, המקווים להיבחר לתפקיד השני בהיררכיה האמריקנית - המשמש פעמים רבות כמקפצה לנשיאות. על-פי גורמים המעורים בפרטים ושוחחו עם רשת CNN, יש כמה וכמה מועמדים מובילים לתפקיד.

טראמפ בעצרת בחירות בוויסקונסין, אתמול
טראמפ בעצרת בחירות בוויסקונסין, אתמול | צילום: רויטרס

מרקו רוביו

בעת בה טראמפ מחזר אחר קולות של מצביעים היספניים, הסנאטור מרקו רוביו מפלורידה, בנם של מהגרים מקובה, עשוי להיות בחירה מתגמלת אלקטורלית.

בשנת 2016, רוביו התמודד מול טראמפ בפריימריז הרפובליקניים והציג את עצמו כגורם היחיד שיוכל למנוע את ניצחונו. במהלך הקמפיין, טראמפ הרבה לזלזל ברוביו ואף הדביק לו את הכינוי "מרקו הקטן". אלא שמאז, בדומה לאישים רבים אחרים במפלגה הרפובליקנית, רוביו אימץ את משנתו של הנשיא לשעבר והחל להגן עליו באופן קבוע.

אם ייבחר על-ידי הקמפיין של טראמפ, רוביו יהיה ההיספני הראשון שמועמד לתפקיד סגן הנשיא מטעם אחת המפלגות הגדולות בארצות הברית. בינתיים, הסנאטור סייע לנשיא לשעבר לגבש עמדות בסוגיית מדיניות שעשויות לעלות במהלך העימות שלו מול הנשיא ביידן.

עם זאת, ייתכן כי רוביו ייאלץ לשנות את כתובת המגורים שלו כדי להתמודד לצד טראמפ, מאחר ששניהם תושבי פלורידה - והחוקה אוסרת על אלקטורים להצביע למועמדים לנשיא ולסגן נשיא מאותה המדינה.

הסנאטור מרקו רוביו
הסנאטור מרקו רוביו | צילום: רויטרס

ניקי היילי

מושלת דרום קרוליינה לשעבר ניקי היילי הייתה היריבה האחרונה של טראמפ במסגרת הפריימריז הרפובליקניים השנה לנשיאות. במסגרת הקמפיין, היילי ניסתה לבדל את עצמה מהנשיא לשעבר, תחתיו כיהנה כשגרירה באו"ם - והיא תקפה אותו בניסיון להציג את עצמה כמועמדת שתוכל לסחוף קהלים רחבים יותר.

כאשר נשאל האם הוא שוקל לבחור בהיילי כמועמדת שלו לתפקיד סגנית הנשיא, טראמפ השיב כי הוא "מאוד מאוכזב ממנה", מאחר שהיא "נשארה יותר מדי זמן" בקמפיין נגדו, בטרם הודיעה על פרישתה.

היילי מצדה אמרה לאורך הפריימריז כי אין בכוונתה "לנשק את הטבעת" של טראמפ, והיא לא מיהרה להגן עליו בעקבות הרשעתו בפרשת תשלום דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. עם זאת, לאחרונה אמרה כי תצביע לטראמפ. במהלך כהונתה באו"ם ולאחר מכן, היילי הרבתה להביע את תמיכתה בישראל והיא נחשבת לאחת האוהדות הגדולות ביותר של המדינה במערכת הפוליטית האמריקנית. בחירה במושלת לשעבר עשויה לסייע לנשיא לשעבר לגרוף קולות של מצביעים רפובליקניים שמאסו בו.

ניקי היילי
ניקי היילי עם ילדיה, נלין ורנה | צילום: רויטרס

דאג בורגום

מושל דקוטה הצפונית דאג בורגום התמודד נגד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות, בטרם הכריז על פרישתו מהמרוץ בחודש דצמבר האחרון.

בורגום עבד בעברו במייקרוסופט והוא נחשב למושל שמרן, שאישר לאחרונה חוק האוסר על ביצוע טיפולים לשינוי מין בקטינים וכן העביר חוק האוסר כמעט לחלוטין על ביצוע הפלות בדקוטה הצפונית.

בחודש שעבר קיבל המושל הודעה מקמפיין הבחירות של טראמפ בנוגע לכך שהוא נבדק כמועמד לתפקיד סגן הנשיא. בריאיון ל-CNN הסביר כי הדיון בזהות סגן הנשיא של טראמפ הוא "הסחת דעת גדולה", מכיוון שהנשיא לשעבר "יכול לזכות לגמרי בעצמו".

ג'יי. די. ואנס

הסנאטור ג'יי. די. ואנס מאוהיו, סופר ואיש הון-סיכון לשעבר, נכנס לכהונתו הראשונה בסנאט בשנת 2023, בסיועו של טראמפ. היחסים בין השניים ידעו עליות ומורדות, שכן ואנס ביקר את טראמפ ב-2016, והושפל על-ידו בהמשך בתגובה.

עם זאת, כיום ואנס נחשב לתומך מובהק של הנשיא לשעבר, והוא מצביע לרוב על הצעות חוק בהתאם לאינטרסים שלו. בין היתר, אימץ את הביקורת של טראמפ על המשך הסיוע שמעניק ממשל ביידן לאוקראינה. בנוסף, הוא נחשב מקורב לדונלד טראמפ ג'וניור וקיבל הודעה על כך שמועמדתו לתפקיד סגן הנשיא נשקלת.

הסנאטור ג'יי. די. ואנס
הסנאטור ג'יי. די. ואנס | צילום: רויטרס

טים סקוט

כאשר נשאל בשבוע שעבר האם הוא שוקל לבחור בסנאטור טים סקוט מדרום קרוליינה כסגן הנשיא שלו, טראמפ השיב בחיוב ואמר כי הוא "בודק את האפשרות".

על אף שסקוט קרא תיגר על טראמפ בפריימריז האחרונים של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, הוא נמנע מלמתוח ביקורת של ממש על הנשיא לשעבר ואף הביע תמיכה במהלכים שקודמו תחת ממשל טראמפ בין השנים 2017-2021. מאז שהודיע על פרישתו מהמרוץ לנשיאות בחודש נובמבר, סקוט יישר קו לחלוטין עם טראמפ והביע תמיכה מלאה בקמפיין שלו.

הסנאטור טים סקוט
הסנאטור טים סקוט | צילום: רויטרס

אליס סטפניק

חברת בית הנבחרים מניו יורק אליס סטפניק ביקרה את טראמפ במהלך קמפיין הבחירות הראשון שלו לנשיאות בשנת 2016 ונחשבה לגורם סקפטי כלפיו בימיו הראשונים בבית הלבן. אלא שמאז הנשיא לשעבר השלים את השתלטותו על המפלגה הרפובליקנית, וסטפניק הפכה לאחת התומכות הנלהבות ביותר שלו.

במהלך משפט ההדחה שלו בבית הנבחרים, סטפניק הגנה על טראמפ בחריפות ובעקבות זאת הנשיא לשעבר כינה אותה "כוכבת עולה במפלגה הרפובליקנית". לאחר בחירות 2020 היא התנגדה לאשרור זכייתו של הנשיא ביידן ולקחה חלק בהפצת תאוריות הקונספירציה השקריות לפיהן הבחירות זויפו.

חברת הקונגרס קיבלה הודעה על כך שמועמדותה נשקלת בקמפיין טראמפ, והיא הביעה עניין רב בתפקיד סגנית הנשיא - דבר שעורר תהיות בנוגע לבחירה בה בקרב מקורביו של הנשיא לשעבר. בריאיון ל-CNN סטפניק אמרה כי בכוונתה "לשרת בגאווה" בממשל טראמפ בעתיד.

בארץ, סטפניק זכורה בעיקר מהשימוע של נשיאות אוניברסיטאות היוקרה האמריקניות בבית הנבחרים, ברקע ההטרדות של סטודנטים יהודים וההפגנות הפרו-פלסטיניות הנרחבות. במהלך השימוע סטפניק התבלטה במיוחד, והיא שאלה את נשיאת הרווארד דאז, ד"ר קלודין גיי, האם קריאה לרצח עם נגד יהודים מהווה הפרה של תקנות האוניברסיטה. על אף שהתבקשה לספק תשובה מפורשת, גיי סירבה להשיב בחיוב ואמרה: "הכללים בנוגע לבריונות והטרדה הם ברורים ואנחנו פועלים כאשר הם מופרים על ידי סטודנטים".

חברת הקונגרס אליס סטפניק
חברת הקונגרס אליס סטפניק | צילום: רויטרס

בן קרסון

מזכיר השיכון והפיתוח העירוני של ארצות הברית לשעבר בן קרסון, נוירוכירורג בעברו, התמודד בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות בשנת 2016, אך לא תמך בטראמפ מיד לאחר שהפסיד לו ופרש מהמרוץ.

בהמשך יחסיהם של השניים השתפרו. לאחר הבחירות, קרסון דחה את הצעת טראמפ לכהן כמזכיר הבריאות בממשלו החדש, אך בהמשך קיבל על עצמו את תפקיד מזכיר השיכון והפיתוח העירוני, בצל ביקורת כי הוא אינו מתאים לתפקיד.

קרסון, שכבר קיבל הודעה רשמית כי הוא נשקל כמועמד לתפקיד סגן הנשיא, חולק על טראמפ בנושא אחד - הפלות. בספר שכתב לאחרונה, קרסון תמך באיסור גורף על הפלות באמצעות חקיקה "שתבטיח את הזכות לחיים של כל האמריקנים, כולל כאלו הנמצאים ברחם". טראמפ מצדו כבר הודיע שלא יחתום על איסור גורף להפלות אם ייבחר שוב לנשיאות.

בן קרסון בעימות הרפובליקני הראשון
בן קרסון | צילום: רויטרס

ביירון דונלדס

חבר בית הנבחרים מפלורידה ביירון דונלדס נחשב לבעל ברית נאמן של טראמפ, והוא זכה לאהדה גדולה בקרב תומכיו לאחר שתמך במועמדתו לנשיאות והפנה עורף למושל מדינתו שהתמודד נגד טראמפ, רון דסנטיס.

דונלדס הוא אחד ממקימי קבוצת "שחורים למען טראמפ", שמטרתה לעודד הצבעה לנשיא לשעבר בקרב קהילות שחורות, המצביעות באופן מסורתי למועמד הדמוקרטי.

דונלדס הביע עניין בתפקיד סגן הנשיא והבטיח כי יתמוך בכל מהלך של טראמפ. "אני חושב שתהיה לי היכולת להשפיע. האמת שאני די אינטליגנט", אמר לאחרונה בריאיון.