עתירה הוגשה נגד שינוי אופן מינוי הנציב; היועמ"שית תתמוך בעותרים

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד השינוי שקידם נתניהו ואישרה הממשלה, לפיו ראש הממשלה יוכל למנות באופן אישי את נציב שירות המדינה. "ההחלטה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, והתקבלה בניגוד לחוות דעת משפטיות", נכתב. היועמ"שית בהרב-מיארה צפויה לאשר לממשלה ייצוג נפרד

היועצת
רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ראשון) עתירה לבג"ץ נגד השינוי באופן מינוי נציב שירות המדינה שאישרה הממשלה בשבוע שעבר. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה להתייצב לצד העותרים, ותאפשר לממשלה למנות ייצוג נפרד בעניין. השינוי קובע כי הנציב יתמנה על-ידי ראש הממשלה באופן אישי.

לדברי העותרת, "ההחלטה התקבלה בניגוד לחוות דעת משפטיות, בניגוד להחלטות ממשלה קודמות, ותוך פגיעה חמורה באופיו הממלכתי והמקצועי של תפקיד הנציב ושל שירות המדינה בכלל". עו"ד רותם בבלי דביר: "החלטת הממשלה פוגעת באופן קיצוני באמון הציבור בשירות הציבורי ומאפשרת מינוי פוליטי לאחד התפקידים החשובים ביותר במדינה"

עוד נטען בעתירה כי "החלטת הממשלה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, שכן היא מתעלמת משיקולים מרכזיים כמו עצמאות הנציב, מקצועיותו, וכישוריו הגבוהים. לטענתה, ההחלטה פוגעת באמון הציבור בשירות הציבורי וביכולתו לספק שירות מקצועי ושוויוני לכל אזרח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

השינוי שקידם ראש הממשלה בנימין נתניהו אושר פה אחד על ידי הממשלה ביום ראשון בשבוע שעבר. טרם הדיון, בהרב-מיארה פרסמה את חוות הדעת שלה, וטענה כי "הצעת המחליטים שהוגשה לממשלה לא נותנת כל משקל להמלצות שהונחה בפני הממשלה ואף מקדמת הליך מינוי שנקבע לגביו במפורש כי קיימת מניעה משפטית לקדמו. הצעה זו לוקה בשורה של כשלים מהותיים ופרוצדורליים, שהצטברותם מובילה למסקנה כי קיימת מניעה משפטית לקדם אותה".

עוד נטען כי ההצעה "אינה נתמכת בתשתית מקצועית ואיננה מנומקת; היא איננה תואמת את מאפייני התפקיד; ואיננה מאפשרת בנסיבות העניין להשיג את התכלית של הבטחת מינוי מקצועי ונטול פניות, שישמור על האופי המקצועי והא-פוליטי של שירות המדינה. מטעמים אלה כולם, נקבע בחוות הדעת כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה".

בישיבת הממשלה דנו בהחלטה, ונתניהו אמר: "אני המדינה". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף: "היא (היועצת) רוצה להשתלט גם על המינוי הזה. היא מנסה לנהל אותנו. הגיע הזמן להראות לה הדרך החוצה - בואו נפטר אותה".