בשל תקלה בערכת בדיקה: חשש לתוצאות שגויות באבחון סרטן

משרד הבריאות הודיע כי השבוע התקבל דיווח על תקלה במספר אצוות של בדיקת מעבדה של חברת Roche, שמסייעת באבחון של מחלות גידוליות. המשמעות: סיכון "נדיר" לקבלת תוצאה חיובית שגויה (False Positive) בתהליך אבחון של מחלות גידוליות ולקבלת טיפול לא תואם

ערכת הבדיקה של Roche
ערכת הבדיקה של Roche | צילום: מתוך Youtube, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

משרד הבריאות פרסם הערב (רביעי) הודעה שלפיה למשרד "דווח השבוע על תקלה במספר אצוות של בדיקת המעבדה Rabbit Monoclonal Primary Antibody, של חברת Roche, המסייעת באבחנה מעבדתית של מחלות גידוליות", בעיקר לימפומה ולוקמיה. המשמעות: סיכון שמוגדר "נדיר" לקבלת תוצאה חיובית שגויה (False Positive) בתהליך אבחון של מחלות גידוליות ולקבלת טיפול לא תואם.

מדובר בערכת בדיקה ש"צובעת" תאים סרטניים, שבין 10 ל-12 אצוות ממנה חולקו למעבדות ברחבי הארץ. בכל אצווה ישנן מאות ערכות בדיקה, והשימוש בה בישראל החל לפני כשנה. במשרד הבריאות סבורים כי חרף הדיווח על התקלה, הסיכוי לקבלת אבחנה שגויה – נמוך.

יודגש כי הבדיקה מהווה רק חלק מתהליך האבחנה של מחלות גידוליות מסוימות, שכולל בדיקות נוספות ובחינתן על-ידי הרופאים המטפלים. ממשרד הבריאות נמסר כי "לא די בתוצאת בדיקה זו על מנת לאבחן מחלה גידולית".

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

עוד הוסיפו במשרד כי "לאחר התייעצות של גורמי המקצוע במשרד עם מומחים בתחום הפתולוגיה, נראה שפתולוג מוסמך ומיומן יוכל לזהות את האבחון השגוי. עם זאת, הנחתה ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות את בתי החולים לבצע בדיקה של המקרים בהם התקבלה תוצאה חיובית ולעדכן את המשרד ככל ונמצאו מקרים בהם היה אבחון שגוי".