העימות וההתרסקות של ביידן: הדאגה במערב וההשפעה עלינו

בעקבות הופעתו החלשה של נשיא ארה"ב, בעלות בריתה של וושינגטון דואגות מניצחון אפשרי של טראמפ - שזוכה לתמיכה מועטה מאוד במדינות מערב אירופה, על-פי סקר מקיף שנעשה לאחרונה. בישראל עוסקים בנתיים בשאלה כיצד חולשתו הנוכחית של ביידן עשויה להשפיע על המשך המלחמה הרב-זירתית

זמן צפייה: 09:38

הופעתו הכושלת של הנשיא ג'ו ביידן בעימות הנשיאותי שנערך בשבוע שעבר מעוררת דאגה רבה בקרב בעלות בריתה של ארצות הברית, שתלויות בעוצמתה ונושאות אליה עיניים. מנגד, בקרב אויבותיה של וושינגטון, ובראשן רוסיה, נשמעו צהלות שמחה בעקבות התרסקותו של מנהיג העולם החופשי.

התגובות במערב מסגירות את החחש הקיים בדמוקרטיות מערביות מחזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. הפעם, החשש אינו בלעדי למנהיגי בעלות הברית של ארצות הברית, אלא ניכר גם בקרב הציבור הרחב.

בסקר מקיף שערך באחרונה מכון המחקר "פיו" ב-34 מדינות, מאירופה דרך אסיה ועד דרום אמריקה, עולה כי רק 28% מן האזרחים סומכים על טראמפ בתפקיד נשיא ארצות הברית. על הנשיא ביידן מנגד, חרף ההופעה הנרפית, סומכים 43%.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0207242057' autoplay='0' credit='' desc='פסיקת בית המשפט העליון - והחסינות של טראמפ' poster='' kid='1_ctvpkwor' duration='61']

במדינות מערב אירופה, גרמניה, שוודיה, והולנד, אחוזי התמיכה בטראמפ מתרסקים לפחות מ-20%, בעוד ביידן מנגד ממריא ליותר מ-60%.  אפילו בישראל, ביידן מוביל על טראמפ בפער קטן, ורוב הישראלים מביעים בו תמיכה. לפי הסקר, הנשיא המכהן מקבל 57% תמיכה בעוד שטראמפ גורף 54%. באופן לא מפתיע, הנשיא הרפובליקני לשעבר מוביל בהונגריה, טוניסיה, טורקיה ובנגלדש.

בתוך כך, בירושלים תוהים כיצד תשפיע על ישראל חולשתו של הנשיא ביידן בעקבות העימות, בעת בה סיום המלחמה בעזה לא נראה באופק ומלחמה בצפון נמצאת מעבר לפינה. בישראל חוששים כי נשיא אמריקני הנתפס כחלש בעיניי אויבותיה מעודד אותן להגביר את פעילותן.

טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי
הנשיא ביידן וטראמפ בעימות הנשיאותי | צילום: רויטרס

בנוסף, בעקבות העימות, ייתכן כי ממשלתו של בנימין נתניהו תנסה להמרות את פיו של הנשיא. עם זאת, בעקבות תלותה המוחלטת של ישראל בארצות הברית, מומחים ישראלים מזהירים כי המדינה עלולה לשלם מחיר כבד אם תעורר את זעמם של ביידן ויועציו.