סא"ל דן שרוני, שצילם חיילות בסתר, הורשע בעשרות עבירות מין

שרוני, שהואשם כי צילם עשרות חיילות במצבים אינטימיים, הורשע בבית הדין הצבאי ב-39 סעיפים של פגיעה בפרטיות, 23 סעיפי מעשים מגונים, 3 סעיפי חדירה למחשב, ניסיון למעשה מגונה והתנהגות בלתי הולמת. גזר הדין יינתן בחודש ספטמבר, והחיילות המתלוננות כבר הודיעו כי ידרשו ממנו פיצויים

זמן צפייה: 02:06

סגן-אלוף דן שרוני, הנאשם שצילם עשרות חיילות במצבים אינטימיים, הורשע היום (רביעי) בבית הדין הצבאי ב-39 סעיפים של פגיעה בפרטיות, 23 סעיפי מעשים מגונים, 3 סעיפי חדירה למחשב, ניסיון למעשה מגונה והתנהגות בלתי הולמת. גזר הדין יינתן בחודש ספטמבר, והחיילות המתלוננות כבר הודיעו כי ידרשו ממנו פיצויים.

בית הדין הצבאי אימץ באופן מלא את עדויותיהן של נפגעות ונפגעי העבירה, ודחה את גרסתו של הנאשם שלפיה פעל ממניע שאינו מיני. בית הדין עמד בהרחבה על שיטתיות המעשים שביצע, בפקודותיו, בעמיתותיו ובנפגעות נוספות, ועל עצמת השבר ואובדן האמון שחשו עם גילוי האירועים. עד למועד הדיון הבא צפוי הנאשם לעבור הערכת מסוכנות מינית על ידי המרכז להערכת מסוכנות בהתאם לדין. מצה"ל נמסר: "צה"ל רואה בחומרה כל פגיעה על רקע מיני וימשיך לפעול באופן נחרץ למיצוי הדין עם כל מי שייכשל במעשים אלו בקרב משרתיו".

עורכות הדין דנה פוגץ' וענבר קידר-ברוך, המייצגות שתיים מהנפגעות של שרוני, מסרו: "אמנם לקח שנתיים, שנתיים ארוכות מדי ומייסרות עבור הנפגעות, אך בית הדין הצבאי הרשיע היום את דן שרוני בעשרות אישומים של פגיעה בפרטיות ומעשים מגונים וקבע באופן חד וברור ששרוני הוא עבריין מין מורשע! בית הדין דחה את גרסותיו השקריות והתרשם מנאשם מתוחכם, מניפולטיבי וערמומי. יש לזכור ששרוני ביצע את המעשים החמורים בין היתר כלפי חיילות הכפופות לו, ובכך גם הפר ברגל גסה את האמון הרב שהן נתנו במי שהיה מפקדן, אותו העריצו".

"יש בהכרעת הדין כדי לשלוח מסר ברור. יידע כל אדם שמצלם בסתר אחרות ואחרים ועושה בכך שימוש לצרכיו המיניים, כי מדובר בעבירות חמורות המצדיקות הרשעה פלילית על כל המשתמע מכך. כל שתובעות הנפגעות הוא צדק - הן מבקשות כי יושת על הנאשם עונש חמור כפי שמגיע לו, ומייחלות מזה שנים לשקט נפשי עבורן. אנו קוראות לבית הדין הצבאי לגזור עונש מאסר חמור ומרתיע על הנאשם ולהורידו מכל דרגה לדרגת טור', כראוי לו, ומחזקות את הנפגעות על אומץ ליבן ועוז רוחן ועל המסר שלהן לנפגעות.ים - לא להחריש, להתלונן כנגד העבריינים ובכך לאפשר הבאתם לדין ומיצויו עימם.

סא"ל דן שרוני, הנאשם בצילום עשרות חיילות במצבים אינטימיים
סא"ל דן שרוני, הנאשם בצילום עשרות חיילות במצבים אינטימיים | צילום: פלאש 90

לאחר תחילת החקירה, הודח סא"ל שרוני מתפקידו, ובהמשך הוקפא שירותו הצבאי והוא מצוי בהקפאת שירות עד ליום זה. כתב האישום נגדו הוגש בדצמבר 2021, בין היתר, שרוני הואשם ב-79 סעיפים, ביניהם מעשה מגונה, חדירה לחומר מחשב, וביצוע עבירות מין ופגיעה בפרטיות של חיילות שהיו תחת פיקודו במשך מעל 11 שנים, ללא ידיעתן.. לפי האישום, העבירות בוצעו במשך השנים נגד 49 נפגעות, ונתמכים בהודאות הנאשם, עדויות, וראיות דיגיטליות רבות.

ברשותו של שרוני נמצאו מאות תמונות וסרטונים אינטימיים של 40 חיילות וחיילים, ותשעה אזרחיות ואזרחים, אותם שמר באמצעי אחסון ניידים. מתוך נפגעי העבירה ישנם מספר חיילים ואזרחים, שתועדו במצבים אינטימיים יחד עם בנות זוג.

שרוני נחשף לאחר שהציע לבנות לעשות בידוד בחדרו בסיס והתקין שם מצלמות נסתרות שתיעדו אותן. הקצין, שכיהן כמפקד בית הספר לנהיגה של בה"ד 6, הודח מהצבא לאחר הפתיחה בחקירה פלילית נגדו. בתיעוד בלעדי שפורסם בחדשות 13, נראה "חדר המצלמות", בו על-פי החשד שרוני עשה שימוש לצורך צילום ללא ידיעתן של חיילות שהציע להן לשהות שם בזמן תקופת הבידוד.

לאחר חשיפת הפרשה, אחת מפקודותיו של שרוני סיפרה לחדשות 13 על תחושותיה: "הרבה שוק. זעזוע גדול. הוא לגמרי היה כמו אבא בשבילי. זה בן אדם שידע עליי הכול בן אדם שידע עליי דברים שאני עברתי, דברים שקשורים להטרדות מיניות".

"יש תחושת השתקה, יש תחושה שמנסים לשים את הדברים בצד להמשיך הלאה", סיפרה, ואמרה בנוסף שהיא "תוהה איך הבן אדם ישב מולי והקשיב ודיבר והיה שם עבורי, כשמאחורי הקלעים ובלילות הוא יושב ומסתכל במחשב שלו ובכוננים שלו שמשדרים לו 24/7 תמונות וסרטונים של פקודות שלו ברגעים אינטימיים שלהן עם עצמן ובמקלחות ובמה לא?".