מכה למבקר: בג"ץ הורה לעצור את בדיקת הצבא על מחדל 7 באוקטובר

בג"ץ קבע בעזרת צו ביניים כי בעקבות עתירות של מספר גופים בנושא, עד לדיונים בחודש הבא, יש לעצור את בדיקת הצבא על המחדל בשבת השחורה. בהודעה נכתב כי ההחלטה התקבלה בין היתר בעקבות "המציאות הביטחונית המורכבת, והיקפה המתוכנן של הביקורת"

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות עתירה שהגישו תנועת אומ"ץ, התנועה לאיכות השלטון ואחרים, בג"ץ הוציא היום (ראשון) צו ביניים המורה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן לעצור את בדיקת צה"ל על מחדל 7 באוקטובר.

בצו נכתב: "בשלב זה ועד לדיון בעתירה, לנוכח המציאות הביטחונית המורכבת, היקפה המתוכנן של הביקורת, העתידה לעסוק, בין היתר, במערך התמיכה בלחיבה ובנושאי ליבה מבצעיים, וההיערכות הנדרשת כדי ליתן לה מענה בעיתוי הנוכחי ותוך מתן משקל משמעותי לחוות הדעת החסויות של גורמי הביטחון שהוגשו לעיוני, אני מורה על השהיית הליכי הביקורת בכל המתייחס לצה"ל ולשב"כ".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גל בהרב-מיארה התייצבה בחודש שעבר נגד מבקר המדינה, כשבהודעה מטעמה נכתבה כי "לעמדת גופי הביטחון, קיום הביקורת של מבקר המדינה על המלחמה בעזה בעת הזו - תוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון ולפגיעה במלחמה".

בעקבות הודעת היועמ"שית, משרד המבקר שלח הודעה לבג"ץ, בה הוא כתב כי "מבקר המדינה מצר על הביטוי והיחס לביקורת כפוגעת במאמץ המלחמתי והוא בדעה שהלוואי היה וכל הנוגעים בדבר היו קשובים לביקורת מגורמים שונים עובר ל-6 באוקטובר".

"הגישה הדיכוטומית אותה מציע צה"ל היא בלתי סבירה באורח קיצוני", הוסיף המבקר בהודעתו, "ותוצאתה עלולה להיות אי-קיום ביקורת מכל סוג ומין בצה"ל, משך תקופה ארוכה מאד, תקופה שצה"ל אינו קוצב אותה בלוח זמנים כלשהו, ותוך פגיעה ישירה גם בביקורת המדינה על הגופים האזרחיים".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד כתב המבקר: "קיום ביקורת באיחור ניכר, משמעו פגיעה מובהקת בנגישות לראיות שעלולה חלילה לפגוע בביקורת ובאפקטיביות שלה נוכח חלוף הזמן, קושי באיתור מסמכים, חילופי גברא והחלשות הזכרון. נכונותו של צה"ל לקיים שיח שכזה עם משרד מבקר המדינה, משך ארבעה חודשים, משמעו בהכרח, שגם צה"ל היה נכון לעריכת ביקורת גם בעת הזו, שאם לא כן, לא היתה סיבה שצה"ל יקיים שיח נרחב על ההדרגתיות של מתכונת הביקורת".

"ביקורת מדורגת ומידתית כמתוכנן, לא זו בלבד שלא תפגע במאמצי הלחימה, כל שכן בביטחון המדינה, אלא תוכל לסייע במניעת תוצאות עתידיות קשות, חלילה, ומניעת מחדלים שעלו למדינת ישראל במחיר כבד", סיכם המבקר, "ביקורת שכזו תאפשר תיקון מהיר, ככל הניתן, של הליקויים שיעלו בביקורת, ושיפור מהיר בתפקוד הגופים המבוקרים הרלוונטיים, לרבות צה"ל. זוהי גם החובה הערכית כלפי אזרחי מדינת ישראל אלו החיים ואלו שכבר אינם עימנו, הזכאים לתשובות לשאלות הקשות העולות בעקבות ארועי 7.10".