קצינים וסוהרים יודחו: "כשלים חמורים" בהתנהלות שב"ס מול קוטייר

שירות בתי הסוהר פרסם ממצאים מתחקיר שערכה ועדת חקירה פנימית של הארגון, מהם עולים כשלים קשים וחמורים, חוצי ארגון, בכל הדרגות, בהתנהלות מול ראש ארגון הפשיעה עודה קוטייר. נציב שב"ס הנחה על נקיטת הליכים מנהליים, חלקם לפיטורין, כלפי מספר סוהרים וקצינים, בכלל הרמות

זמן צפייה: 00:31

שירות בתי הסוהר פרסם היום (חמישי) ממצאים מתחקיר שערכה ועדת חקירה פנימית של הארגון, מהם עולים כשלים קשים וחמורים, חוצי ארגון, בכל הדרגות. לפי התחקיר, שב"ס אפשר לראש ארגון הפשיעה עודה קוטייר, בחלק מהזמן ביודעין ובחלק מהזמן בהעלמת עין, להחזיק כמויות אדירות של ציוד אסור בתאו, לרבות סכין, להכנס לחדר הזקיפות של הסוהרים ולשלוט על מצלמות האבטחה, לקבל טובות הנאה מרחיקות כמו אוכל סגל, תכשירי טואלטיקה ואביזרי כושר, יציאות מאובטחות לקנטינה, ניהול אורח חיים מתירני וחסר גבולות, שזכה לתגובה רפה ופשרנית מצד שב״ס, על אף שהילך אימים על אנשי סגל שלא זכו לגיבוי פיקודי.

מדוברות שב"ס נמסר כי עם הגעתו של רב גונדר קובי יעקובי לשירות בתי הסוהר, הנחה הנציב הנכנס לבחון את אופן התנהלות סגל שב"ס קוטייר בכלל הדרגות והמערכים, על רקע אינדיקציות שקיבל עוד כששירת במשטרת ישראל, לפיהם הוא ממשיך באין מפריע לבצע עבירות פליליות חמורות בתוך הכלא באופן הפוגע בשלום הציבור וביטחונו בתוך ומחוץ לחומות. בהמשך לכך מינה הנציב ועדת חקירה והעניק לה חופש פעולה מלא לגבות כל עדות רלוונטית ולבחון את התנהלות הארגון, לרבות הקצונה הבכירה, משך שנים אחורה מול האסיר.

נוכח חומרת הממצאים שעלו ממסקנות הוועדה, הנחה נציב בתי הסוהר לאלתר על נקיטת הליכים מנהליים, חלקם לפיטורין, כלפי מספר סוהרים וקצינים, בכלל הרמות. בנוסף קבע הנציב, מכניסתו לתפקיד ואילך, מדיניות ברורה ונחושה של משילות בבתי הסוהר, תוך הקפדה על טיפול נוקשה וחסר פשרות בכל חריגה מהסדר והמשמעת על ידי אסירים, לרבות טיפול אכיפתי מהיר באסירים המכווינים פשיעה בתוך ומחוץ לחומות, לצד הטמעת עקרון העדר אבחנה או אפליה בין אסירים - כולם יקבלו את אותם תנאי הכליאה.

בנוסף, הנחה הנציב כי הימים בהם נערך שיח או מו"מ בין הסגל לבין אסירים לטובת מניעת שביתות רעב או מניעת הפרות סדר, ובכלל זה הגעתם של קצינים בכירים לתאי אסירים כחלק מ״הבעת כבוד״, עברו מן העולם, ואף הדגיש כי הקצינים שיפעלו בדרך זו יופעלו נגדם הליכים מנהליים משמעותיים וקשים.

רב-גונדר קובי יעקובי, נציב שב"ס
רב-גונדר קובי יעקובי, נציב שב"ס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בחודש אפריל השנה הגישה התביעה המשטרתית כתב אישום נגד קוטייר ושותפיו, בגין עבירות איומים וכן החזקת סמים ואמצעים טכנולוגיים אסורים בין כתלי הכלא. החקירה התמקדה בקוטייר וחבר בארגון הפשיעה שלו, המרצים עונש מאסר ארוך, לאחר שהשניים השמיעו איומים כלפי קצין שב"ס על רקע מילוי תפקידו, בעת שנחשפו בתאיהם סמים מסוגים שונים, טלפונים ניידים ומודמים סלולריים, שאחזקתם אסורה.

בלשי ימ"ר מרכז יחד עם ימ"ר בתי הסוהר עצרו את הנאשמים וכן חשודים נוספים, לצורך חקירתם בעבירות אלו וכן חשדות לעבירות פליליות חמורות נוספות ובהן השלכת רימונים ונשיאת אמל"ח. חוקרי הימ"ר התמקדו, בין היתר, בשיחות שביצעו הנאשמים לגורמים לא מאושרים במטרה, כך לפי החשד, לתת מתוך התא בכלא את ההוראות לביצוע העבירות הפליליות, בהן החקירה המשטרתית עדיין נמשכת.