הסנגוריה הציבורית: "האלימות המשטרתית רומסת את זכויות האדם"

בתגובה ראשונה לאלימות שוטרים שתועדה בהפגנות האחרונות נגד הממשלה נמסר מהסנגוריה הציבורית: "התנהלות מח"ש מאפשרת המשך אלימות של שוטרים כלפי אזרחים". יאיר גולן: "אסור לאפשר גם למשטרה להפוך לכלי בידי השלטון המושחת והכושל של ממשלת חורבן ישראל"

זמן צפייה: 00:49

הסנגוריה הציבורית פרסמה הבוקר (ראשון) תגובה ראשונה לאלימות שוטרים שתועדה בהפגנות האחרונות נגד הממשלה, בטענה כי הסרטונים משקפים תופעה רחבה של אלימות משטרתית. "במשך שנים הסניגוריה הציבורית מתריעה שעל מח"ש לשפר את הטיפול בתופעה של אלימות משטרתית ולמגר אותה", נמסר, "למרבה הצער, התנהלות מח"ש מאפשרת המשך אלימות של שוטרים כלפי אזרחים".

"הסניגוריה הציבורית מגנה בכל תוקף אלימות משטרתית באשר היא", הוסיפו, "אלימות זו פוצעת את הגוף והנפש ורומסת את זכויות האדם. לצערנו האלימות המשטרתית פוגעת בכל חלקי החברה בישראל, והיא מובילה לחוסר אמון במערכת אכיפת החוק".

עו"ד אווקה זנה, מנהל תחום בכיר מח"ש וזכויות בחקירה בסניגוריה הציבורית, מסר: "אלימות שוטרים אינה גזירת גורל. זו תוצאה של חוסר אכיפה כלפי שוטרים אלימים, העלמת עין כדי למנוע "אפקט מצנן" וקיום פרקטיקה של סלחנות כלפי שוטרים עוברי חוק. על המחלקה לחקירות שוטרים לפעול בנחישות, באופן פרואקטיבי, נגד כל צורות האלימות המשטרתית, לחקור כל אירוע אלימות שנודע לה ולמצות את הדין עם כל שוטר אלים".

בהפגנה שנערכה אמש מחוץ למטה הליכוד בבית ז'בוטינסקי ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב תועד שוטר דוחף בכוח את כתבת חדשות 12 יולן כהן. מהמשטרה נמסר הלילה בתגובה: "בשעה האחרונה המשטרה פועלת לשמירה על הסדר הציבורי ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב. במסגרת פינוי מפירי הסדר נהדפה כתבת חדשות 12 יולן כהן שנמצאת במקום ומבצעת סיקור של האירועים בשטח. משטרת ישראל מצרה על האירוע שהתרחש בלהט פינוי הציר. עבודת העיתונאים ראויה להערכה וחשובה לסיקור האירועים, נפעל לאפשר להם לבצע את עבודת בבטחה למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד". היום הודיעה המחלקה לחקירת שוטרים כי תפתח בחקירת האירוע.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בתגובה לתיעוד המטריד בחשבון הטוויטר שלו: "עוד ערב של איבוד עשתונות של משטרת ישראל. אין שום סיבה ששוטר ינהג באלימות כזו כלפי אף אזרחית. בטח שלא כלפי עיתונאית בתפקיד. איפה מפכ״ל המשטרה? איפה הפיקוד הבכיר בשטח? נחצו כל הגבולות. זה לא יכול להימשך ככה".

מפגינים נגד הממשלה מחוץ למטה הליכוד בתל אביב
מפגינים נגד הממשלה מחוץ למטה הליכוד בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יו"ר מפלגת העבודה יאיר גולן מסר: "האלימות הערב בהפגנות חצתה כל גבול. רק השבוע שמענו מפיו של המפכ"ל כי קיים ״חשש כבד לעתידה של משטרת ישראל״. החשש הזה כבר כאן, חי ובועט. הגיע הזמן ששוטרי משטרת ישראל ישאלו את עצמם אם הם שם כדי לשרת את הציבור או כדי לשרת את תומך הטרור בן גביר. אסור לאפשר גם למשטרה להפוך לכלי בידי השלטון המושחת והכושל של ממשלת חורבן ישראל".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) מסרה: "עוד ערב אבסורדי בו המשטרה שאמורה לשמור על החוק ועל ביטחון האזרחים עושה בדיוק את ההיפך. ‏פגיעה ברופאים, בעיתונאים, במשפחות חטופים, באזרחים - היא לא מתקבלת על הדעת. ‏קוראת למפכ״ל המשטרה להתערב ולוודא שכל אזרח יכול לממש את זכותו להפגין".

מפגינים נגד הממשלה מחוץ לקריה בתל אביב
מפגינים נגד הממשלה מחוץ לקריה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אחרי מספר מקרים בהם שוטרים נהגו באלימות כלפי רופאים בתפקיד, ומנעו מצוותי טיפול רפואי ונפשי לטפל בפצועים, היום יתקיימו עצרות מחאה במערכת הבריאות למשך שעה אחת במהלך יום העבודה, בהתאם להחלטת ההסתדרות הרפואית בישראל, נגד פגיעת שוטרים בזכות הבסיסית של כל אדם לקבל טיפול רפואי.

מארגון החלוקים הלבנים נמסר: "ארגון החלוקים הלבנים פועל למען ישראל בריאה, שוויונית ודמוקרטית. במסגרת הארגון, ויחד עם תנועת "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" פועל מערך סיוע רפואי ונפשי להפגנות, המחויב לטפל בכל אדם שנפגע באירועים, כולל שוטרים. צוותי הבריאות בשטח מתנדבים מתחילת 2023, מזוהים על ידי ווסטים זוהרים (כתומים לצוותי הרפואה וסגולים לבריאות הנפש), ומתואמים עם המשטרה".

"בשל גודל ההפגנות והצפיפות השוררת בהן, לעיתים שירותי ההצלה הרכובים מתקשים לתת מענה. כאן אנו נכנסים לתמונה - צוותים משולבים הנותנים מענה טיפולי דחוף לבריאות הגוף והנפש. בנוסף לטיפול המיידי בשטח, קיימים צוותים המעניקים ליווי לנפגעי המחאה בבתי החולים, מסייעים להם מהקליטה והאדמיניסטרציה, דרך ליווי לבדיקות השונות, תיעוד הפגיעות ועיבוד החוויה הרגשית. נציגי ארגון החלוקים הלבנים נמצאים בקשר עם משטרת ישראל ונפגשו אתמול עם מפקד מחוז תל אביב במשטרה. אנו מאמינים שיש למשטרה ולצוותי הבריאות מטרה משותפת למנוע פגיעה בבריאות הציבור ובחיי אדם. אנו מקווים לפעול במשותף למניעת אלימות מצד השוטרים, מניעת פציעות אזרחים, הגנה על צוותי הבריאות והבטחת הזכות להעניק טיפול רפואי לכל נפגע".

"במערך "אלימות ישראל" התקבלו דיווחים על 2235 מקרי אלימות ב-15 החודשים האחרונים, עם עליה ניכרת במקרי אלימות שוטרים בחודשיים האחרונים. לפחות 250 אזרחים נפצעו בצורה משמעותית שהצריכה פינוי לבית החולים ולפחות שליש מהם סבלו מפציעות שהצריכו אשפוז או גרמו לנכות. הצוותים שלנו טיפלו במספר רב של פצועים עקב שימוש בכלים מיוחדים בניגוד להנחיות, כדוגמת ירי במכתזית לפלג גוף עליון ובמרחק קרוב, שימוש לא מקצועי ומסוכן בפרשים, שימוש מופקר בבואש ועוד".

הפגנה נגד הממשלה ולמען החטופים בתל אביב
הפגנה נגד הממשלה ולמען החטופים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מפגינים נגד הממשלה מחוץ לקריה בתל אביב
מפגינים נגד הממשלה מחוץ לקריה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין אמר אמש במהלך ההפגנה נגד הממשלה בצומת קפלן: "ראש הממשלה מנותק מהמציאות ומשוכנע שאם לא יהיה מלך - לנו לא מגיעה ממלכה. הוא הוביל אותנו בעשור האחרון אל תוך משבר אסטרטגי רב-מימדי, הן בתחום ביטחון הפנים, הן בתחום הביטחון האזורי, והן בתחום הבינלאומי. התלכדות כל מימדי האיומים הללו גם יחד, עלולה להביאנו אל הסף הקיומי בטווח הזמן המיידי. מעולם לא היינו עם הרתעה מוחלשת כל כך". הוא קרא לשרי הליכוד: "תתעוררו ותצילו את המדינה מחורבן".

הוא הוסיף: "קצנו לחלוטין בשקריך, בנרקיסיסטיות שלך, ביוהרה האינסופית, ובניתוק המוחלט שלך מהמציאות. על כן אנחנו דורשים מנהיגות אחרת: מנהיגות מובילה ומאחדת, מנהיגות שלוקחת אחריות, מנהיגות אמפתית לשכול, מנהיגות שיודעת להזדהות עם כאבן הנורא של משפחות החטופים ולהכיל אותו. מנהיגות אנושית, מנהיגות שמאוהבת בעמה - ולא בעצמה. חייבים לדרוש בחירות במועד המוקדם ביותר האפשרי, ולפעול לכך שהבחירות יובילו לממשלת אחדות לאומית, ללא המנהיג הכושל ביותר בתולדותינו, ללא קיצוניים וללא משיחיים".

הסופר דויד גרוסמן וראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין
הסופר דויד גרוסמן וראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הסופר דויד גרוסמן מתח ביקורת חריפה נגד הממשלה בהפגנה בקפלן, ואמר: "עכשיו הזמן להילחם, אנשים, נשים - עכשיו הזמן לצאת לרחובות ולכבישים, ויש למען מי להילחם, ויש על מה, כי מתנה כזאת, מהחיים, לא נקבל שוב לעולם, ולא תצמח לנו שוב מדינה מתוך המדנים. ויש למען מי להילחם, הכול כעת תלוי בכם, עכשיו הזמן לקום, לחיות, להיות לעם או לא להיות, להיות אדם או לא להיות - ויש למען מי, ויש למען מה, והכול תלוי על בלימה".