איסמן בדיון על הפרעות בג'ית: "לא ייתכן שלא נאספו ראיות בשטח"

פרסום ראשון: עמית איסמן כינס דיון חירום בהשתתפות בכירים במשטרה ובשב"כ, ובהם ראש אגף חקירות ומודיעין, בעקבות מתקפת המתנחלים על הכפר הפלסטיני הסמוך לשכם ביום חמישי. עד כה טרם נעצרו חשודים, ופרקליט המדינה אמר בדיון: "לא ייתכן שלא נאספו ראיות בשטח, חייבים להביא את האחראים לדין". בכיר בשב"כ הפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה: "לקח להם הרבה זמן להגיע"

זמן צפייה: 01:22

פרסום ראשון: פרקליט המדינה עמית איסמן כינס היום (ראשון) דיון דחוף בעקבות מתקפת המתנחלים על הכפר הפלסטיני ג'ית הסמוך לשכם, לפני שלושה ימים. בדיון השתתפו בכירים במשטרה ובשב"כ, ובהם ראש אגף אגף החקירות והמודיעין, ניצב יגאל בן-שלום. עד כה טרם נעצרו חשודים.

פרקליט המדינה איסמן אמר בדיון החירום: "חייבים להביא את האחראים לדין. לא ייתכן שלא נאספו ממצאים בשטח". בכיר בשב"כ הצטרף לביקורת, והפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה: "לקח להם הרבה זמן להגיע, וזו לא פעם ראשונה".

מפקד ימ"ר מחוז ש"י אמר בתגובה כי "אנחנו עובדים קשה כדי למצוא את האחראים". בכיר במשרד המשפטים התייחס לדברי המפקד, והביע ביקורת חריפה: "התנהלות מחוז ש"י בשנה וחצי האחרונות היא שערורייתית".

נזקי מתקפת המתנחלים על הכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים על הכפר ג'ית | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

על-פי הודעת לשכת פרקליט המדינה שהופצה בתום הדיון, בישיבה "התקבלו החלטות בנוגע לחקירת האירועים ולאופן הטיפול בתיקים הנוגעים לנושא". בין היתר הוחלט כי פרקליטות מחוז מרכז תלווה את התיקים באופן צמוד ובפיקוח פרקליט המדינה והמשנה לפרקליט המדינה.

"בתום הישיבה סוכם על שילוב זרועות בין כלל גורמי האכיפה, במטרה להילחם ביד קשה ואפקטיבית במי שנוטלים את החוק לידיהם ופוגעים בנפש וברכוש", צוין בהודעת לשכתו של איסמן.

נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית | צילום: רויטרס

אמש צה"ל פרסם את ממצאי התחקיר הראשוני על הפרעות בכפר הפלסטיני, ממנו עולה כי ירי מתנחלים גרם למות הצעיר הפלסטיני. בצבא אמרו כי צה"ל "מקבל אחריות מלאה על האירוע הקשה, כמו גם אחרית אישית של אלוף פיקוד מרכז אבי בלוט".

לפי התחקיר, ב-19:23 באותו ערב התקבלה ההתרעה על מהומות באזור יצהר. צה"ל תגבר כוחות בחווארה, אך לא נערך להגיע לג'ית. כ-40 דקות לאחר מכן, ב-20:01, דווח על כ-70 מתפרעים שנכנסו לג'ית והוכרז "פטיש כחול" (נוהל פשיעה לאומנית). למקום הוקפץ גדוד מילואים של פיקוד העורף, שלא היה מוכן לאירוע של טרור יהודי וניסה להוציא את המתנחלים שהציתו רכוש של פלסטינים והתפרעו במקום. האירוע תם ב-20:36 עם הוצאת כלל המתפרעים מהכפר.

נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית | צילום: רויטרס

בליל האירוע הקשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "ראש הממשלה נתניהו רואה בחומרה את ההתפרעויות שהיו הערב בכפר ג'ית, שכללו פגיעה בנפש וברכוש על-ידי ישראלים שנכנסו לכפר. מי שנלחם בטרור הם צה״ל וכוחות הביטחון, ולא אף אחד אחר. האחראים לכל מעשה עבירה ייתפסו, ויועמדו לדין".

הנשיא יצחק הרצוג גינה גם הוא: "אני מגנה באופן נחרץ את הפרעות הערב בשומרון. מדובר במיעוט קיצוני שפוגע בציבור המתיישבים שומר החוק ובהתיישבות כולה ובשמה ומעמדה של ישראל בעולם בתקופה רגישה וקשה במיוחד. זוהי לא דרכנו ובטח לא דרכה של תורה ושל היהדות. על גורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי כנגד התופעה החמורה הזו ולהביא לטיפול בפורעי החוק".

גם בארצות הברית התייחסו לאירועים. "התקפות של מתנחלים ישראלים נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית אינן מקובלות וחייבות להיפסק", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, והוסיף: "הרשויות הישראליות חייבות לנקוט בצעדים כדי להגן על כל הקהילות מפני פגיעה. זה כולל התערבות שתגרום להפסקת אלימות כזו, והעמדה לדין של כל מי שנוקט באלימות". השגריר האמריקני בישראל ג'ק לו כתב בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "אני מזועזע מהתקיפה האלימה אתמול של מתנחלים נגד פלסטינים בגדה המערבית. התקפות אלו חייבות להיפסק ויש להעמיד את הפושעים לדין".