ממלא מקום נשיא העליון: "עצמאותה של הרשות השופטת לוקה בחסר"

השופט עוזי פוגלמן השתתף בכנס בפרנקפורט בשבוע שעבר, והתייחס להשפעה הפוליטית על התנהלות בתי המשפט: "הדוגמה המובהקת ביותר היא הכפפת מינוייהם של נשיאים וסגני נשיאים להסכמת שר המשפטים. מצב זה עשוי לגרום להכנסת שיקולים פוליטיים". עוד הזהיר: "אנו עדים להתגברות התופעה של זילות בחוקי היסוד ושחיקה במעמדם"

ממלא-מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן
ממלא-מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ברקע העיכוב במינוי נשיא לקבוע לבית המשפט העליון, בשבוע שעבר השתתף ממלא מקום הנשיא השופט עוזי פוגלמן בכנס משפטי בפרנקפורט שבגרמניה, שם אמר: "בישראל, למרבה הצער, עצמאותה המוסדית של הרשות השופטת לוקה בחסר, בפרט אל מול הרשות המבצעת".

פוגלמן הוסיף: "כך למשל, החלטות מסוימות בנוגע לתקציב הנהלת בתי המשפט מתקבלות על ידי הרשות המבצעת. בנוסף, חלק מההיבטים הניהוליים של מערכת בתי המשפט כפופים, לפחות במידה חלקית, להכרעתה של הרשות המבצעת – ובאופן ספציפי לאישורו או להסכמתו של שר המשפטים".

לאחר מכן התייחס פוגלמן למינוי נשיאי בתי המשפט השונים: "הדוגמה המובהקת ביותר היא הכפפת מינוייהם של נשיאים וסגני נשיאים בבתי המשפט המחוזיים ובבתי משפט השלום להסכמת שר המשפטים. מצב זה עשוי לגרום – ואף גורם בימים אלה – לכך שמינויים רבים לא מקודמים; לכך שהרכבם של חלק מבתי המשפט חסר, ולהכנסת שיקולים פוליטיים להליכי מינוי הדרגים השיפוטיים הניהוליים".

שר המשפטים יריב לוין וממלא-מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן
שר המשפטים יריב לוין וממלא-מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עוד אמר ממלא מקום הנשיא: "השליטה יוצאת הדופן של הרוב הפוליטי בהליך החקיקה מעוררת את החשש כי חלף תכנון חוקתי ארוך טווח, חוקי היסוד יכוננו בהתאם לאינטרסים פוליטיים מידיים, באופן שיגרום לפגיעה קשה בסדר החוקתי. אין מדובר בחשש תיאורטי בלבד, ובשנים האחרונות אנו עדים להתגברות התופעה של זילות בחוקי היסוד ושחיקה במעמדם".

דיון בבג"ץ
דיון בבג"ץ | צילום: עמית שאבי, פלאש 90

אחרי ה"תרגיל" של שר המשפטים יריב לוין, שכלל את שמותיהם של כל שופטי בית המשפט העליון המכהנים כמועמדים לתפקיד נשיא העליון, כל שופטי העליון פרט ליצחק עמית ויוסף אלרון הודיעו אתמול למנהל בתי המשפט כי הם מבקשים להסיר את שמותיהם מרשימת המועמדים. בתוך כך, פורסם בחדשות 13 כי שר המשפטים שוקל לא להגיע לטקס הפרידה מהשופט פוגלמן בשבוע הבא.

מסביבת השר לוין נמסר: "החוק ברור מאוד, ולא מאפשר לשופטים להסיר את מועמדותם. השר מתכוון לדון בהתנגדויות הרבות שהוגשו ביחס לכל המועמדים. שליחת המכתבים הקולקטיבית, שנעשתה אחרי לחץ שהופעל במאורגן על השופטים להסיר את מועמדותם, מפיצה לכל עבר ריח רע של שיבוש חמור של הליכי הבחירה".

עוד נמסר מסביבת לוין: "שוב ראשי המערכת אינם בוחלים בכל אמצעי פסול כדי לפנות דרך למועמד שהמערכת סימנה. השר לא יאפשר את הניסיון לשלול מהציבור את מעט הזכות שעוד נותרה לו, להביא לדיון את כלל המועמדים ולשמוע את ההסתייגויות וההתנגדויות ביחס אליהם".

שופט ביהמ"ש העליון יוסף אלרון
שופט ביהמ"ש העליון יוסף אלרון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהרשות השופטת נמסר בתגובה לדברי לוין: "בניגוד לדברים שצוינו לא הופעל לחץ כלשהו לרבות לחץ מאורגן כנטען על מי מהשופטים להסרת מועמדות ועל כן הטענה בדבר שיבוש הליכי הבחירה מופרכת. מכתבי השופטים נשלחו על ידם באופן עצמאי".