העליון: ניתן לקיים תפילה בהפרדה בת"א; חולדאי: "מדרון חלקלק"

בית המשפט העליון דן בעתירה של "ראש יהודי" בעניין התפילות בהפרדה ביום כיפור בגן מאיר שבתל אביב - וקבע לאחר שעיריית ת"א התנגדה להצעת הפשרה - כי ניתן לקיים אותן במתכונת הזו. "ראש יהודי": "היהדות חזקה יותר מכל תקנה עירונית". חולדא: "העליון נתן יד להדרת נשים במרחב הציבורי ובכך פתח מדרון חלקלק"

זמן צפייה: 00:48

בית המשפט העליון דן היום (רביעי) בעתירה של "ראש יהודי" בעניין התפילות בהפרדה - וקבע כי ניתן לקיים אותן במתכונת הזו בגן מאיר ביום כיפור. השופט דוד מינץ הציע פשרה לעיריית ת"א ואמר: "אנו על הצעתנו ביתר שאת לקיים תפילה בהפרדה, והעירייה תשקול את ההצעה. פסק הדין שלנו כרגע יהיה בלי נימוקים, שיינתנו במועד אחר כמובן".

בפסק הדין נכתב: "המערערים יהיו רשאים לקיים את תפילות יום הכיפורים התשפ"ה – תפילת כל נדרי ותפילת נעילה – בשטח גן מאיר שבין הרחובות טשרניחובסקי והמלך ג'ורג' בתל אביב, בשעות שנתבקשו על ידם, ובמתחם שתגדיר העירייה למטרה זו - בהתחשב במספר המשתתפים הצפוי באירוע. מובהר בזאת כי המערערים יהיו רשאים לקיים את התפילה על פי המסורת הדתית המקובלת עליהם, וכי לשם כך יהיו רשאים להקים את האמצעים הנדרשים לקיום התפילות באופן האמור (לרבות מחיצה בעבור אותם מתפללים המבקשים לקיים את התפילה בהפרדה בין גברים לנשים). העירייה תהיה מוסמכת לקבוע הסדרים לביצוע האמור לעיל, לרבות לעניין הבטחת הבטיחות, מתן אפשרות שימוש בחלקי הגן שלא ישמשו לתפילה ובמכלול הגן בשעות בהן לא מתקיימת תפילה, ואפשרות המעבר בגן בזמן התפילה".

ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר: "בית המשפט העליון נתן יד להדרת נשים במרחב הציבורי ובכך פתח מדרון חלקלק". עם זאת, הוא הוסיף כי הוא "קורא לתושבי תל אביב-יפו לכבד את פסק הדין ולאפשר את התפילה בגן מאיר".

הציוץ של רון חולדאי
הציוץ של רון חולדאי | צילום: מתוך X

מ"ראש יהודי" נמסר: "ראש יהודי מברכת את החלטת בית המשפט העליון לאפשר תפילה בהפרדה עם מחיצה במרחב הציבורי. תל אביב היא חלק מהמדינה היהודית וגם בה מי שחפץ להתפלל בהפרדה עם מחיצה יוכל לעשות זאת. אנו שמחים שבית המשפט אישר לנו להתפלל בדרכנו, על-פי אמונתנו ועל-פי מסורת ישראל. היהדות חזקה יותר מכל תקנה עירונית ויותר מהחלטתה האומללה של עיריית תל אביב להדיר מהמרחב הציבורי את הציבור המסורתי, ואת היהדות עצמה. יום הכיפורים הוא יום קדוש עבור כל העם היהודי ואנו מקווים שהתפילות יעברו בשלום ובאחדות בין כל חלקי העם".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "זו הזדמנות נהדרת לתפילה המונית לכל בית ישראל, באחדות גדולה בתל אביב- למען השבת החטופים שלום חיילי צה"ל ונצחון במלחמה. אחרי 7 באוקטובר כל עם ישראל דורש התייחסות אחרת של כבוד הדדי בין חלקי העם. לו יהי".

יו״ר ש"ס אריה דרעי: "אני מברך על ההחלטה לאפשר תפילת יום הכיפורים כהלכתה במרחב הציבורי בתל אביב, וקורא לעיריית רמת השרון לבטל מיידית את החלטתה לאסור תפילה נפרדת. זהו נצחון הצדק והשפיות, לאפשר ליהודים להתפלל כמנהג אבותיהם במדינת היהודים. פסיקה זו יש בה כדי למחוק את חרפת חילול תפילת יום הכיפורים בשנה שעברה שסימלה את הקרע והפילוג בעם, וכולי תקווה שהיא תביא לאחדות ופיוס בין כל חלקי העם".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "נכבד כמובן את פסיקת בית המשפט העליון, שאפשרה תפילות בהפרדה בתל אביב. חוזר וקורא לציבור הליברלי לא לתת למחרחרי המהומות שיזמו את התפילות האלה את המריבה שהם רוצים. לא ללכת להפגין נגד - כי זה מה שהם מחפשים. עדיף להתעלם. שיישארו שם לבד, תקועים עם עצמם. אנחנו נלך לטקסים משותפים של יהדות סובלנית, מאירת פנים, המכבדת את מסורת ישראל האמיתית".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "את פסיקת בג"ץ חובה לכבד, ואני מקווה שכל מי שמברך עליה, יכבד את פסיקות בג"ץ גם כשיהיו בניגוד לדעתו. ערב יום הכיפורים, ואחרי השנה שעברנו, חשבון נפש לאומי ואישי צריך היה להוביל למסקנה שכדי להקשיב אחד לשני, להתחשב ולהגיע להסכמות במרחב הציבורי - לא צריך עירייה ולא בתי משפט. צריך להיות בני אדם".

איתמר אבנרי, חבר מועצת העיר ת"א יפו מטעם תנועת "עיר סגולה", אמר בתגובה על הפסיקה: "מטורף בעיניי שלמרות מה שקרה בשנה שעברה, גם השנה העירייה העבירה תקציבים ל'ראש יהודי' ולגרעינים התורניים בעיר, שליבו את האש והשנאה. אנחנו רוצות ורוצים לחיות בעיר פלורליסטית עם מקום לכולם. כדי להגשים את זה, אסור לממן את מי שמביא לפה שנאת נשים, אפליה, להט״בופוביה וגזענות. זה חייב להיפסק, עכשיו".

ארגון "חותם" מסר מנגד כי "רוחו הבריאה של עם ישראל ניצחה. עם ישראל רוצה קדושה, רוצה תפילה יהודית כפי מסורת אבותיו מדורי דורות וכך נקבע. ההחלטה היא סטירת לחי להתנהלות האוטו אנטישמית של הבריון חולדאי וחבריו אשר ביקשו מתוך שנאה לעקור כל סממן יהודי מהמרחב הציבורי בתל אביב. תל אביב מיום הקמתה הייתה, ועודנה, עיר יהודית בה גרים יהודים המבקשים להתקרב לתורה ולמצוות ביום הקדוש ביותר לעם ישראל. טוב שבקשתם הפשוטה לקיים תפילה יהודית כהלכה התקבלה כמתחייב. אנו קוראים לעיריית תל אביב ולאנרכיסטים לא לנהוג השנה באלימות כלפי ציבור המתפללים ולא לחלל את התפילה והיום הקדוש כפי שעשו אשתקד".

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
עימותים בתל אביב בערב יום כיפור, במהלך תפילות בהפרדה של "ראש יהודי" | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בשנה שעברה פרצו עימותים בערב יום הכיפורים, במהלך תפילת כל נדרי בכיכר דיזינגוף בתל אביב, בשל ניסיון המארגנים לחצוץ בין גברים לנשים - זאת בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי בעיר, שדחה את עתירת ישיבת "ראש יהודי" - ולאחר שעיריית תל אביב החליטה שלא לאפשר זאת. מארגני התפילה הציבו חציצה בדמות דגלים - והמוחים שהגיעו למקום קראו קריאות "בושה" ופירקו אותה. בעקבות העימותים בתל אביב, פרצו שורת מחאות ברחבי הארץ נגד הפרדה מגדרית במרחב הציבורי.