"גורם זר יעסוק בתיק פרטני? פגם יסודי": בג"ץ דן בוועדת פגסוס

בג"ץ בעתירה שדורשת מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהשר לוין לנמק את הסיבות לאי-תיקון ההחלטה על הקמת הוועדה ואופן פעולתה. השופט סולברג: "מה רע בוועדת בדיקה ממשלתית שתבדוק את העניין הזה?". נציגת היועמ"שית: "העובדה שגורם זר שהוא לא בית המשפט יעסוק בתיקים פרטניים הוא פגם יסודי"

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כשבוע אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה בתגובתה כי ועדת הרוגלות ("ועדת פגסוס") שמינה שר המשפטים יריב לוין פועלת באופן לא חוקי, דנו הבוקר (שני) שופטי בג"ץ יצחק עמית, נעם סולברג וגילה כנפי-שטייניץ בעתירה שדורשת מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהשר לוין לנמק את הסיבות לאי-תיקון ההחלטה על הקמת הוועדה ואופן פעולתה.

בהרב-מיארה אמרה בתשובה לבג"ץ כי "אסור לממשלה להתערב במשפטים פליליים, לשבש אותם או לעכב אותם, גם לא באמצעות ועדה מטעמה". השר לוין אמר: "האינטרס הציבורי מחייב את הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית, שכן השימוש ברוגלות שלא כדין מהווה פגיעה קשה בזכות לפרטיות הן של האדם שהמשטרה חודרת למחשב או לטלפון הנייד שלו והן של צדדים שלישיים שהחדירה למכשיר תחשוף מידע רגיש הנוגע להם. טענות אלו בנוגע לשימוש ברוגלות שלא כדין, יש בהן כדי לערער את אמון הציבור ברשויות האכיפה, לרבות המשטרה, וגם מטעם זה האינטרס הוא להקים את ועדת הבדיקה הממשלתית לבחון את הטענות בנוגע לשימוש ברוגלות שלא כדין.

סולברג: "בתיקים שאני מתעסק בהם מתעוררים מעת לעת דברים שאני אומר לעצמי שהלוואי שתהיה בדיקה מערכתית. הציבור רוצה לראות גוף נייטרלי שמתקן. מה רע בוועדת בדיקה ממשלתית שתבדוק את העניין הזה?". נציגת היועמ"שית, עו"ד שוש שמואלי, אמרה כי בהרב-מיארה "לא התנגדה להקמת הוועדה, אלא לעיסוק בתיקים פתוחים ועומדים ובתיקים פרטניים. העובדה שגורם זר שהוא לא בית משפט יעסוק בתיקים פרטניים הוא פגם יסודי". שטייניץ: "הודעתם לכל הנאשמים שאתם מכירים על הדבקת הרוגלות?". נציגת היועמ"שית: "כן".

קבוצת NSO
קבוצת NSO | צילום: רויטרס

סולברג תהה: "אם יש כזו פגיעה כפי, שאת טוענת, מדוע היועמ"שית לא עתרה בעצמה ורק הגיבה לעתירה?". השופט עמית לסולברג: "אני לא מכיר מקרה שבו היועמ"שית עתרה לבג"ץ".

השופט עמית שאל את נציג הממשלה: "ברור לכולם שהיה כשל. על זה כולם מסכימים. עכשיו השאלה היא מה יקרה בעתיד. למה הוועדה צריכה להיכנס לתיק פרטני? אני לא מבין למה צריך להיכנס לקרביים של תיק פלילי. אדוני כתב 6-7 פעמים שהוועדה לא תתן הוראות לבית המשפט. תודה רבה באמת. ברור שאתם לא יכולים לעשות את זה ומפני זה אני מודאג". סולברג הקשה גם הוא: "מה בכתב המינוי יכול להניח את הדעת שלא יהיה עיסוק בראיה כזאת או אחרת?". השופטת שטייניץ-כנפי הצטרפה לשאלה: "יהיה עיסוק בתיקים פרטניים או לא?".

השופט עמית: "הממשלה החליטה שהוועדה תעבוד בפומבי. יש פה דברים סופר בעייתים. כולנו רוצים שיהיה איזון, כולנו מבינים שהיה כשל. למה שלא נעשה ריסטרט?".