מכתב האזהרה של ועדת הצוללות לנתניהו: "סיכן את ביטחון המדינה"

ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות שיגרה חמש הודעות אזהרה לגורמים שעלולים להיפגע מן החקירה, ובראשם ראש הממשלה: "התנהלותו הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכח". עוד קיבלו מכתב אזהרה: יוסי כהן ומשה (בוגי) יעלון - שאמר: "שלם עם מהלכיי"

זמן צפייה: 06:03

ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות, שחשף רביב דרוקר בחדשות 13 בשנת 2017, שיגרה הבוקר (שני) חמש הודעות אזהרה לגורמים שעלולים להיפגע מן החקירה, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד קיבלו הודעת אזהרה: שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, ראש המל"ל לשעבר יוסי כהן, מפקד חיל הים לשעבר האלוף במיל' רם רוטברג, ועובד המל"ל לשעבר אבנר שמחוני. המוזהרים התבקשו להודיע לוועדה תוך 30 יום אם בכוונתם למנות עורך דין שייצגם בפני הוועדה.

"התנהלותו של מר נתניהו בנושאים הנחקרים ע"י הוועדה הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכח ולפגיעה במגנוני קבלת החלטות השורה של סוגיות רגישות", נכתב, "בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

"מהתמונה המצטיירת בפני הוועדה בשלב זה עולה, כי בנושאים הנחקרים חל שיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובמנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות", נכתב, "זאת, תוך יצירת סיכון לביטחון המדינה ותוך פגיעה ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

מטעמו של רה"מ נתניהו נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו קובע שהצוללות הן יסוד מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל ובהבטחת קיומה נגד איראן שמנסה להשמידנו. רכש הצוללות וכלי השייט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה - הוא מבטיח את קיומה. ההיסטוריה תוכיח שגם בנושא הזה ראש הממשלה נתניהו צדק וקיבל את ההחלטות הנכונות לביטחון ישראל".

יוסי כהן
יוסי כהן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה (בוגי) יעלון
משה (בוגי) יעלון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הוועדה חוקרת תהליכי קבלת ההחלטות בנושאים ביטחוניים ומדיניים רגישים ובנושאים הנוגעים לבניין הכוח הצבאי של מדינת ישראל: רכש ספינות סער 6; רכש צוללות; רכש ספינות נגד צוללות; הפרטת מספנות חיל הים; הסכמה למכר צוללות לצד ג'. הוועדה בחנה עשרות אלפי מסמכים, קיימה ראיונות רקע וגבתה עדויות מאישים שהיו מעורבים בתהליכים הנחקרים.

מהחקירה עד כה עולה כי יוזמות בניין כוח הועלו על ידי הדרג המדיני והמל"ל ללא בחינה של צרכי הביטחון ובהתעלם ממגבלות תקציביות. בנוסף, יוזמות בניין כוח התעלמו מההשלכות על המוכנות הצבאית להתמודדות עם אתגרים ביטחוניים בטווח הזמן הקצר והארוך ומצרכים אחרים של מדינת ישראל.

עוד עלה מהחקירה כי המל"ל הפך מגוף מטה לזרוע ביצועית של ראש הממשלה ופעל במקביל ובסתירה למשרד הביטחון ובתחומי האחריות והמומחיות של משרד הביטחון, וכי חיל הים חבר למל"ל ולדרג המדיני במטרה להביא להתעצמות החיל על חשבון צרכים ביטחוניים אחרים תוך עקיפת צה"ל ומשרד הביטחון.

חברי ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט
חברי ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט

לפי חברי הוועדה, הנושא של מכר צוללות גרמניות לצד ג' טופל באופן כאוטי, בערוצים מקבילים, ללא מעקב אחר ביצוע החלטות, ותוך הסתרה מגורמים רלוונטיים. בנוסף, מגעים דיפלומטיים רגישים נוהלו בחוסר מקצועיות, בחוסר זהירות ללא תאום וקו מדיני מוגדר, והלהיטות לקדם רכש ושיבוש התהליכים הסדורים פגעו בכוח המיקוח של מדינת ישראל והביאו להפסד כלכלי שנאמד במיליארדי שקלים.

עוד עלה מהחקירה כי מערכת הביטחון וחיל הים ניצלו את הצורך בהגנה על מאגרי הגז כדי להגדיל את צי הספינות שלא על חשבון תקציב הביטחון ותוך הצגת הספינות כמיועדות אך ורק להגנה על אסדות הגז. מיד לאחר שהממשלה אישרה רכש של ספינות ייעודיות להגנה על מאגרי הגז, חיל הים יחד עם המל"ל, ובשלב מסוים גם מערכת הביטחון, פעלו בניגוד להחלטת הממשלה ורכשו ספינות שונות (גדולות ויקרות) מאלה שאושרו.

בסיום ההחלטה נכתב: "לא ניתן לסיים החלטה זו בלי להתייחס לימים הקשים שעוברים על מדינת ישראל מאז 7.10.23. דווקא על רקע האתגרים הביטחוניים המורכבים שעימם מתמודדת המדינה בתקופה זו, יש חשיבות לקבלת החלטות סדורות בנושאי ביטחון המדינה, לרבות בניין הכוח".

חברי ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט
חברי ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "נתניהו מסוכן לבטחון ישראל. כך בפרשת הצוללות, כך באסון הר מירון, כך בכל ההתנהלות שהובילה וגרמה לטבח השבעה באוקטובר. כך בניהול הכושל של המלחמה מאז, גם בצפון וגם בדרום. על השבעה באוקטובר, היום הארור בתולדות המדינה, צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית, אבל הרבה לפני זה, נתניהו צריך ללכת הביתה. הוא מסוכן למדינת ישראל, הוא מסוכן לאזרחיה, מסוכן לחיי החטופים, הוא לא כשיר להיות ראש ממשלת ישראל".