מנדלבליט: "רק ועדת חקירה ממלכתית תגן מפני צווי מעצר בהאג"

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אמר בוועידת המשפט ה-13 של לשכת עורכי הדין כי "ועדת בדיקה ממשלתית פשוט לא תספיק", וטען: "חובה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועים בעזה", בנפרד מזו שתחקור את מחדל 7 באוקטובר, "כדי למנוע את צווי המעצר" נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט אמר היום (שלישי) בוועידת המשפט ה-13 של לשכת עורכי הדין כי "הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לא תספק הגנה בהאג". בריאיון בוועידת המשפט, אמר מנדלבליט כי "חובה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועים בעזה", בנפרד מוועדה ממלכתית שתחקור את מחדל 7 באוקטובר, "כדי למנוע את צווי המעצר" נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

"ועדת בדיקה ממשלתית פשוט לא תספיק", אמר היועץ המשפטי לממשלה לשעבר. "הוועדה הזאת לא עצמאית וממנה אותה רה"מ ושר הביטחון - שהם אלה שיש חשדות נגדם. אני חושב שיש אמון רב במערכת המשפט הישראלית גם במערכת המשפטית בעולם וגם ב-ICC משום שהיא עדיין עצמאית. אם בית הדין יראה שמקימים גוף עצמאי, רציני ומוכר, גם בבית הדין הזה וגם בבית הדין לזכויות אדם, מצבנו יהיה טוב. לצד זה, אני חושב שיש פה סכנה ביטחונית למדינת ישראל אם לא מקימים לאלתר ועדת חקירה ממלכתית, זה מסכן את ביטחון המדינה".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"זה באמת אירוע דרמטי לא בגלל שיש פה עניין פרסונלי, וההשלכות הן למדינת ישראל", אמר מנדלבליט על הוצאת צווי מעצר נגד רה"מ ושר הביטחון. "אני חושב שברמה האסטרטגית זה ממש אסון שבוצע צו מעצר כנגד מנהיג מדינת ישראל והוכחה שהמלחמה מתנהלת מול המדינה כל הזמן - גם במישור המשפטי. לכן גם בביקור הידוע של הנשיא ביידן בישראל בתחילת המלחמה, ואמר - לצד כל הכאב והזעם - 'אתם תעמדו בדיני הלחימה'. כל הדבר הזה מאוד חשוב כי זה הפתיח לדבר. אתה חייב את העזרה של מדינות המערב. אם אתה לא מקבל את התמיכה שלהם זה אומר שאתה מדינה מצורעת. וזה יכול לרסק את המדינה מקצה לקצה".

בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג
בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג | צילום: רויטרס

ביום חמישי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי שר הפנים משה ארבל (ש"ס) שיגר מכתב ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שבו הצהיר כי הוא תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית ל-7 באוקטובר - בהקדם. במכתב הציג ארבל טענות קשות נגד ועדת החקירה האזרחית, וכתב: "עולה חשש ממשי שהוועדה במהלך פעילותה גובה עדויות עליהן חל חיסיון, ועוברת בכך עבירות של ביטחון מידע ושיבוש מהלכי משפט".

ועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר
חברי ועדת החקירה האזרחית | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"אציין שלדעתי האישית יש להקים ועדת חקירה ממלכתית ובהקדם. אולם עיכוב בהקמת הוועדה לא מאפשר לעבור לסדר היום אם עולה חשד לפלילים בעבודות הוועדה האזרחית. אבקש את בדיקתך הדחופה", כתב ארבל. השר קרא לעצור את עבודת הוועדה האזרחית לחקירת הטבח - והתייחס גם לעדות ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "קיים חשש ממשי שהוועדה האזרחית עוברת על החוק".

מוועדת החקירה האזרחית נמסר בתגובה כי "טוב יעשה השר ארבל אם יפעל להקמת ועדת חקירה ממלכתית, דבר שיביא לסיום פעילותנו".