נפגעי 7.10 בעתירה לבג"ץ: "להקים ועדת חקירה ממלכתית"

בני משפחות של חטופים ונרצחים עתרו לבג"ץ בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית למתקפת 7 באוקטובר והאירועים שקדמו לה: "הצורך בבירור האמת דחוף לסיוע בניהול המערכה, ובתהליך הריפוי וההחלמה של מי שנפגעו והחברה הישראלית כולה"

בקריאה לעסקה ויציאה לבחירות הפגנות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה
הפגנות בת"א בקריאה לעסקה ויציאה לבחירות | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בני משפחות של חטופים ונרצחים עתרו הבוקר (חמישי) לבג"ץ בבקשה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את מחדל 7 באוקטובר והאירועים שקדמו לו, לרבות "תפקוד ואחריות כלל מערכות המדינה, ובהן המערכות המדיניות והציבוריות, זרועות הביטחון, מערכי החירום, בתקופה שלפני המחדל והמלחמה שפרצה בעקבותיו, וכן את העומדים בראש מערכות אלו ובעלי תפקידי מפתח ב-7 באוקטובר ובימים שלאחריו".

בין מגישי העתירה: השר לשעבר יזהר שי, ששכל את בנו סמ"ר ירון אורי שי בקרב על כרם שלום ב-7 באוקטובר; עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה; חגית ורובי חן, הוריו של סמ"ר איתי חן שנפל ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה; שרון ואיל אשל, הוריה של התצפיתנית סמל רוני אשל שנרצחה בבסיס נחל עוז; וראומה וגדי קדם, ששכלו שישה מבני משפחותיהם בטבח.

רה"מ נתניהו והשר לוין היום במליאת הכנסת
רה"מ נתניהו והשר לוין בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

העותרים מבקשים מבג"ץ להוציא צו על תנאי המורה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וממשלת ישראל לנמק מדוע טרם התקבלה ההחלטה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את האסון.

בעתירה נכתב כי "עניינה של עתירה ציבורית זו הינה המחדל החמור ורחב ההיקף שאירע בתולדות מדינת ישראל. מחדל בעל השלכות ומשמעויות קשות ביותר, כבדות משקל שהשפיעו ומשפיעות ישירות על הנפגעים הישירים, ובהם קורבנות בנפש, משפחות שכולות, חטופות וחטופים ובני משפחותיהם, פצועים, עקורים ופליטים בארצם (מהדרום ומהצפון) וכן על החברה כולה במדינת ישראל. כן יש למחדל ולתוצאותיו השפעות כבדות על הביטחון הלאומי של מדינת ישראל, הלכידות החברתית, כמו גם על אמון הציבור במערכות הממשל".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

"הצורך בבירור האמת והבנת מה שהתרחש ומה גרם לכך, הינו כפול: צורך אישי כל אחת ואחד מאיתנו, ובהם מי שיקיריהם נהרגו, נפצעו או נחטפו וכן צורך דוחק וכואב ברמת החברה בישראל כמכלול. בנוסף, ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה, ככל שיהיו כאלה ויפורסמו, לסייע מיידית הן בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה הכוללת בה מצויה מדינת ישראל בעצם הימים האלה, מערכה הצפויה עוד להימשך חודשים ארוכים, והן בתהליך הריפוי וההחלמה של הנפגעים הישירים והחברה כולה", הוסיפו משפחות קורבנות 7 באוקטובר.

בתחילת החודש, חלק מהעותרים הגישו בתחילת החודש מכתב מיצוי הליכים לראש הממשלה נתניהו ולשר המשפטים לוין בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית, בו כתבו: "אנחנו מקווים שהממשלה תחליט באופן מיידי על הקמת ועדת חקירה ותמנע מאתנו את הצורך לעתור לבית המשפט העליון בנושא זה. אנחנו מצפים מראש הממשלה נתניהו לנהוג באחריות ובהוגנות, להימנע מתרגילים ומתכסיסי השהייה, ללכת בדרך הישר ולחתור להקמת ועדת חקירה ממלכתית באופן מיידי". משזו לא הוקמה, הוגשה כאמור העתירה לבג"ץ.