ביהמ"ש דחה את עתירת ברגותי: "מקבל את זכויתיו הבסיסיות בכלא"

בית המשפט המחוזי בנצרת דחה את עתירת מרואן ברגותי, בכיר פת"ח הכלוא בישראל, בדרישה להוציא אותו מאגף ההפרדה, לאחר שהתלונן על כך שסוהרים - כמו גם מנהל הכלא - הכו אותו לכאורה. "מהחומר המודיעיני עולה כי העותר מעורב באופן ישיר בפעולות שיש בהן כדי לפגוע בביטחון המדינה, ומשתף פעולה במשך פרקי זמן ארוכים עם גורמים עוינים - ביניהם חמאס", נכתב בהחלטה

מרואן ברגותי. ארכיון
מרואן ברגותי. ארכיון | צילום: רויטרס

בית המשפט המחוזי בנצרת דחה הבוקר (רביעי) את עתירת המחבל מרואן ברגותי, בכיר פת"ח הכלוא בישראל, המרצה חמישה מאסרי עולם בכלא. המחבל התלונן על תנאי מאסרו, השמתו באגף ההפרדה וטען להתעללות לכאורה, הכוללת אלימות פיזית מצד סוהרים ואף מנהל הכלא.

השופט עמית יוסף בן-חמו טען בהחלטתו: "שוכנעתי שהעותר זוכה לקבל את הזכויות הבסיסיות המגיעות לו על פי דין בעת הזאת". עוד נכתב בהחלטה: "מהחומר המודיעיני עולה כי דמותו התקשורתית של העותר כ'לוחם חופש' איננה עומדת בהלימה עם החומר המודיעיני שבשירות בתי הסוהר".

"מהחומר עולה", הוסיף השופט, "כי העותר משתף פעולה במשך פרקי זמן ארוכים עם הגורמים העוינים ביותר עם ישראל, כולל חמאס. כמו כן, עולה כי פועל ומעורב באופן ישיר בפעולות שיש בהן כדי לפגוע בביטחון המדינה - כשברקע לכל ההתנהלות הזו היא חיזוק מעמדו הפוליטי מחוץ לכלא כהכנה ל'יום שאחרי'".

כלא עופר
כלא עופר | צילום: רויטרס

לפני כחודשיים וחצי פורסם בחדשות 13 כי ברגותי הועבר מכלא עופר להפרדה בכלא אחר מחשש להסלמה, לאחר שבשירות בתי הסוהר התקבל מידע מודיעיני על כך שהוא פועל להתסיס את השטח ולהביא לפרוץ אינתיפאדה שלישית. בעתירה שנדחתה נכתב כי "במהלך שהותו בכלא איילון הוכה ברגותי נמרצות באופן תדיר על-ידי סוהרים כשהוא אזוק. הוא הושפל, קולל ונגרר עירום על הרצפה וזאת, בין השאר, בנוכחותם של אסירים אחרים".

עוד נאמר כי הוא הועבר לאגף ההפרדה בכלא "רימונים", שם "השתנו לרעה תנאיו": "ראשית, חלונות התא נאטמו מבפנים ומבחוץ, כך שמקור האוורור היחיד בתא הינו החריץ שבתחתית הדלת נטולת האשנב. שנית, ברוב הזמן החדר מוחשך באופן המקשה אפילו על הליכה לשירותים. שלישית, העותר לא קיבל בגדים להחלפה. רביעית, תזונתו של העותר כוללת שלוש פרוסות לחם קטנות וקופסת יוגורט קטנטנה המחולקות פעמיים ביום ,ובנוסף שתי כפות שעועית ושלוש כפות אורז לארוחת צהריים. חמישית, בחדרו של העותר נערכים שלושה חיפושים ביום. החיפושים נערכים כשהעותר עירום ואזוק וזאת חרף העובדה כי החדר נטול חפצים כלשהם".

"יתר על כן", טען עו"ד פלדמן בשמו של ברגותי, "בארבעת הימים הראשונים לשהותו בהפרדה נאלץ לישון על הרצפה. הכאתו של אסיר, השפלתו, איומים על חייו, גופו ובריאותו, הרעבתו, חשיפתו לקור, כל אלו אסורים בתכלית האיסור. האסיר נמצא בחסותו של שב"ס, וחסות זו מחייבת דאגה לשלומו, בריאותו ונפשו. אם עבר האסיר עבירה כלשהו - קובעים כללי שב"ס הליכים ברורים המחייבים הגשת תלונה נגד האסיר, העמדתו לדין משמעתי ואם יימצא אשם יוטלו עליו העיצומים הקבועים בתקנות שב"ס כגון בידוד, מניעת ביקורים, קנס וכו'".